العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > منتدى الصيانة العام

منتدى الصيانة العام أى مشكلة فنية تواجهك ضعها هنا

قديم 18-09-2012, 08:27 PM
الصورة الرمزية محمد حسن عبد الرحمن
محمد حسن عبد الرحمن محمد حسن عبد الرحمن غير متواجد حالياً
هواياتي: معرفة وتجميع المعلومات عن السيارات واحب اصلح اى حاجة بايدى

محمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond repute
للاهمية آشتباه بطقم (شنبر)

السلام عليكم أنا وانا قاعد مع واحد سواق تاكسى معرفة من الشارع كانت بخلية يبص على حاجة عندى فى الرادراتير بخصوص ظهور فقاقيع هواء داخل الردراتير فقال لى أن هذا محتاج جوان وش سلندر.
ثانيا : جه بص على خرطوم فايظ الزيت اللى هو بيركب فى العمة واللى أغلبية الناس مبتحطهوش أو تركبة فى العمة علشان بيلغبط المحرك المهم هو قال وسالنى هل المحرك بيأكل زيت فأجبت بالنفى حيث أننى أساسا عندى مشكلة بتسريب الزيت من ناحية رداغ البنزين وأحتمال من عند الكرتير بتاع الزيت سالته قولتله لية قال دوس بنزين وراح ماسك الخرطوم بتاع الفايظ لقيته بيطلع بخار على خفيف قال لى طقم شنبر وأعمل حسابك على 800 جنية علشان الله أعلم قد يكون هناك داخل المحرك عمل عتب أو حسب ما الميكانيكى يقول بس هو نبهنى بأن الميكانيكى غالى شوية لو الحاجة عند الصانيعية برة تعمل 2 قرشين هو هيأخد 2.5 أثنان ونصف أو 3 ثلاثة قروش يعنى هيكون حراق بس هو بيشكر فية حيث عمل له قبل ذلك عمرة لموتور سيارته ويقول أنها رجعت أحسن مما كانت علية عند أستلامه للسيارة من الصالة.
المهم :
أنا بقى عايز أتاكد أنه شنبر أزاى علشان أعرف أن العربية بها طقم شنبر أعمل أيه.
وشكر مقدما لكل المساهمين.
أخوكم محمد

قديم 18-09-2012, 08:39 PM
الصورة الرمزية محمدصلاح القاضى
محمدصلاح القاضى محمدصلاح القاضى غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد صلاح محمد القاضى
التخصص العملى: بصلح عربيتى حاليا
هواياتي: كل مايتعلق بالسيارات والكمبيوتر واجهزه الصوت

محمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond repute
افتراضي رد: آشتباه بطقم (شنبر)

اديها غيار زيت
موبيل دلفاك MXlll وعلبة زيت شنبر ابرو وفلتر زيت
الناس كتييير هنا اوووى بيشكروا فيه وخصوصا فى الحالات دى

دا لينك اولتراس فيات 132

دا لينك صفحتى على الفيس بوك

قديم 18-09-2012, 08:45 PM

محمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond repute

شكرا لسرعة رد حضرتك عليا يا باشا بس أنا عايز أتأكد هل كده العربية تحتاج إلى طقم شنبر ولا لا أنا قولت من ناحية تسريب الزيت مع أنى مغير جوان الرداغ ثالث مرات عند ميكانيكى حيوان حرام أطلق عليه ميكانيكى فقلت أعمله بنفسى وجيب جملكة وأركبه وأكيد هيبقى أحسن من الميكانيكى علشان الميكانيكى ده معندهوش زمة ثانيا انا شاكك بجوان الكرتير بتاع الزيت أو الكرتير نفسه قد يكون محتاج الى تغيير فانا عايز بعد ما اعمل كل الحاجات دية أغسل المحرك لكى أتاكد من عدم وجود تسريب للزيت وبعد كده اتأكد من أن السيارة فعلا بحاجة الى طقم شنبر ولا لا هو ده الموضوع .
قديم 18-09-2012, 08:47 PM
الصورة الرمزية amr elsisi 1
amr elsisi 1 amr elsisi 1 غير متواجد حالياً

التخصص العملى: مفتش صيانة

amr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد حسن عبد الرحمن مشاهدة المشاركة

السلام عليكم أنا وانا قاعد مع واحد سواق تاكسى معرفة من الشارع كانت بخلية يبص على حاجة عندى فى الرادراتير بخصوص ظهور فقاقيع هواء داخل الردراتير فقال لى أن هذا محتاج جوان وش سلندر.

ثانيا : جه بص على خرطوم فايظ الزيت اللى هو بيركب فى العمة واللى أغلبية الناس مبتحطهوش أو تركبة فى العمة علشان بيلغبط المحرك المهم هو قال وسالنى هل المحرك بيأكل زيت فأجبت بالنفى حيث أننى أساسا عندى مشكلة بتسريب الزيت من ناحية رداغ البنزين وأحتمال من عند الكرتير بتاع الزيت سالته قولتله لية قال دوس بنزين وراح ماسك الخرطوم بتاع الفايظ لقيته بيطلع بخار على خفيف قال لى طقم شنبر وأعمل حسابك على 800 جنية علشان الله أعلم قد يكون هناك داخل المحرك عمل عتب أو حسب ما الميكانيكى يقول بس هو نبهنى بأن الميكانيكى غالى شوية لو الحاجة عند الصانيعية برة تعمل 2 قرشين هو هيأخد 2.5 أثنان ونصف أو 3 ثلاثة قروش يعنى هيكون حراق بس هو بيشكر فية حيث عمل له قبل ذلك عمرة لموتور سيارته ويقول أنها رجعت أحسن مما كانت علية عند أستلامه للسيارة من الصالة.
المهم :
أنا بقى عايز أتاكد أنه شنبر أزاى علشان أعرف أن العربية بها طقم شنبر أعمل أيه.
وشكر مقدما لكل المساهمين.

أخوكم محمد

اخي محمد طالما اشتركت معانا في المنتدي لازم تكون ايجابي
قم بتصنبع هذا الجهاز لنفسك ولغيرك

http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=90049

وقبل كدة قم بتغير زيت مع علبة ابرو
مش انت كنت عملت عمرة للموتور

]من اهم مواضيعي المصورة
http://masrmotors.com/vb/showthread.php?t=90049 (كيف تتعرف علي قدرة المحرك)
http://masrmotors.com/vb/showthread.php?t=111175 (كيف تعتني بدورة التبريد)
http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=124669(شرح دورة الوقود وتنظيف الرشاشات)

{وَعَسَى أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئًا وَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ وَعَسَى أَنْ تُحِبُّوا شَيْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَكُمْ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ} [البقرة: 216]}.
قديم 18-09-2012, 09:04 PM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amr elsisi 1 مشاهدة المشاركة

اخي محمد طالما اشتركت معانا في المنتدي لازم تكون ايجابي
قم بتصنبع هذا الجهاز لنفسك ولغيرك

http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=90049

وقبل كدة قم بتغير زيت مع علبة ابرو
مش انت كنت عملت عمرة للموتور

أزى حضرتك يا عمر باشا أنا شاكر لحضرتك جدا بس أنا حاليا معنديش سيولة حتى لتغيير الزيت وكان من المفترض أغيرة أمبارح علشان خلص ثلاثة الف ولسة ماشى بالعربية لغاية دلوقتى وكانت أيضا فى وجود نقصان للزيت من جوان الرداغ وأحتمال من الكرتير أو الجوان الخاص به وفى سواق تاكسى قال لى حط زيت موبيل دلفاك علبة لونها أسود بس بيتهيالى أن الزيت ده لمحركات الديزل بالنسبة لو غيرت الزيت أحط أد أية من الزيت وأحط أد أية من أبرو علما بأننى لن أغير الفلتر بتاع الزيت وبالنسبة لعمرة المحرك أنا ما عملتش عمرة للمحرك الراجل اللى أشتريت منه السيارة كان عامل عمرة للمحرك قبل شرائى للسيارة بحوالى من 5 الى 6 شهور عند ميكانيكى بشارعنا وحسبى الله ونعم الوكيل بهذا الميكانيكى وحرام أطلق عليه أسم ميكانيكى هو أمفروض أطلق عليه كلمة (هذا الشيئ) لا عنده ذمة ولا ضمير.
أخوك محمد