العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > نادى الاطباء

نادى الاطباء خاص بالموضوعات الطبية التى يضعها المتخصصون خدمة لباقى الاعضاء

قديم 23-08-2010, 02:23 PM
الصورة الرمزية sad-bird
sad-bird sad-bird غير متواجد حالياً

sad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ذوي الاحتياجات الخاصة

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Injection مشاهدة المشاركة

يا باشا كمل, أنا بحب المعلومات جدا وخصوصا المعلومات النادرة, ويكيبيديا العربى مافيهاش حاجة والأنجليزى معظم مواضيعها محتاجة متخصصين.

مؤخرا في ويكيبديا عربي توجد معلومات عن التوحد اضفتها انا وبعض الزملاء

أنا دورت على التوحد قبل كده على ويكيبديا الأنجليزى وعرفت حاجات كتيرررررررر, المشكلة أن عندنا ممكن الوالدين يلاحظوا الموضوع متأخر أو مايدوهوش أهتمام, وخاصة لو فى منطقة نائية.

يا انجكشن انت بتتكلم عن الوالدين
طيب ايه رأيك ان اول واحد المفروض يكتشف المشكلة هو طبيب الاطفال وللأسف حتى وقت قريب قله من اطباء الاطفال يعرفوا يعني ايه توحد اصلا
واغلب تشخيصهم المبكر للأعاقات بيكون يا اما للداون او للشلل الدماغي لكن التوحد اصلا صعب تشخيصه قبل السنة الأول رغم ان فيه اجتهادات لوضع معايير تشخيص منذ عمر 6 شهور

بالاضافه لعامل الثقافة ودور الاعلام والدراما اللي اصبح متراجع جدا اللهم الا بعض البرامج الحوارية اللي ناقشت موضوع التوحد وطبعا ناقشوه في صورة الكارثة المقبلة
( وفعلا التوحد بمعدلات الانتشار بتاعت CDC تبقى كارثة فعلا )

وأنت فى القسم الأجتماعى ياباشا, قول اللى أنت عايزه عادى, ده لو حضرتك كملت معانا الموضوع أنا بدعو الأدارة أنها تثبته
شاكر ليك يا انجكشن لكن الرأي الأخير للأدارة

وأنا أستفدت من كلام حضرتك جدا, وكفاية أن حضرتك بتعلم الناس عن حاجات هما مابيدوهاش أهتمام كبير, شكرا.

اتمنى فعلا اني اقدر افيد كما ينبغي

انا لسه مستني كورس الميكانيكا اللي قلتلك عليه
4 44546

بس عايز أعرف, هو حضرتك طبيب نفسى؟

اخصائي تربية خاصة
ماجستير الصحة النفسية / الموضوع عن التوحد والعلاج السلوكي
حاليا دكتوراه الصحة النفسية

إن العين لتدمع وإن القلب ليحزن وإنا على فراقك يا خالد لمحزونون
ولا نقول إلا ما يرضي ربنا
إنا لله و إنا إليه راجعون
قديم 23-08-2010, 02:39 PM
الصورة الرمزية Injection
Injection Injection غير متواجد حالياً
من انا؟: أنسان يعيش و يتعايش
التخصص العملى: تانية تجارة
هواياتي: Everything

Injection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond repute

ما شاء الله يادوك, مستنى الماجستير معاك أهه ربنا يسهلك طريقه (بعد الماجيستير نكمل الكلمة ونخليها دكتور).

والتوحد فعلا فى زيادة فى مصر, بس لو أخدنا بالنظرية الجينية أو حتى النفسية, فليه بيزيد, علشان معدل المواليد زاد فمعدل الأصابة زاد معاه؟

وأحم, أممممم, بخصوص كورس الميكانيك, هو حضرتك كنت بتهزر ولا جد, علشان أحضر نفسى بس.

حكمة الشهر: ذاكر تنجح, غش تجيب مجموع

عذرا لقلة تواجدى بالمنتدى, تجارة بقى وأخر شهر بتاع الشغل كله.

قديم 23-08-2010, 03:03 PM
الصورة الرمزية sad-bird

sad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Injection مشاهدة المشاركة

ما شاء الله يادوك, مستنى الماجستير معاك أهه ربنا يسهلك طريقه (بعد الماجيستير نكمل الكلمة ونخليها دكتور).

يسمع منك ربنا

والتوحد فعلا فى زيادة فى مصر, بس لو أخدنا بالنظرية الجينية أو حتى النفسية, فليه بيزيد, علشان معدل المواليد زاد فمعدل الأصابة زاد معاه؟

ببساطة ودي وجهة نظري المتواضعه
1. الزيادة السكانية ( احنا النهاردة 70 مليون لو حتى على المعدلات القديمة 3: 5 لكل 10 الاف مولود يبقى احنا عندنا في مصر ما بين 21 الف إلى 35 الف شخص
2. زياده معدلات التلوث خصوصا معدن الرصاص والزئبق
3. زيادة معدل الوعي الثقافي والصحي في مصر وده يشهد للأعلام المصري فيه
4. خروج ذوي التوحد من تصنيف ذوي الاعاقة العقلية ( لان الفترة السابقة كان يصنف التوحد ضمن فئة الاعاقه العقلية طالما فيه اداء على مقاييس الذكاء المعروفه )
5. زيادة كم البحوث والمتخصصين في المجال
6. الاهتمام وزياده دور مؤسسات المجتمع المدني في رعاية الفئات الخاصة ( الجمعيات الاهلية والمؤسسات ذات الطابع الخاص ) كان الدور قاصر على وزارة التربية والتعليم في مدارس التربية الفكرية وكان الطفل يلتحق بها طالما حصل على درجات على مقاييس الذكاء المعروفه ( وكسلر او بينيه او القياس المصور ) وان كنت اعرف ان الوزراة تستخدم بينية فقط

وأحم, أممممم, بخصوص كورس الميكانيك, هو حضرتك كنت بتهزر ولا جد, علشان أحضر نفسى بس.

هو انت لسه بتفكر والا ايه
فيه ناس مبتدئين داخله الموقع زي حالاتي كده ميعرفوش اي حاجة في العربيات ومحتاجين المعلومات دي

اعمل موضوع في ميكانيكا السيارات من الالف للياء وابدأ فيه
1. تعريف الماتور
2. نقل الطاقة من حرارية لميكانيكية
3. السعة اللترية للمواتير
4. احجام المواتير بشكل عام ومواتير العربيات بشكل خاص
5. اجزاء الماتور ( بساتم ، صبابات قطع ثابته ، متحركة )
6. استهلاك الوقود
7. كيفية حساب الهورس باور والعزم ولو تقدر توضح نظريات العزوم ومحصلة العزوم والحركة من الثبات
8. كيفية زيادة الهورس باور والفرق بين العربيات العادية والرياضية
9. الفروق بين المواتير بتيجي منين اذا كان السعة اللترية واحده ايه اللي بيعمل فرق في الهورس باور او العزم او السرعة رغم ان السعة اللترية واحده واذا كان الفرق ده بيتعمل في الجير يبقى ايه المشكلة لما كل الشركات تتبع مقاييس ثابته في مقاسات التروس ونقل الحركة وتبقى السرعات واحده
10 . وقدام بقىممكن تعرض مميزات كل عربية وعيوبها لو ينفع طبعا الكلام ده مش مقارنه او ريفيو لكن مثلا هتيجي تتكلم عن العربيات الياباني عموما ونعومه ادائها وتحملها ، هتيجي تتكلم عن الالماني وتتكلم عن ثباتها وقومة العزم والهورس باور ،هتتكلم عن الفرنسي وجمال الشكل والقوة في الاداء ....... إلخ طبعا انا مش متخصص زيك علشان اقولك تقول ايه وتعمل ايه

وكفاية كده النهاردة لغايه لما افتكر الواحد ممكن يعوز ايه
علشان فيه واحد حبيبنا عاوز يظبط عربية دايو لانوس دهبي باكصدام اسود من قدام هو راشه بايده واسمها لولا

طبعا انا مش بقول اشرح كل حاجة بالتفصيل
اشرح على قد اللي تقدر عليه اولا وثانيا على قد اللي الناس تقدر تفهمه لان مش كل الناس متخصصين
م الأخر كده
اعمل ملخص لكل مواضيع المنتدي اليمكانيكية والمشاكل والاعطال وجمعهم في موضوع مرتب ومتكامل ومتظبط وضيف عليه انت من عندك الباقي

قديم 23-08-2010, 03:09 PM
الصورة الرمزية sad-bird

اضافة صغيرة
لا تنسب الشخص ذوي الاعاقة لاعاقته

جرى العرف عند التحدث عن الشخص ذوي الاعاقة ان يطلق عليه اعاقته وهذا خطأ اخلاقي
وقد تضمنت الاتفاقية الدولية لحقوق المعاقين هذا الأمر
لا تقل طفل توحدي
قل طفل ذو توحد
لا تقل طفل معاق
قل الطفل ذو الاعاقة
لا تقل طفل متخلف عقليا
قل طفل ذو اعاقة عقلية

هل يوما سمعنا عن شخص مريض بالقلب نودي عليه يا قلبيٌ
هل سمعنا يوما عن مريض باطني نودي عليه يا باطني ٌ
هل سمعنا يوما عن مريض بالسرطان نودي عليه يا سرطاني ٌ
نقول مرضي القلب او مرضي الباطنة او مرضي السرطان

قديم 23-08-2010, 03:34 PM
الصورة الرمزية ابو جودة
ابو جودة ابو جودة غير متواجد حالياً
من انا؟: متواضع لله
التخصص العملى: احدى شركات الغاز
هواياتي: قيادة السيارات

ابو جودة has a brilliant futureابو جودة has a brilliant futureابو جودة has a brilliant futureابو جودة has a brilliant futureابو جودة has a brilliant futureابو جودة has a brilliant futureابو جودة has a brilliant futureابو جودة has a brilliant futureابو جودة has a brilliant futureابو جودة has a brilliant futureابو جودة has a brilliant future

نرجو من الاداره تثبيت الموضوع وشكرا ليك يا باشا وربنا يوفقكم لما فيه صلاح للعباد
متابع باهتمام