العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > منتدى الصيانة العام > المنتدى التعليمى والمكتبة الفنية

المنتدى التعليمى والمكتبة الفنية كتب وشروحات ومقالات تعليمية عن كل فروع هندسة وميكانيكا السيارات

قديم 12-09-2012, 01:52 PM
الصورة الرمزية amr elsisi 1
amr elsisi 1 amr elsisi 1 غير متواجد حالياً

التخصص العملى: مفتش صيانة

amr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: مجموعة الادارة النهائية (الكورونا)

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed_eng2001 مشاهدة المشاركة

عمرو باشا
انا بشكرك على معلومات الشحم دى .... دى صور فى السريع كدة للكارونة و الجوان

الى باين انه شحم على التروس فى الصور .... ده زيت لزوجته 240 !!!!!!

نظفت الغطاء بالبنزين ( 80 ) و بالفرشة السلك ... علشان ادهنا بالون الاسود

و دى صورة الجوان بعد ما قطعته و ظبطته .... و عملت فيه اخرام المسامير ببنطة ثقب

و دى صورة الاويل سيل

اخي والله احيك من كل قلبي علي هذة الروح والاصرار علي العمل :THE_PR ~18::THE_PR~18 :
برجاء ارسال ايميلك علي الخاص
وان شاء الله ارسلك دورة تدريبية عن الزيوت

]من اهم مواضيعي المصورة
http://masrmotors.com/vb/showthread.php?t=90049 (كيف تتعرف علي قدرة المحرك)
http://masrmotors.com/vb/showthread.php?t=111175 (كيف تعتني بدورة التبريد)
http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=124669(شرح دورة الوقود وتنظيف الرشاشات)

{وَعَسَى أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئًا وَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ وَعَسَى أَنْ تُحِبُّوا شَيْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَكُمْ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ} [البقرة: 216]}.
قديم 12-09-2012, 02:01 PM
الصورة الرمزية amr elsisi 1
amr elsisi 1 amr elsisi 1 غير متواجد حالياً

التخصص العملى: مفتش صيانة

amr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed_eng2001 مشاهدة المشاركة

انا سألت حضرتك عن الشحم علشان اتاكد و استفيد ....

الميكانيكى ... كان قالى انه لازم يتحط شحم فى الكارونة ... لما فكيت غطاء الكارونة ... لقيت الشحم متجمع على اطراف الكارونة من جوة و بعيد عن التروس .... فحركة التروس السريعة نطرت الشحم بعيد
بلاش ا لشحم ارجوك
الشحم يستخدم في التروس في حالة الرش

فيه ميكانيكى تانى قالى احط زيت تقيل شوية فى الكارونة و فى الفتيس .... الزيت الى ظاهر اجزاء منه فى الصور ... زيت تقيل ... لزوجته 240 ....
ما هوا دة الي انا تكلمت معاك فية كلما زادت الزوجة كلما قل الخلوص
زي زيت الشنبر المستخدم في مواتير السيارات عندما يكون في تهريب في الضغط
عندما تكمون في ونة الكورونا اذن الخلوصات اصبحت زيادة
فطالما انت استخدمت زيت لزوجة عالية والنتيجة مرضية
اذن تابع حرارة الكورونا باستمرار
ونتيجة الخلوص الزائد وجب عليك كل فترة قريبة تغير الزيت بواحد جديد
لازالة الرايش الناتج عن هذا الخلوص والحفاظ علي معدتك

انا ما كنتش مصدق الصنايعى و هو بيزود بيه الكارونة ... و قلت حيطلع زيت 140 و بيشتغلنى ... بس لما مشيت بالعربية .....

صوت الفتيس فرق جدا .... علشان الفتيس كان بيعمل زنة خفيفة على اول غيارين ... و يبطل يعمل الزنة دى غى الغيار الاخير .... لما حطيت الزيت .. مبقاش بيعمل زنة خالص
تحياتي لك مرة اخري من كل قلبي

]من اهم مواضيعي المصورة
http://masrmotors.com/vb/showthread.php?t=90049 (كيف تتعرف علي قدرة المحرك)
http://masrmotors.com/vb/showthread.php?t=111175 (كيف تعتني بدورة التبريد)
http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=124669(شرح دورة الوقود وتنظيف الرشاشات)

{وَعَسَى أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئًا وَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ وَعَسَى أَنْ تُحِبُّوا شَيْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَكُمْ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ} [البقرة: 216]}.
قديم 12-09-2012, 02:31 PM
الصورة الرمزية ahmed_eng2001
ahmed_eng2001 ahmed_eng2001 غير متواجد حالياً

ahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond repute

انا مقتنع بكلامك 100 % .... عن تجربة
و ربنا يخليك لينا

و يا سيدى شكرا على الاطراء و الكلام الظريف عن اصرارى

قديم 13-09-2012, 03:42 PM
الصورة الرمزية Hisham.Elgazzar
Hisham.Elgazzar Hisham.Elgazzar غير متواجد حالياً

من انا؟: الفقير إلى الله
هواياتي: جميع الأعمال اليدوية-IT

Hisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond repute

عندى سؤال هو حضرتك يا باشمهندس احمد فكيت الكارونة ليه
فيه عندى مشكلة بوش فى البنيون والتاج
عملت خلطة وكبستها فى الكارونة مع الزيت والونة والتخبيط راح لكن لما قرصت عليها شوية صوتها على تانى
مع انها دلوقتى ساعات بتظهر صوتها وساعات لأ

سؤال بالنسبة للاولسيهات اللى حضرتك جبتها دى بتاعت عمود البنيون ولا اللى فى الأكسات من برا ؟؟
انا معنديش استعداد دلوقتى ادفع 1500 لتصليح كارونة ممكن حد يساعدنى أصلحها ؟؟
قديم 13-09-2012, 08:22 PM
الصورة الرمزية ahmed_eng2001
ahmed_eng2001 ahmed_eng2001 غير متواجد حالياً

ahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Hisham.Elgazzar مشاهدة المشاركة

عندى سؤال هو حضرتك يا باشمهندس احمد فكيت الكارونة ليه
فيه عندى مشكلة بوش فى البنيون والتاج
عملت خلطة وكبستها فى الكارونة مع الزيت والونة والتخبيط راح لكن لما قرصت عليها شوية صوتها على تانى
مع انها دلوقتى ساعات بتظهر صوتها وساعات لأ

سؤال بالنسبة للاولسيهات اللى حضرتك جبتها دى بتاعت عمود البنيون ولا اللى فى الأكسات من برا ؟؟
انا معنديش استعداد دلوقتى ادفع 1500 لتصليح كارونة ممكن حد يساعدنى أصلحها ؟؟
السلام عليكم
يا باشا .... بلاش حضرتك و بشمهندس و الكلام الكبير ده ... احنا اخوة ... و بنساعد بعد لوجه الله .. و بعدين يا اخى انت واحد من اكتر الناس الى بتساعد الناس ... ليك كل احترامى

اما بالنسبة لكرونتى .... دى كارونة الغرز ... الكارونة الامامية ... نظامها مختلف شوية عن الكارونة الخلفية
احكيلك الحكاية من الاول ... بص يا سيدى ....

لاحظت من فترة وجود زيت على صليبة العجل الامامية ... صليبة الغرز
و بعدها بفترة وجدت تسريب زيت على الصليبة بتاعة العجلة التانية ... قلت ما بدهاش ..
افتح كدة و اغير اويل سيلات الاكسات دى ... بس انا مش عارفهم فين !!!؟؟؟؟ اول مرة افكهم .. قلت اتكل على الله كدة و افك واحدة واحدة لغاية لما الاقيهم

عارف فيفى عبده فى مسرحية حزمنى يا ... لما فتحت تدور على المرارة ... فتحت جنب الالقلب .. ملقتهاش جنب القلب

انا عملت كدة ... فكيت طنبورة العجلة .. لقيت سرة العجل ... فكيت السرة ... لقيت الاكس .. طلعت الاكس ... برضو ملقتش حاجة .... رحت فاكك غطاء الكارونة .. و قلت اطلع حشوة الكارونة بالمرة ...
لقيت انى لازم افك اكس العجلة التانية .. فرحت فكيته هو كمان ... و بعد كدة فكيت الكارونة ... و نضفت كويس .. و اخيرا وجدت الاويل سيلات ... فكيتهم و رحت جبت زيهم .. و بعد كدة رجعت ركبت كل الى فات ده تانى ..
ركبت على رواقة .. و فى السكة غيرتلى 3 اويل سيلات فى العجلتين

البنيون و التاج عندى كويسين .... فيهم بوش خفيف جدا ... كتر خير العربية

فالقصة عندى بعيدة عن الكارونة نفسها ...

انا مش محترف .... انا على ادى اوى .. بس بحب اجرب و اتعلم فى عربيتى .... علشان لو بوظت حاجة ... تبقى فى داهية .. و هى قديمة اصلا . فمش مشكلة خالص انى ابوظ حاجة

انا ممكن اقترح عليك ..... ممكن نجرب نحط زيت تقيل شوية فى الكارونة و نجرب
لو منفعش ... اعتقد اننا لازم نغير ترس البنيون و التاج على الاقل

لو حضرتك تحب نفك الكارونة و نشوف اخبارها ايه .. انا معنديش مانع و يشرفنى انى اتعاون مع حضرتك و اساعدك فى تصليحها

اجى لحضرتك و نرفع و نفك و ربنا يكرمنا

التعديل الأخير تم بواسطة ahmed_eng2001 ; 13-09-2012 الساعة 08:27 PM