العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > عفشة السيارة

عفشة السيارة عفشة السيارة تشمل أنظمة التعليق و التوجيه و نقل طاقة المحرك للعجلات

قديم 05-11-2009, 11:54 PM
الصورة الرمزية ابو هيما
ابو هيما ابو هيما غير متواجد حالياً
من انا؟: أعمل ليومك كأنك تموت غدا
التخصص العملى: مرشد سياحى
هواياتي: العاب القوى والقراءة

ابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond repute
افتراضي رد: انواع الفرامل

ألف شكرا للأستاذ pro mada والأستاذ محمد أبيزا ..والله أنتوا الأتنين زى العسل ومناقشتكم ممتعة -والشكر الأكبر هنا للأستاذ حبيب الناس على المعلومات المفيدة والأستاذ حازم خضـر..وبالمناسبة بقى وبما ان الأستاذ محمد أبيزا معنا ..كنت عاوز رأيك وخبرتك يا باشا فى عربية أبيزا موديل 2001 بقوة محرك 1000 سى سى وعاملة 95000 الف كيلو بس من غير تكيف ولأ ساوند سيستم وصاحبها مشترط التسجيل ..كنت عاوز أعرف رأى حضرتك فيها الأول كسيارة عملية وأعتمادية ولأ لأ -وثانيا كنت عاوز أعرف سعرها فى سوق المستعمل أنت شايف حضرتك تعمل كام ..ولك منى ألف شكر
سامحونى يا جماعة أنى خرجت عن الموضوع الأصلى بس بصراحة طالما حضر كينج الأبيزا يبقى لأزم نطلب منه النصيحة ..ولك ألف شكر

شـــــــــــقة مفــــــــــروشة للبيــــــــــع بــجــنـــــــــــــــوب
ســــــــــــــــــــــين اء

ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــ

قال رسول الله صلى الله عليه وسلم
"خيركم للناس أنفعكم للناس"
صدق رسول الله

قديم 06-11-2009, 06:07 PM
mohamed ibiza mohamed ibiza غير متواجد حالياً
من انا؟: MOHAMED IBIZA
التخصص العملى: STUDENT
هواياتي: AUTOS

mohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond repute

لو فعلا عاملة 95 الف كيلو و حالتها نضيفة و مش محتاجة مصاريف في الموتور او العفشه يبقي هتعمل في حدود 33-35 الف

العربية حلوه جدا لو عاملتها بنضافه يعني بنزين 92 و تهتم بالزيوت و الفلاتر و موفره جدا في البنزين و حاجتها متوفره(غالية شوية) و محدش يجيب ميه علي الكنترول او بوابة الانجشكن اثناء غسيل المحرك و كده و العربية عموما ممتازة بس ملحوظة:لو مشيك هادي هتعجبك جدا و بتجري كويس و كل حاجة لو انت بتاع شد و جري و فحت هتستحملك اه لكن مش هتديك اداء قوي لانها 1000 سي سي و المحرك ده محرك اقتصادي يعتمد عليه مش محرك للجري و الاداء العالي

IBIZA
قديم 07-11-2009, 12:00 AM
الصورة الرمزية ابو هيما

ابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond repute

الف شكر يا أستاذ محمد عل اهتمامك بالرد ..بس كان فى سؤال تانى لو سمحت ومهم ..
أنا من النوع اللى بيسافر وبيتحرك كتير والطبيعة هنا فى جنوب سيناء مطالع ومنازل وملفات كتير ..فهل حضرتك شايف أنها سيارة عملية وثابتة وأهم حاجة متسخنش وتعطل فى الطرق الطويلة وألأهتبقى حوسة وخصوصا الدنيا هنا فاضية من الميكانيكية ما بين دهب ونويبع وطابا ..وأخر حاجة لو سمحت لو أنا أتوفقت فى هذه السيارة مين اللى يقدر يكشف لى عليها ويجبللى من الأخر لو فيها حاجة سواء ماتور او عفشة ..ولك كل الشكر

ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــ

صدق رسول الله

قديم 07-11-2009, 05:01 AM
mohamed ibiza mohamed ibiza غير متواجد حالياً
من انا؟: MOHAMED IBIZA
التخصص العملى: STUDENT
هواياتي: AUTOS

mohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond repute

حضرتك الابيزا معروفة من ناحية الثبات هي ثباتها حلو و لو حطلتها جنط 15 هتبقي احسن و احسن

اما بالنسبة للاعطال فا دي حاجة كلنا معرضين ليها ايا كانت العربية سواء ابيزا ولا جاجوار مش عايز اقولك ان عربية والدي عطلت بينا قبل كده و انت داخل علي بوابات طريق مصر اسكندرية الصحراوي و ربك هو اللي بيستر و للعلم هي مرسيدس 280 يعني مش ماركة قليلة بالعكس فا موضوع الاعطال ده اغلبه بيبقي ابتلاء من ربنا و جزء عليك برضه انك تشيك علي عربيتك دايما اللي محتاجاه تجيبهولها ملتزم بمواعيد الصيانة و الزيوت و الفلاتر طالما انت في طرق كلها صحرا و التراب كتير و كده يعني تخليك مهتم بيها و هي هتديك احسن ما عندها هتهمل فيها هتستحملك مش هتقع منك و ده انا متأكد منه و مجربه بس طبعا شوية بشوية هتلاقي العربية بريقها بيطفي و اعطالها تزيد و العربية مش لغز بالعكس الموتور بسيط و اجزاؤه معروفه عايزه حد فاهمها بس و هيجيب اللي فيها

و لو حضرتك اشترتها اطلع بيها علي محمد سمير ورا حديقة بدر في جسر السويس ده للكشف عليها موتور و عفشه

اما بالنسبة لقطع الغيار عندك طبعا المصدر الاول و الاغلي و هو التوكيل و ييجي بعد كده الحرفيين و الوكاله بالنسبة للاستيراد يعني و الجديد عندك فتح الباب-فولكس هاوس-التوفيقية مليانة بتوع فولكس و سيات منهم عبد المسيح و واحد كان اسمه تقريبا هشام لهيطه و غيرهم كتير مليانة بتوع فولكس و سيات و عندك شارع شامبليون فيه ناس كتير منهم سامح ابيزا و فيه منفذ بيع للتوكيل هناك برضه

IBIZA
قديم 07-11-2009, 09:59 AM
الصورة الرمزية ابو هيما

بارك الله فيك والف شكر على النصيحة ..أنت بصراحة ماخلتش حاجة .
ربنا يبارك لك وجزاك الله كل الخير وياريت لو انت هنا فى جنوب سيناء تبقى تنورنا ونتشرف أكتر بمعرفتك ..
وعلى فكرة أنا أعمل فى مجال السياحة -تنظيم رحلأت وسفارى بالأضافة الى كل الرحلأت البحرية والغطس -
وده رقم الأيميل بتاعى ramses2004@usa.com

صدق رسول الله