العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 10-11-2010, 06:05 AM
xabi xabi غير متواجد حالياً
من انا؟: محمود مدحت
التخصص العملى: طالب بكليه تجاره

xabi is a splendid one to beholdxabi is a splendid one to beholdxabi is a splendid one to beholdxabi is a splendid one to beholdxabi is a splendid one to beholdxabi is a splendid one to beholdxabi is a splendid one to behold
افتراضي بولو موديل 99 بتطلع مدافع

بسم الله الرحمن الرحيم

انا عندى فى العربيه بتطلع مدافع من الجكمان ياترى ده سببه ايه..وياترى ايه اللى ممكن يتعمل علشان تختفى المدافع دى..وياترى دى بتأثر على الموتور ولا عادى.
وجزاكم الله كل خير وكل سنه وحضراتكوا طيبين

العربيه بولو موديل 99

التعديل الأخير تم بواسطة احمد على 1999 ; 10-11-2010 الساعة 07:00 AM
قديم 10-11-2010, 07:06 AM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: بولو موديل 99 بتطلع مدافع

كده مشكلة توقيت اشعال و لها عدة اسباب
هل تقدر تربط زمنيا بين حدوث المشكلة و اى اعمال صيانة اخرى؟

1- لو البولو 99 ليها طقم كهرباء عادى ( اشك ) يبقى لازم يتراجع عليه بالكامل (اسبراتير - ابلاتين - كوندنسر ...... الخ )
2- وارد جدا عن طريق الخطأ حد بدل سلكين بوجيهات مكان بعض
3- لو العربية انجيكشن و مزودة بحساس كرنك فممكن يكون الحساس عليه وساخة او عايز يتغير ( هل فى لمبة مضائه بالتابلوه ؟)

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا
قديم 10-11-2010, 02:03 PM

xabi is a splendid one to beholdxabi is a splendid one to beholdxabi is a splendid one to beholdxabi is a splendid one to beholdxabi is a splendid one to beholdxabi is a splendid one to beholdxabi is a splendid one to behold

متشكر لرد حضرتك يابشمهندس...أولا:العربيه انجيكشن بس معرفش حساس الكرنك ده عليه وساخه ولا لأ...ومفيش اى لمبه مضائه بالتابلوه.
ثانيا:هو فيه اى خطر من انى اسيب العربيه كده؟
ثالثا:الموضوع ده لواتعمل هياخد وقت كتير جدا ومكلف ولا حاجه عاديه.!

واسف انى بتعب حضرتك معايا
قديم 10-11-2010, 11:28 PM
الصورة الرمزية ahmedraafat00
ahmedraafat00 ahmedraafat00 غير متواجد حالياً

ahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to behold

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد على 1999 مشاهدة المشاركة

كده مشكلة توقيت اشعال و لها عدة اسباب
هل تقدر تربط زمنيا بين حدوث المشكلة و اى اعمال صيانة اخرى؟

1- لو البولو 99 ليها طقم كهرباء عادى ( اشك ) يبقى لازم يتراجع عليه بالكامل (اسبراتير - ابلاتين - كوندنسر ...... الخ )
2- وارد جدا عن طريق الخطأ حد بدل سلكين بوجيهات مكان بعض
3- لو العربية انجيكشن و مزودة بحساس كرنك فممكن يكون الحساس عليه وساخة او عايز يتغير ( هل فى لمبة مضائه بالتابلوه ؟)
زى ما استاذ احمد قال انا عندى شيروكى موديل 93 انجيكشن و مشكله التقطيع والمدافع دى كانت مجاننانى انا والميكانيكى غيرنا حاجات كتير و فى الاخر طلع العيب من حساس الكرنك

قديم 11-11-2010, 03:28 AM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmedraafat00 مشاهدة المشاركة

زى ما استاذ احمد قال انا عندى شيروكى موديل 93 انجيكشن و مشكله التقطيع والمدافع دى كانت مجاننانى انا والميكانيكى غيرنا حاجات كتير و فى الاخر طلع العيب من حساس الكرنك

طب يا استاذ احمد حساس الكرنك ده على ما اعتقد بيبقى فى الموتور..هياخد وقت وهيفك الموتور وكده ولا ايه النظام..اصل الصراحه مش بحب حد يلعب ويفك فى العربيه كتير وخصوصا ان مفيش صنايعيه عندنا كويسين..الخوف بس ان ممكن يكون للمدافع دى مضاعفات لو متصلحتش...ياترى ليها مضاعفات ولا حاجه عاديه..وشكرا لحضرتك