العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > نادى الاطباء

نادى الاطباء خاص بالموضوعات الطبية التى يضعها المتخصصون خدمة لباقى الاعضاء

قديم 24-08-2010, 10:25 AM
الصورة الرمزية Injection
Injection Injection غير متواجد حالياً
من انا؟: أنسان يعيش و يتعايش
التخصص العملى: تانية تجارة
هواياتي: Everything

Injection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ذوي الاحتياجات الخاصة

رد أخر ولا أروع يا باشا, مش ممكن تحضر رسالة الدكتوراة بالموضوع ده

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sad-bird مشاهدة المشاركة

المواهب ليست خارقة للطبيعة ، ولكنها خارجة عن المألوف وهذا الجزء الايجابي في هذا الاضطراب فبعض الافراد يكون عندهم قدرات اعلي من الاشخاص العاديين وقد يرجع ذلك لأنهم يركزون جهودهم وقدراتهم في هذا جانب واحد فقط وهؤلاء الاشخاص هم من ذوي الاداء الوظيفي المرتفع ويمكنهم الحصول على خدمات تعليمية والوصول لاقصي شهادات علمية ((((حتى هذه اللحظة لا اعرف شيئا عن مصري حصل على شيء لكن بالخارج ونظرا لتقديم الخدمات بشكل مكثف وراقي منذ لحظة ميلاد الطفل فان النتائج تكون مبهره ، حتى ان توافرت الامكانات المادية للأسرة وتعاونوا مع المتخصصين بشكل جيد فان النظم التعليمية لا تسمح بدراسة هذه الفئات في مراحل تعليمية معينة مثل التعليم الجامعي او ما بعد الجامعي،،، اما نحي ففي صفاف الدول المتقدمة كمان تعلمون والدولة تقدم خدماتها لكل ابنائها من الميلاد حتى الممات ولا نحتاج اي شيء على الاطلاااااااااااااااااااا اااااق !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!! )))))

على سبيل المثال تجد شخص ذو توحد قادر على القيام بعمليات حسابية معقده وسريعة جدا وفي نفس الوقت غير قادر على الكتابه لان ليه صعوبه ما في الكتابه
او غير قادر على اقامةعلاقات اجتماعيه وهي سمة مميزة في التوحد
اعلم انك اتخذت المعلومات في فيلم التوربيني او فيلم رجل المطر كمرجعية لك ولكن هناك حبكة درامية وهناك امر واقع

فالنموذجين سواء كام احمد رزق او داستن هوفمان كلاهما ضمن ذوي الاداء الوظيفي المرتفع وهم تقريبا من 10 إلى 20 % من المصابين بهذا الاضطراب

يا باشا عيب عليك, خد ياخد معلوماته من أفلام برضه, وعربى كمان, أنا كنت أساسا مدمن للديسكوفرى تشانلز, وشفت وثائقيات كتير بتتكلم عن الأمراض الغريبة والتوحد كان أكبر حصة منها.

وشفت مواهب كتير, واحد عنده موهبة موسيقية يقدر يعيد بيها أى مقطوعة سمعها قبل كده, وواحد عنده قدرات حسابية مميزة, وهكذا, بس ده ميجيش حاجة جنب مساؤى المرض طبعا.

مستنى المرض التانى بشوق.

حكمة الشهر: ذاكر تنجح, غش تجيب مجموع

عذرا لقلة تواجدى بالمنتدى, تجارة بقى وأخر شهر بتاع الشغل كله.

قديم 24-08-2010, 01:38 PM
الصورة الرمزية sad-bird
sad-bird sad-bird غير متواجد حالياً

sad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ذوي الاحتياجات الخاصة

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Injection مشاهدة المشاركة

رد أخر ولا أروع يا باشا, مش ممكن تحضر رسالة الدكتوراة بالموضوع ده

للأسف مش مسموح لينا لازم التنوع وبعيدن خلاص موضوع الدكتوراه اتسجل وشغال فيه
ادعي انت بس ربنا يعين ويخلص بسرعة

يا باشا عيب عليك, خد ياخد معلوماته من أفلام برضه, وعربى كمان, أنا كنت أساسا مدمن للديسكوفرى تشانلز, وشفت وثائقيات كتير بتتكلم عن الأمراض الغريبة والتوحد كان أكبر حصة منها.

وشفت مواهب كتير, واحد عنده موهبة موسيقية يقدر يعيد بيها أى مقطوعة سمعها قبل كده, وواحد عنده قدرات حسابية مميزة, وهكذا, بس ده ميجيش حاجة جنب مساؤى المرض طبعا.

الموهبة والعبقرية موضوع تاني خالص يا انجكشن ممكن يكون مرادف في بعض الاوقات لمشكلات تانية لكن في الاصل دي حاجة ودي حاجة لكن لما بتكون فيه موهبة عند ذو احتياج خاص بتحتاج رعاية اكبر

مستنى المرض التانى بشوق.

قلنا اسمها اضطرابات مش امراض انا كنت بوضح بس المثال لما كنت بضرب المثل بمرضي القلب او الباطنة ولله المثل الأعلى

وبعدين ايه خلاص كده مش عاوزين تسألوا في حاجة تاني
اقلب الصفحة يعني
((((ده على اساس انك ال 86 واحد اللي دخلوا الموضوع ))))

عموما انا هاحضر الجاي عقبال لما اشوف اخره الميكانيك ايه

إن العين لتدمع وإن القلب ليحزن وإنا على فراقك يا خالد لمحزونون
ولا نقول إلا ما يرضي ربنا
إنا لله و إنا إليه راجعون