العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > بيجو PEUGEOT

بيجو PEUGEOT بيجو PEUGEOT الفرنسية انشأت فى عام 1880 وهى من اقدم السيارات استخداما فى مصر وتمتلك حاليا شركة ستروين الفرنسية ايضا من اهم موديلاتها بيجو 307 و 307SW و 407 و 607

قديم 23-01-2013, 01:50 AM
Mohamed ghaith Mohamed ghaith غير متواجد حالياً

Mohamed ghaith is on a distinguished road
افتراضي رد: سال وهتلاقى المتخصص الى هيجاوبك عن سوالك فى بيجــو

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mohamed ghaith مشاهدة المشاركة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
مهندس هيثم . استلمت السيارة اليوم من التوكيل وقالوا أن المشكلة هي البوجيهات والأسلاك الخاصة بها ( موبينه) لازم تتغير . فغيرتها واستلمت السيارة . والمشكلة اتحلت . ولكن أنا عرفت منك مسبقا أن البوجيهات تتغير بعد حوالي 40الف كيلو ، وأنا هذه هي المرة الثانية في خلال سنة ونصف أغير البوجيهات والسيارة ماشية حتي الآن 20000 كيلو واستعملها حوالي ثلاثة سنوات ، فهل ألقيادة داخل المدن ولعدد محدود من الكيلوهات ممكن يؤثر عليها . عموما شكرًا لمساعدتك . وان شاء الله نتمنى أن نتعرف عليك شخصيا عندما انزل إجازة .
للأسف صباح اليوم فوجئت بتكرار نفس المشكلة ! اشغل السيارة فيهتز الموتور ولا يكون هناك عزم للسيارة وكلما ادوس بنزين تهتز وتطفي وتظهر نفس الرسالة السابقة وبعد عدة محاولات تبدأ في السير ولكن بدون عزم ثم بعد حوالي 400 متر من المشي ببطئ شديد تبدأ تسير بالسرعة العادية والرسالة تظهر والمروحة تعمل ، سلمتها التوكيل ولا اعرف ماذا بها للان بالرغم من أنه لم يمر 24 ساعة علي تغير البوجيهات واسلاكها والبطارية ،،،،، بماذا تفسر ما حدث يا باشمهندس ( طبعا غير أن مهندسين وفنيين التوكيل عباقرة ) شكرًا لوقتك ،
قديم 23-01-2013, 02:29 PM
mmohali mmohali غير متواجد حالياً

mmohali is on a distinguished road

انا سعيد جدا بالموضوع ده انا عندي مشكله عويصه
انا معايا 407 السته سلندر
طبعا انا في السعوديه
المشكله في الجير بوكس
السياره موديل 2007
ماشيه 100 الف
الجير نقلاته مش سلسه
في التوكيل قلولي AM6 الي هو نوع الجير مش بيغير زيت
انا روحت لورشه بره حطلي زيت بتاع جير AL4 الاصفر طبعا انا كنت لسه شاري العربيه و معرفش ايه نوع الزيت طبعا الزيت اصفر طبعا النتعه قلت كتير
انا سافرت بيها و معرفتش اجري اكتر من 120 كم طبعا مشيت حوالي 2000 كم اه الجير بياخد 3 لتر و المكانيكي حط 5 لتر
المهم لما رجعت الجير بقي بياخر في النقل و العزم طين فاعرفت غلطة الميكانيكي و غيرت زيت تاني المهم لما غيرت زيت 3 لتر والموضوع اتحسن بس النتعه موجوده و محسوسه جدا بعد النقله 3 الي النقله ال 6
المهم سافرت بيها لما رجعت رجع الجير ياخر تاني في النقل يعني بينقل لي 2000 RPM او 2200 بس الكلام ده علي النقله الرابعه او الخامسه

و بعدين رجعت عملت Flash Gearbox بالزيت بس استعملت زيت متوافق مع زيت البيجو بس ارخص لان زيت الجير غالي العلبه 2 لتر بتعملها 800 جنيه

التوكيل هنا قلي العيب ممكن في Valvebody وغالي
و ملوش اصلاح

فهل في حل لموضوع ده في مصر او عندك تقدر تفدني بيه
قديم 23-01-2013, 09:36 PM
أسامه أسامه غير متواجد حالياً

أسامه is on a distinguished road

السلام عليكم ممكن حد يفدنى معروض عليا عربيه بيجو اتوماتك 406 موديل 2004 راشه حزام وحالتها جيدة عايز حد يفدنى العربيه كويسه ويعتمد عليها وقطع غيارها متوفر ولا لاء وايه هى عيوبها والموديل دة كويس ولا لا وصاحبها طالب فيها 80000 ممكن تفدونى فى السعر دة ولكم جزيل الشكر
قديم 23-01-2013, 09:47 PM
أسامه أسامه غير متواجد حالياً

أسامه is on a distinguished road

السلام عليكم باشمهنس هيثم ممكن تفدنى انا معروض عليا عربيه بيجو 406 اوتوماتك موديل 2004 راشه حزام هل الموديل دة كويس وعملى وله قطع غيارمتوفرة وايه عيوب العربيه وممكن تفدنى فى السعر صاحبها طالب 80000الف جنيه ومن ناحيه الطريق عندى فيها مطبات كتير هل تنفع معايا الرجاء النصيحه ولكم جزيل الشكر
قديم 25-01-2013, 10:21 AM
hossamm444 hossamm444 غير متواجد حالياً

hossamm444 is on a distinguished road

الاخ المحترم المهندس هيثم اريد الاستفسار عن بيجو 301 من حيث المواصفات والمميزات والعيوب والسعر لانك لو نصحتنى بها هحوط فيها تحويشة العمر وجزاك الله خيرا