العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > Hyundai هيونداى > Accent Verna RB اكسنت فيرنا > Hyundai Accent - فيرنا الجيل 2 (اهم الموضوعات)

قديم 23-11-2011, 09:34 AM
rabet007 rabet007 غير متواجد حالياً
من انا؟: عدو الأخوان
التخصص العملى: مسئول التعاقدت ومشروعات الأسر المنتجة بالصندوق الاجتماعي للتنمية - رئاسة مجلس الوزراء
هواياتي: القراءة والقيادة وتصفح المنتديات واصلاح اجهزة المحمول والحاسب الالي

rabet007 is a glorious beacon of lightrabet007 is a glorious beacon of lightrabet007 is a glorious beacon of lightrabet007 is a glorious beacon of lightrabet007 is a glorious beacon of light
افتراضي رد: إلى الفيرناوية اللى عندهم أى أستفسار أو مشكلة بخصوص الفيرنا الجميلة يتفضل وهنساعده ان شاء الله

ازيك يا باشا صباح النور والجمال انا اسف امبارح حصلي ظروف وكده ولكن انا الراجل كان مديني جدول وكده وهو كان عامل 56424 كيلو متر
مكتوب فيه الأتي
تم تغييير فلتر الهوا و سير الكاتينة والسيور كلها وتم تغيير زيت الفتيس وعمل رجلاش للفرامل الخلفية وتربيط العشفة ( مع العلم زيت الفتيس تم تغييره بزيت شيل ) وتم تغيير زيت الباور والبوجيهات والكلام ده كله
النهارده الصبح انا اتأكدن الزيت الحمد لله واصل لعلامة ال full
المياة بتاعت الريادتير واصلة لتحت علامة الماكس بفارق بسييييط وهازودها
وبالنسبة للرجرجة الي كنت بقول حضرتك عليها مش حسيت بيها النهارده وانا جاي الصبح وصلت ل 120 كيلو متر مع ضبط النقل بين السرعات والكلام ده كويس اوى

وان شاء الله لنا لقاء قريب
قديم 23-11-2011, 11:59 AM
الصورة الرمزية AHMEDCAR
AHMEDCAR AHMEDCAR غير متواجد حالياً
من انا؟: انسان عادى
هواياتي: السيارات

AHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond repute
افتراضي رد: إلى الفيرناوية اللى عندهم أى أستفسار أو مشكلة بخصوص الفيرنا الجميلة يتفضل وهنساعده ان شاء الله

ثرموثتات الكوعه انا فصلته فعلا و هو بيخلى العربيه المفروض توصل لدرجه الحراره المثلى صيف و شتاء هو هيبه الوحدي لما بتشال ان العربيه بتاخد و قت اكتر عقبال ماتسخن و ده معناه استهلاك بنزين زياده

و على الطريق السريع المفروض المشر بينزل لكن فى الفيرنا سبحان الله لما شلت الثرموثتات و مشيت على طرق سريع المؤشر فضل فى المنتصف

®AHMEDCAR

سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم
اذكروا الله
اللهم اغفر للمسلمين و المسلمات و المؤمنين و المؤمنات الاحياء منهم و الاموات
قديم 23-11-2011, 12:23 PM
الصورة الرمزية lost2008
lost2008 lost2008 غير متواجد حالياً

lost2008 has a reputation beyond reputelost2008 has a reputation beyond reputelost2008 has a reputation beyond reputelost2008 has a reputation beyond reputelost2008 has a reputation beyond reputelost2008 has a reputation beyond reputelost2008 has a reputation beyond reputelost2008 has a reputation beyond reputelost2008 has a reputation beyond reputelost2008 has a reputation beyond reputelost2008 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AHMEDCAR مشاهدة المشاركة

ثرموثتات الكوعه انا فصلته فعلا و هو بيخلى العربيه المفروض توصل لدرجه الحراره المثلى صيف و شتاء هو هيبه الوحدي لما بتشال ان العربيه بتاخد و قت اكتر عقبال ماتسخن و ده معناه استهلاك بنزين زياده

و على الطريق السريع المفروض المشر بينزل لكن فى الفيرنا سبحان الله لما شلت الثرموثتات و مشيت على طرق سريع المؤشر فضل فى المنتصف
بس العربية لسه تعتبر جديدة مش بدرى شوية لما تشيلة دلوقتى , انا بصراحة ميهونش عليا اشيلة بس ممكن بعد 10 سنين لما العربية تحكح , تخيل ان ترموستات الكوعة ده اعد عندنا فى 128 حوالى 20 سنة لغاية لما تشال و بالمناسبة الحقك قبل متختفى عننا تانى, تعرف مكان طبة الميه الى فى الموتور فين , لانى لما غيرت مياه الردياتير نزلت حولى 3.5 لتر و الباقى متحوش فى البلوك عشان الترموستات .

سلم الحكم للعسكر و ادى صوته للى معملش الثورة=

قديم 23-11-2011, 12:26 PM
الصورة الرمزية AHMEDCAR
AHMEDCAR AHMEDCAR غير متواجد حالياً
من انا؟: انسان عادى
هواياتي: السيارات

AHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond repute

اللى حصل ان مكان الثرموثتات عندى اتخرم فغيرته و شيلت الثرموثتات بالمره

بالنسبه لطبه مياه الموتور لاتوجد طبه فى الموتور و علشان تنزل الميه منه تدور العربيه و انت فاتح الطبه اللى فى الريتادير و لما الموتور بسخن الثرموثتات هيفتح و الميه تنزل بس هيه العربيه بتاخد 40 ليتر ميه غالبا مش متاكد قوى

®AHMEDCAR

سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم
اذكروا الله
اللهم اغفر للمسلمين و المسلمات و المؤمنين و المؤمنات الاحياء منهم و الاموات
قديم 23-11-2011, 12:30 PM
rabet007 rabet007 غير متواجد حالياً
من انا؟: عدو الأخوان
التخصص العملى: مسئول التعاقدت ومشروعات الأسر المنتجة بالصندوق الاجتماعي للتنمية - رئاسة مجلس الوزراء
هواياتي: القراءة والقيادة وتصفح المنتديات واصلاح اجهزة المحمول والحاسب الالي

rabet007 is a glorious beacon of lightrabet007 is a glorious beacon of lightrabet007 is a glorious beacon of lightrabet007 is a glorious beacon of lightrabet007 is a glorious beacon of light

انا مؤشر الحرارة عندي مش بيزيد الحمد لله ولكن الصراحه مش عارف ازود المياه ازاى حضرتك انا دامي القربة بتاعت المياه تمام وفيها عليها غطاء لونه اسود طالع منه اتنين خرطوم تمام
افك الغطاء الأسود واعمل المياه لغاية ما ترجع للعلامه بتاعت الماكس تمام
وطيب سوال تاني ازود العربية مياه وهي شغاله ولا وهيا مبطلة

الكلمات الدليلية
مشاكل الفيرنا