العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT > رينو لوجان Logan

رينو لوجان Logan The Dacia Logan is a car produced jointly by the French manufacturer Renault and its subsidiary Dacia of Romania. It is manufactured at Dacia's automobile plant in Mioveni, Romania, in Colombia, Brazil, Russia, Morocco, Iran, India and South Africa. It is also marketed as the Renault Logan, Nissan Aprio or Tondar 90 depending on the existing presence or positioning of the Renault brand.

قديم 14-09-2012, 10:33 PM
الصورة الرمزية screamseko
screamseko screamseko غير متواجد حالياً

screamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond repute
افتراضي رد: الخائفون من شراء اللوجان

بص مبدئيا انا لسه مستلم امبارح العربيه يمكن عملت بيها حوالي 75 كيلو بس حرد عليك برضه

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة kordy_777 مشاهدة المشاركة

شكرا على الموضوع الجميل ، أنا فعلا عايز أشتري لوجان أوتوماتيك وخايف من الآتي:
1- مشاكل الفتيس اللي بسمع عنها
الفتيس سلس جدااا ماشاء الله ولا في عضه ولا حاجه
دوس دبرياج عالاخر وغير براحتك والدبرياج بيفصل في نص الدواسه يعني عالي شويه بس ناعم جدا فمبتحسش بالطول ده

2- مشكلة العزل وحرارة المحرك اللي بتخل على الكابينة
بصراحه محستش باي حراره جوه الكابينه ماشاء الله

3- أسعار قطع الغيار المرتفعة
بس معمره وبعدين انت في الضمان 3 سنين يعني مش حتشغل بالك
ولو قلقان بزياده امن عليها وريح نفسك

4- بحس ان هيكل العربية ضعيف والرفارف فيبر
اي عربيه زيرو والحديث بالذات لازم الصاج يكون خفيف عشان فرق السرعه وبعدين بص السعر

5- استهلاك البنزين بسمع انه عالي
بالنسبالي طبيعي يبقي عالي اول 5000 وحيقل بعد كده ان شاء الله(الكاتالوج بيقول كده)

5- الفوانيس الأمامية ضعيفة الاضاءة
والله الاضاءه ماشاء الله عليها شديده جدااا ماشي عالواطي طول السكه ومستخدمتش العالي خالص الا لما بحتاج اعدي من حد
وفارش عالارض وموضح كل حاجه
اللي نوره واطي شويه الفوج لايت

6- سعر اعادة البيع
اصلا انت لو بتفكر في اعادة بيع متفكرش في زيرو اصلا لان طبيعي انك حتخسر فيها واحسنلك هات كسر زيرو او مستعمل نضيف
لكن اللي بيفكر يجيب زيرو بيفكر في عربيه تعيش معاه وحتة البيع مش في دماغه

غير بقه الحاجات الرخمة زي اماكن زراير الازاز ومؤشر الاتجاهات سواء يمين او شمال الاتنين بينوروا ومكان الكلكس ونور المارشدير بينور ناحية واحدة بس وكرسي السائق اللي لازم تقوم من عليه عشان ترفعه

بالنسبه لمكان زراير الازاز اللي قدام ممكن اتقبلهم واخد عليهم لكن اللي رخمين بجد بتوع ازاز ورا
وبالنسبه لمؤشر الاتجاهات حيشغلك في ايه انا عن نفسي مش شاغلني في حاجه وهو انا لما باجي ادي اشاره حبص عالتابلوه انا مولع انهي اتجاه اكيد بتبقي عارف
والكلاكس مريح جدااا علي فكره جديد عليا بس مريح
والمارشدير واحده بس يمين لان غالبا الركن كله بيبقي يمين
والناحيه التانيه لمبة فوج لايت لان لو في ضباب وانت عالسريع اكيد اللي حيعديك حيبقي عالشمال هو تصميم اوروبي مش اكتر ميعيبش العربيه يعني
والكرسي لازم تقوم من عليه طبيعي لانه بالضغط زي كرسي الكمبيوتر ازاي حيترفع وهو عليه قوة ضاغطه وبعدين بتظبطه مره واحده بس وخلاص مش كل شويه حيتحرك يعني
من الاخر العربيه باللي انا شايفه فلوسها فيها وربنا يكرمك ويوفقك للي فيه الخير ان شاء الله

أيـــها المُشــــتكي ومــابــك داءُ .... كــُـــن جميـــلاً ترى الوجـــودَ جميـــلا

محمد الرويعي

قديم 14-09-2012, 10:40 PM
الصورة الرمزية sherifabden
sherifabden sherifabden غير متواجد حالياً

من انا؟: انا شريف عابدين السيد عاشق السيارات
التخصص العملى: طالب في الصف الاول الثانوي
هواياتي: قيادة وتجربة السيارات وممارسة الرياضه

sherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond repute

1- مشاكل الفتيس اللي بسمع عنها
بص انا فعلا اسمع عن مشاكل الفتيس بس في ناس بتشتكي من الفتيس وناس تانية مش بتشتكي
المشكلة اللي في الفتيس هي النتشة بين الغيارات و\ي مش هتحس بيها غير لما تركز مع العربية اوي والنتشة مش موجودة غير في الاوتو انما المانيوال زي الفل

2- مشكلة العزل وحرارة المحرك اللي بتخل على الكابينة
المشكلة دي مش موجودة في الاوتو علشان فيها عازل حراري على الكبوت اما المانيوال فهيا موجودة بس مش عيب اوي والسخونة مش كبيرة

3- أسعار قطع الغيار المرتفعة
للمرة المليون بقول ان اسعار قطع غيار اللوجان في التوكيل نفس اسعار قطع غيار الفيرنا واللانوس في التوكيل اما بره التوكيل فهيا منتشرة وبنص التمن

4- بحس ان هيكل العربية ضعيف والرفارف فيبر
اي عربية بالسعر دا صاجها ضعيف بس صاجها مش ضعيف اوي يعني معقول وهوا اقوى من الفيرنا واضعف من اللانوس بس كويس يعني

5- استهلاك البنزين بسمع انه عالي
طبيعي اي عربية اوتو يبقا استهلاكها عالي للبنزين بس طبعا ظروف الطريق تفرق

5- الفوانيس الأمامية ضعيفة الاضاءة
غريبة دي انا شايف انها قوية وزي الفل

6- سعر اعادة البيع
هوا سعرها اتحسن جدا في اعادة البيع متخفش

غير بقه الحاجات الرخمة زي اماكن زراير الازاز ومكان الكلكس
موضوع مكان الازاز هتتعود عليه بعد فترة من السواقة

ومؤشر الاتجاهات سواء يمين او شمال الاتنين بينوروا
هوا فعلا عيب بس مش مؤثر على القيادة والعربية اصلا بتدي اشارة من بره عادي

ونور المارشدير بينور ناحية واحدة بس
لمبة مارشدير اللوجان قوية بصراحة وممكن تنور نور الشبورة الخلفي هينورك الدنيا وانتا بترجع

وكرسي السائق اللي لازم تقوم من عليه عشان ترفعه
الصراحة دي عيب في اللوجان فعلا
ومبروك مقدما

الاجابة عن جميع استفساراتكم حول السيارات وانواعها
يرجى التواصل على الفيس بوك
https://www.facebook.com/profile.php...46&ref=tn_tnmn
قديم 14-09-2012, 10:46 PM
الصورة الرمزية sherifabden
sherifabden sherifabden غير متواجد حالياً

من انا؟: انا شريف عابدين السيد عاشق السيارات
التخصص العملى: طالب في الصف الاول الثانوي
هواياتي: قيادة وتجربة السيارات وممارسة الرياضه

sherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond repute

يا جماعة الايام اللي جاية عندي ظروف هتمعني من التواجد في المنتدى فارجو من ملاك اللوجان الكرام الرد على استفسارات الاعضاء في هذا الموضوع

الاجابة عن جميع استفساراتكم حول السيارات وانواعها
يرجى التواصل على الفيس بوك
https://www.facebook.com/profile.php...46&ref=tn_tnmn
قديم 15-09-2012, 02:34 AM
kordy_777 kordy_777 غير متواجد حالياً

kordy_777 is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة screamseko مشاهدة المشاركة

بص مبدئيا انا لسه مستلم امبارح العربيه يمكن عملت بيها حوالي 75 كيلو بس حرد عليك برضه
شكرا جزيلا على الرد والمعلومات المفيدة اقتناعي زاد فعلا بالسيارة

قديم 15-09-2012, 02:36 AM
kordy_777 kordy_777 غير متواجد حالياً

kordy_777 is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sherifabden مشاهدة المشاركة

بص انا فعلا اسمع عن مشاكل الفتيس بس في ناس بتشتكي من الفتيس وناس تانية مش بتشتكي
المشكلة اللي في الفتيس هي النتشة بين الغيارات و\ي مش هتحس بيها غير لما تركز مع العربية اوي والنتشة مش موجودة غير في الاوتو انما المانيوال زي الفل

المشكلة دي مش موجودة في الاوتو علشان فيها عازل حراري على الكبوت اما المانيوال فهيا موجودة بس مش عيب اوي والسخونة مش كبيرة

للمرة المليون بقول ان اسعار قطع غيار اللوجان في التوكيل نفس اسعار قطع غيار الفيرنا واللانوس في التوكيل اما بره التوكيل فهيا منتشرة وبنص التمن

اي عربية بالسعر دا صاجها ضعيف بس صاجها مش ضعيف اوي يعني معقول وهوا اقوى من الفيرنا واضعف من اللانوس بس كويس يعني

طبيعي اي عربية اوتو يبقا استهلاكها عالي للبنزين بس طبعا ظروف الطريق تفرق

غريبة دي انا شايف انها قوية وزي الفل

هوا سعرها اتحسن جدا في اعادة البيع متخفش

موضوع مكان الازاز هتتعود عليه بعد فترة من السواقة

هوا فعلا عيب بس مش مؤثر على القيادة والعربية اصلا بتدي اشارة من بره عادي

لمبة مارشدير اللوجان قوية بصراحة وممكن تنور نور الشبورة الخلفي هينورك الدنيا وانتا بترجع

الصراحة دي عيب في اللوجان فعلا
ومبروك مقدما
شكرا جزيلا شريف على الرد والمعلومات وشكرا على الموضوع المفيد
فعلا اللوجان أنسب سيارة في الفئة السعرية دي