العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT > رينو لوجان Logan

رينو لوجان Logan The Dacia Logan is a car produced jointly by the French manufacturer Renault and its subsidiary Dacia of Romania. It is manufactured at Dacia's automobile plant in Mioveni, Romania, in Colombia, Brazil, Russia, Morocco, Iran, India and South Africa. It is also marketed as the Renault Logan, Nissan Aprio or Tondar 90 depending on the existing presence or positioning of the Renault brand.

قديم 23-09-2012, 06:38 AM
Ahmed1977egypt Ahmed1977egypt غير متواجد حالياً
من انا؟: أحمد جمال
التخصص العملى: صاحب محل كمبيوتر بيع وصيانة وخدمات
هواياتي: تصفح الانترنت

Ahmed1977egypt will become famous soon enough
افتراضي رد: الخائفون من شراء اللوجان

انا توصلت من كثرة قراءتى للمنتديات حتى الآن
العربية ديه افضل من اللانوس والفيرنا والافيو و البيكانتو كسيارة عملية وكمليات
والساجا افضل منها فى متعة قيادة السيارة وافضل فى الاتوماتيك ولكن يعيبها استهلاكها للبنزين + قطع الغيار ايضا
ممكن تصنيف عيوب اللوجان الاساسية الى :
1- ان قطع الغيار مبالغ فى سعرها فى التوكيل – يعنى لا قدر الله لو حدثة تتكلف كتير جو التوكيل زى مثلا علبه الدركسيون بـ 7700 بالتركيبب بالضريبة مع العلم ان فى عربيات من غير حدثه تأتى بعيب صناعة فيه وانت وحظك معاه
2- كثرة الذهاب الى التوكيل بسبب ظهور مشاكل فى العربية ( تكييف + زجاج + عفشة + فرامل + انوار +...) حجات بتتحل جوه التوكيل بث كثرة المشاوير مقلقة واستهلكها لتيل الفرامل وغلو مصنعية التوكيل حتى فى تغيير الزيت
3- صعوبة تصليحها برة التوكيل بسبب عدم خبرة الميكانيكية بها لقلة انتشارها

انا شايف لحسم هذا الموضوع مطلوب من اصحاب اللوجان معرفة مقدار المصاريف المستهلكة تقريبا التى صرفت عليها واستبعاد الحوادث
قديم 23-09-2012, 11:27 AM
fourseasons fourseasons غير متواجد حالياً

fourseasons has a reputation beyond reputefourseasons has a reputation beyond reputefourseasons has a reputation beyond reputefourseasons has a reputation beyond reputefourseasons has a reputation beyond reputefourseasons has a reputation beyond reputefourseasons has a reputation beyond reputefourseasons has a reputation beyond reputefourseasons has a reputation beyond reputefourseasons has a reputation beyond reputefourseasons has a reputation beyond repute

اللوحان عربية جميلة وكانت فى اختياراتى ساعة ماجبت ال516 و كانت المفاضلة مابينهم هما الأتنين بس بعد م خرجت ال الفيرنا واللانوس و ال byd الأتنين الأولانين مش عشان حاجة الا عشان حجمهم وانا من الحجم العائلى هاهاهاهاها و كمان ارتفاعهم عن الأرض وانا كنت بعانى مع الأكسل من الأرتفاع لاكن الوسع بسم الله ما شاء الله.وال byd لعدم انتشارها فى اسكندرية اوى و كمان تقفيل ال شوفتها فى معرض سان استيفانو كانت ذى القرف والمعرض ما فيهوش حد بتاع مبيعات كان الواد بتاع النضافة هو ال موجود بس فى المعرض.المهم فضل اللوجان وال 516 صليت استخارة ودورت و بحثت كتير عن مستلزمات الأثنين و الأكسسوار منتوا عارفين شوارع بلدنا بقى.فوانيس ومرايات والخ وكان فى مواضيع ناس كتير بتتكلم عن عدم و جود مرايات فى السوق و الناس بتلف عليها ومش لقياها وووو.بس برضوا علامة الرينو كان ليها سحرها المهم روحت عند الطارق كارفور و كنت خلاص ححجزها وكانت اخر عربية عندهم و كانت هاف اوبشن ب 62500 و بعدين وانا ماشى عند النادى الأولومبى لقيت معرض AMAK المهم دخلت اتفرجت على الأسبرانزا تانى عندهم مع انى كنت متفرج عليها قبل كده فى المصرية.بس العربية شدتنى اوى اوبشن ووسع كانت تتميز بيه بصراحة اللوجان برضوا.المهم اتوكلت على الله و جبت ال516 و الحمد لله مريحانى وربنا يبارك فيها.بس اللوجان بقت منتشرة دلوقتى برضوا واكيد قطع غيارها بقت منتشرة

يا رب انصر مصر و لم شمل المصريين
قديم 24-09-2012, 03:04 PM
mohefnawy mohefnawy غير متواجد حالياً

mohefnawy is on a distinguished road

جميل
ربنا يوفقك
قديم 27-09-2012, 03:10 AM
Ahmed1977egypt Ahmed1977egypt غير متواجد حالياً
من انا؟: أحمد جمال
التخصص العملى: صاحب محل كمبيوتر بيع وصيانة وخدمات
هواياتي: تصفح الانترنت

Ahmed1977egypt will become famous soon enough

السلام عليكم
انا حبيت اقول رئى حتى الآن ومباحثات فى النت كتير
اللوجان اعتقد لحد دلوقتى تكسب - لانى حبيت اعرف تاريخ المستخدمين عليها والمشاكل اللي قبلتهم من اول ما جابو العربية 2010 - اكثر من سنة نصف - ولحد دلوقتى بيشكرو فيها معظمهم - ولكن الشكوى التى مازالت قائمة هى غلو قطع الغيار - مش مهم لو كانت فى حاجة بسيطة بث المهم لو فى حاجة كبيرة - زى علبة الدريكسيون والكوبلن .....الخ - ولكن هى فعلا لشوارعنا الوعرة .
ومن جهة اخرى BYD اسعار قطع غيارها افضل ومعمولة تكسيات كتير ده يدل على انها على قدر المنافسة - والناس بيشكرو فيها كتير بث هى فى الاخر صينى والواحد بيخاف من الاسم ده ، على الاقل الوجان تبع رينو

ايه رئيكم BYD ولا اللوجان - منويل
قديم 27-09-2012, 09:29 PM
الصورة الرمزية sherifabden
sherifabden sherifabden غير متواجد حالياً

من انا؟: انا شريف عابدين السيد عاشق السيارات
التخصص العملى: طالب في الصف الاول الثانوي
هواياتي: قيادة وتجربة السيارات وممارسة الرياضه

sherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond repute

الف شكر لكل المشاركين

الاجابة عن جميع استفساراتكم حول السيارات وانواعها
يرجى التواصل على الفيس بوك
https://www.facebook.com/profile.php...46&ref=tn_tnmn