العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > كيا KIA > كيا سيراتو Cerato

كيا سيراتو Cerato من انجح سيارات كيا عامة وسميت باكثر من اسم منها فورت و سبكترا وشوما قديماً

قديم 27-11-2010, 12:54 PM
ملك القلوب سوفت ملك القلوب سوفت غير متواجد حالياً
التخصص العملى: الجمعيه التعازنيه للبترول فرع ميناء دمياط الجديده

ملك القلوب سوفت has a spectacular aura aboutملك القلوب سوفت has a spectacular aura aboutملك القلوب سوفت has a spectacular aura about
افتراضي رد: عيوب ومميزات السيراتو من مهندس صيانة بالتوكيل

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sallyelnemr مشاهدة المشاركة

على فكره انا كان معايا سيراتو خليجى وعملت بيها حادثه واتكهنت وكان سبب الحادثه عدم ثبات السياره

حمدله على السلامه يا ريس شكلك كنت على الطريق الزارعى

وزى ما قلت العربيه دى طلعت مقلب بجميع المقايس
قديم 02-12-2010, 02:26 PM
Atrees Atrees غير متواجد حالياً

Atrees will become famous soon enough
افتراضي رد: عيوب ومميزات السيراتو من مهندس صيانة بالتوكيل

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ملك القلوب سوفت مشاهدة المشاركة

حمدله على السلامه يا ريس شكلك كنت على الطريق الزارعى

وزى ما قلت العربيه دى طلعت مقلب بجميع المقايس

يا سيدي الفاضل - دة قضاء وقدر - العربية مش حتمنع الحادث - وموضوع الثبات دة نسبي - يعني يعتمد علي عوامل كتير قوي مش بس العربية

نوعية الاسفلت - درجة الخشونة - المطبات - السرعة - العربيات - نوعية السواقة - نوع الكاوتش - المناورة اللي تمت - عوامل الطريق - زيوت ومياة وحتي الندي

مفيش عربية ما بتعملش حادثة

يبقي كل العربيات مش ثابتة
قديم 06-08-2011, 02:25 PM
ahmedashraf ahmedashraf غير متواجد حالياً
التخصص العملى: تصميم وبرمجة الويب

ahmedashraf is a splendid one to beholdahmedashraf is a splendid one to beholdahmedashraf is a splendid one to beholdahmedashraf is a splendid one to beholdahmedashraf is a splendid one to beholdahmedashraf is a splendid one to beholdahmedashraf is a splendid one to behold
للاهمية من الآخر... سيراتو سيارة ممتازة أم سيارة سيئة؟؟؟؟؟؟

أنا وكتير زيي بنحاول ناخد قرار شراء سليم, وده هيكون إزاي من غير أخد راي أهل التجربة والخبرة. لكني والكل أكيد ملاحظ إن تضارب الراي واسع جدا على السيارة سيراتو. طبعا أتنا مش منتظر إن الكل يتفق أو يختلف عليها, لكن مش ممكن تكون سيارة بالإنتشار ده والنجاح ده فى مصر (الإنتشار دليل على النجاح, ولا إيه؟) وميكونش فى رأي غالب شوية حتى عن التاني.

قصاد كل واحد بيقول إن العربية ثباتها ممتاز, واحد تاني بيقول الثبات سيء جدا. وقصاد كل واحد بيقول سيارة آمنه فى السرعات العاليه, واحد تاني بيقول إنها سيارة الموت والحوادث.

من ملاحظتى إننا )المصريين) بقينا نسوق بسرعات عاليه جدا وغير آمنه, يعني لما الواحد يقولك (أنا مليش فى الجرى) يكون يقصد إن آخره ١٦٠ !!! ده غير الغرز والملفات اللى على السرعات دي,. فهل يبقى العيب فينا وفي سواقتنا ولا العيب فى العربيات؟

مهو أنا مش متصور إن شركة زي كيا (وسيبكو من عقدة الياباني بقى) هتنزل عربية فيها عيوب فنيه فى الثبات, بس همه مكانوش يعرفو إن فيه ناس ممكن تعمل غرز على ١٤٠. أساسا مظنش إنهم يعرفو حاجه إسمها غرز أصلا.

فياريت نسمع ردود موضوعية فى المسألة دي. أنا واحد اخري على طريق سفر ١٢٠ وبسوق بعقل جدا لأن معايا فى العربية أغلى ناس عندي ( مراتي وعيالى) فياريت نحط العاملين دول مقياس لردودنا على سؤالين محددين:

١- هل سيراتو سيارة مناسبة وصفقة جيدة لأسرة صغيرة وأسلوب قياده هادئ وسرعة قصوى ١٢٠-١٣٠ كم, ولا غرز ولا يحزنون؟

٢- موضوع نشوفية العفشة - هل هي فعلا ناشفة للحد ده (خصوصا ال SX عشان جنط ١٧)؟ ولا الناس تقصد ناشفة بالنسبة لعربيات تانيه. وعموما هل النشوفية دي مزعجة لدرجة إن الواحد يندم على شراء العربية دي؟ يعنى العربية بتكركب وتخبط فى المطبات كأنى راكب لادا يعنى؟

معلش طولت عليكو أوي, بس الحيرة فى الموضوع ده صعبة أوي, دي أول مره أركب زيرو ومش عايز أندم
قديم 06-08-2011, 03:08 PM
MOHAMED_XENON MOHAMED_XENON غير متواجد حالياً

MOHAMED_XENON will become famous soon enough
افتراضي رد: من الآخر... سيراتو سيارة ممتازة أم سيارة سيئة؟؟؟؟؟؟

ليه تشتري عربية الناس بتكلم عليها
قديم 06-08-2011, 04:28 PM
الصورة الرمزية PoweRPassioN
PoweRPassioN PoweRPassioN غير متواجد حالياً

PoweRPassioN has much to be proud ofPoweRPassioN has much to be proud ofPoweRPassioN has much to be proud ofPoweRPassioN has much to be proud ofPoweRPassioN has much to be proud ofPoweRPassioN has much to be proud ofPoweRPassioN has much to be proud ofPoweRPassioN has much to be proud ofPoweRPassioN has much to be proud ofPoweRPassioN has much to be proud of
افتراضي رد: من الآخر... سيراتو سيارة ممتازة أم سيارة سيئة؟؟؟؟؟؟

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmedashraf مشاهدة المشاركة

أنا وكتير زيي بنحاول ناخد قرار شراء سليم, وده هيكون إزاي من غير أخد راي أهل التجربة والخبرة. لكني والكل أكيد ملاحظ إن تضارب الراي واسع جدا على السيارة سيراتو. طبعا أتنا مش منتظر إن الكل يتفق أو يختلف عليها, لكن مش ممكن تكون سيارة بالإنتشار ده والنجاح ده فى مصر (الإنتشار دليل على النجاح, ولا إيه؟) وميكونش فى رأي غالب شوية حتى عن التاني.

قصاد كل واحد بيقول إن العربية ثباتها ممتاز, واحد تاني بيقول الثبات سيء جدا. وقصاد كل واحد بيقول سيارة آمنه فى السرعات العاليه, واحد تاني بيقول إنها سيارة الموت والحوادث.

من ملاحظتى إننا )المصريين) بقينا نسوق بسرعات عاليه جدا وغير آمنه, يعني لما الواحد يقولك (أنا مليش فى الجرى) يكون يقصد إن آخره ١٦٠ !!! ده غير الغرز والملفات اللى على السرعات دي,. فهل يبقى العيب فينا وفي سواقتنا ولا العيب فى العربيات؟

مهو أنا مش متصور إن شركة زي كيا (وسيبكو من عقدة الياباني بقى) هتنزل عربية فيها عيوب فنيه فى الثبات, بس همه مكانوش يعرفو إن فيه ناس ممكن تعمل غرز على ١٤٠. أساسا مظنش إنهم يعرفو حاجه إسمها غرز أصلا.

فياريت نسمع ردود موضوعية فى المسألة دي. أنا واحد اخري على طريق سفر ١٢٠ وبسوق بعقل جدا لأن معايا فى العربية أغلى ناس عندي ( مراتي وعيالى) فياريت نحط العاملين دول مقياس لردودنا على سؤالين محددين:

١- هل سيراتو سيارة مناسبة وصفقة جيدة لأسرة صغيرة وأسلوب قياده هادئ وسرعة قصوى ١٢٠-١٣٠ كم, ولا غرز ولا يحزنون؟

٢- موضوع نشوفية العفشة - هل هي فعلا ناشفة للحد ده (خصوصا ال SX عشان جنط ١٧)؟ ولا الناس تقصد ناشفة بالنسبة لعربيات تانيه. وعموما هل النشوفية دي مزعجة لدرجة إن الواحد يندم على شراء العربية دي؟ يعنى العربية بتكركب وتخبط فى المطبات كأنى راكب لادا يعنى؟

معلش طولت عليكو أوي, بس الحيرة فى الموضوع ده صعبة أوي, دي أول مره أركب زيرو ومش عايز أندم

أسهل طريقه فعاله هي انك تسأل ملاكها " جيرانك او أصحابك اللي عندهم سيراتو" أو تأجرها يوم كامل وكوّن فكرتك الكامله عنها

Dr.Ahmed AlSherif

هنا تتجسد معاني الارادة والعزيمة والاصرار والتحدي والامل