العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > كيا KIA > كيا سيراتو Cerato

كيا سيراتو Cerato من انجح سيارات كيا عامة وسميت باكثر من اسم منها فورت و سبكترا وشوما قديماً

قديم 07-08-2011, 04:09 PM
الصورة الرمزية mohamed selem
mohamed selem mohamed selem غير متواجد حالياً
التخصص العملى: جرافيك ديزين
هواياتي: الكمبيوتر و متابعه اخبار السيارات

mohamed selem has a reputation beyond reputemohamed selem has a reputation beyond reputemohamed selem has a reputation beyond reputemohamed selem has a reputation beyond reputemohamed selem has a reputation beyond reputemohamed selem has a reputation beyond reputemohamed selem has a reputation beyond reputemohamed selem has a reputation beyond reputemohamed selem has a reputation beyond reputemohamed selem has a reputation beyond reputemohamed selem has a reputation beyond repute
افتراضي رد: من الآخر... سيراتو سيارة ممتازة أم سيارة سيئة؟؟؟؟؟؟

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmedashraf مشاهدة المشاركة

طيب إللى حضرتك جربتها كانت جنط ١٧ ولا ١٦ ولا ١٥
حضرتك كانت جنط 16 وبصراحه كانت ممتازه

قديم 07-08-2011, 09:55 PM
M.3laa M.3laa غير متواجد حالياً

M.3laa is on a distinguished road

المشكلة بس إن الجنط ال١٦ موديلها EX يعنى مفيش ABS ولا إيرباج للراكب الأمامي ولا فتحة سقف ... إلخ

ولسه مش عارف خليجي ولا توكيل, محدش يعرف موضوع إنك تدخل الخليجي صيانة فى التوكيل؟ بس عموما أنا حاسس إن كواليتى التوكيل مش فارقة عن الخليجي, ممكن بعض الكماليات فقط. مش زي هيونداي غبور (تلاقيه مركبلك الألارم والكاسيت هنا فى عربية غاليه زي الإلانترا ٢٠١٢) أنا عجبانى الأكسنت أر بي بس خايف من التوكيل.
بص يا سيدى الخليجى تزيد عن التوكيل ف الكماليات و ارخص منها و ممكن تخش مراكز خدمة معتمدة و تشتريلها ضمان و تامين كمان يبقى كدة انت كسبت كماليات و كل حاجة بس عاوزك تتاكد من حاجة واحدة بس هل لو فيها عيب صناعة التوكيل اية موقفه منك هل يقدر يرجعلك العربية ولا لأ؟؟؟ انا حطيت لك اسوا الاحتمالات لاقدر الله عشان ع اساسه انت تحدد تشترى خليجى ولا و كيل .
و اسال عن شراء الضمان يتكلف كاام؟
و التامين يتكلف كاام ( التامين لازم ف الحالتين اذا كانت وكيل او خليجى)؟؟
كدة يبقى عندك تصور شامل عن العربية تقف عليك بكام وكيل و بكام خليجى و بعدها تقرر براحتك
انا عارف انى ممكن اكون قفلتها ف وشك بسدى الحقيقة عشان شرا العربية مش زى المروحة مثلا فلازم يبقى عندك تصور لكل حاجة
قديم 08-08-2011, 12:30 PM
ahmedashraf ahmedashraf غير متواجد حالياً
التخصص العملى: تصميم وبرمجة الويب

ahmedashraf is a splendid one to beholdahmedashraf is a splendid one to beholdahmedashraf is a splendid one to beholdahmedashraf is a splendid one to beholdahmedashraf is a splendid one to beholdahmedashraf is a splendid one to beholdahmedashraf is a splendid one to behold

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة M.3laa مشاهدة المشاركة

بص يا سيدى الخليجى تزيد عن التوكيل ف الكماليات و ارخص منها و ممكن تخش مراكز خدمة معتمدة و تشتريلها ضمان و تامين كمان يبقى كدة انت كسبت كماليات و كل حاجة بس عاوزك تتاكد من حاجة واحدة بس هل لو فيها عيب صناعة التوكيل اية موقفه منك هل يقدر يرجعلك العربية ولا لأ؟؟؟ انا حطيت لك اسوا الاحتمالات لاقدر الله عشان ع اساسه انت تحدد تشترى خليجى ولا و كيل .
و اسال عن شراء الضمان يتكلف كاام؟
و التامين يتكلف كاام ( التامين لازم ف الحالتين اذا كانت وكيل او خليجى)؟؟
كدة يبقى عندك تصور شامل عن العربية تقف عليك بكام وكيل و بكام خليجى و بعدها تقرر براحتك
انا عارف انى ممكن اكون قفلتها ف وشك بسدى الحقيقة عشان شرا العربية مش زى المروحة مثلا فلازم يبقى عندك تصور لكل حاجة
متشكر جدا للمعلومات القيمة, أنا هبدأ رحلة جمع المعلومات وإستطلاع الراي. من الآخر ناوي أوقف أي حد معاه سيراتو في الشارع وأسئله
قديم 08-08-2011, 05:05 PM
kmatrex kmatrex غير متواجد حالياً

kmatrex will become famous soon enough

متشكر جدا للمعلومات القيمة, أنا هبدأ رحلة جمع المعلومات وإستطلاع الراي. من الآخر ناوي أوقف أي حد معاه سيراتو في الشارع وأسئله
طيب بص بقى ياسيدى انا اول واحد هاقف وهارد عليك

سيراتو خليجى 2012 شارى ضمان من شركة AAA ب 1600 عامين او 40.000كم
الكاوتش 15 عادى طاسة ABS & Air bag & dvdاتوماتك الفتيس الجديد كنت جايبها بى 109500

ممكن باقى افيدك باية ؟
قديم 09-08-2011, 08:00 AM
ahmedashraf ahmedashraf غير متواجد حالياً
التخصص العملى: تصميم وبرمجة الويب

ahmedashraf is a splendid one to beholdahmedashraf is a splendid one to beholdahmedashraf is a splendid one to beholdahmedashraf is a splendid one to beholdahmedashraf is a splendid one to beholdahmedashraf is a splendid one to beholdahmedashraf is a splendid one to behold

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة kmatrex مشاهدة المشاركة

طيب بص بقى ياسيدى انا اول واحد هاقف وهارد عليك

سيراتو خليجى 2012 شارى ضمان من شركة AAA ب 1600 عامين او 40.000كم
الكاوتش 15 عادى طاسة ABS & Air bag & dvdاتوماتك الفتيس الجديد كنت جايبها بى 109500

ممكن باقى افيدك باية ؟
أيوه كدا أنا قرأت تقرير سعادتك عن صيانة الألف كيلو, مركز الصيانة إللى حضرتك تقصده هو مركز شركة AAA مش كده؟ ولا تقصد مركز وكيل كيا نفسه؟ أقصد مركز كيا سيرفس دا تبع مين بالضبط؟

وفعلا لو فى أي عيوب صناعة بيتم التصليح أو التغيير على حسابهم؟ دي حاجة كويسة جدا!!

بالنسبة للعربية, إيه تعليقك بالنسبة لموضوع الثبات على السرعات؟ أظن إنت مش بتعاني من موضوع نشوفية العفشة طالما الجنط ١٥, صح؟

شاكر ليك مقدما, آسف على الإطاله.

التعديل الأخير تم بواسطة ahmedashraf ; 09-08-2011 الساعة 08:21 AM