العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > استراحة مصر موتورز

موضوع مغلق

قديم 12-12-2011, 09:44 PM
الصورة الرمزية johnny161094
johnny161094 johnny161094 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: طالب بكلية اداب جامعة عين شمس
هواياتي: القراءة و كورة القدم و قيادة السيارات

johnny161094 has a spectacular aura aboutjohnny161094 has a spectacular aura aboutjohnny161094 has a spectacular aura about
افتراضي رد: 6 % هي النسبة الحقيقة لغير المسلمين بمصر بالدليل

احب اشكر صاحب الموضوع علي المعلومات و احب اقول ان انا كانسان مصري مش شايف اي فرق بين مسلم و مسيحي
احب اقول بس ان لم يتم بناء اي اديره جديدة في مصر بعد دخول عمر بن العاص و هذا ليس لان المسلمين رفضوا بناء الاديره و لاكن لان المسيحيين لم يطلبوا ذيادة في عدد الاديره حتي الان لان انا اعلم ان كل الاديرة في مصر علي مساحات كبيرة
و بعدان يعني هو المصريين عايشين في الصحراء و ملينها و الاديرة واخدة اماكن حد ؟؟!!
و بلنسبة للكنائس انا كانسان مصري برضو في الاعياد مش ببقي عارف اقف و انا بصلي من كثرة الاعداد ماعدا لو كنت في الكاتدرائية
و احب اشكر صاحب الموضوع علي تعبة في جمع المعلومات و انا شخصيا غير مهتم بمعرفت النسب بين المصريين لان هذا في حد ذاته تفتين لمبدا المواطنة الذي يقوم علي احترام الاخر بكل اختلافاته و انا شايف احسن لو يشيلو خانة الديانه من البطاقات كمان لان هل في حد محتاج يعرف ديانتي و هو يتعامل معي ؟؟!!
مع افتراض ان في حد ملحد و لا يعتقد في وجود الله هذا لا يعني انو مش مصري و له كل الحقوق و عليه كل الواجبات و اشكركم لسعه صدركم

Johnny love Seat Ibiza

التعديل الأخير تم بواسطة johnny161094 ; 12-12-2011 الساعة 09:52 PM
قديم 12-12-2011, 10:14 PM
الصورة الرمزية Devill Blood
Devill Blood Devill Blood غير متواجد حالياً
من انا؟: when u lose your dreams u become no thing at all
التخصص العملى: student at mansoura university - faculty of law - english section
هواياتي: أخبار السيارات-الرسم-الكمبيوتر والأنترنت

Devill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond repute

عموما طبعا أحب لو مصر 100% مسلمين حتى تقل مشاكل الطائفية أو تنعدم
ولكن ما زال المسيحين لهم نسبة ولهم حق فى هذه البلد
بس المشكلة انهم مش عارفين عددهم الحقيقى فاكرين انو 30 مليون

قديم 12-12-2011, 10:27 PM
الصورة الرمزية johnny161094
johnny161094 johnny161094 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: طالب بكلية اداب جامعة عين شمس
هواياتي: القراءة و كورة القدم و قيادة السيارات

johnny161094 has a spectacular aura aboutjohnny161094 has a spectacular aura aboutjohnny161094 has a spectacular aura about

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Devill Blood مشاهدة المشاركة

عموما طبعا أحب لو مصر 100% مسلمين حتى تقل مشاكل الطائفية أو تنعدم
ولكن ما زال المسيحين لهم نسبة ولهم حق فى هذه البلد
بس المشكلة انهم مش عارفين عددهم الحقيقى فاكرين انو 30 مليون
احب اشكر حضرتك علي قبول الاخر و احب اقول لحضرتك ان انا عن نفسي مش هامم معايا نسب المصريين كام و كام و احب اقول لحضرتك اني عارف اننا ممكن نكون نص الرقم الي قولتو في احسن الاحوال و شكرا

Johnny love Seat Ibiza
قديم 12-12-2011, 11:10 PM
الصورة الرمزية nktis
nktis nktis غير متواجد حالياً

من انا؟: عبد من عباد الله
التخصص العملى: صيدلي
هواياتي: الصيد والتربيه

nktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond repute

: soccer_372:

وأتت ملائكة النعيم كما روت*
روحي بطون أكفها خضراء*
صعدت بروحك والعبير يحفها*
والنور ترسم دربه الأنواء*

شرقت حشاشات النحيب وأينعت*

وشوى الأنين قلوبنا فتفطرت*خلف الجفون دموعنا الخرساء*
أكبادنا فبكاؤنا إيماء*
قديم 13-12-2011, 04:01 AM
الصورة الرمزية طارق عبد السلام
طارق عبد السلام طارق عبد السلام غير متواجد حالياً
التخصص العملى: Technical Manager

طارق عبد السلام has a reputation beyond reputeطارق عبد السلام has a reputation beyond reputeطارق عبد السلام has a reputation beyond reputeطارق عبد السلام has a reputation beyond reputeطارق عبد السلام has a reputation beyond reputeطارق عبد السلام has a reputation beyond reputeطارق عبد السلام has a reputation beyond reputeطارق عبد السلام has a reputation beyond reputeطارق عبد السلام has a reputation beyond reputeطارق عبد السلام has a reputation beyond reputeطارق عبد السلام has a reputation beyond repute

احب اشكر صاحب الموضوع علي المعلومات و احب اقول ان انا كانسان مصري مش شايف اي فرق بين مسلم و مسيحي
طبعا اخ جون كلنا من جنس آدم وكلنا مصريين ولاكن هناك من يفكر بطريقه مظلمه ويريد ان يعيش فى الظلام ويأتى بأكاذيب تفرق بيننا

احب اقول بس ان لم يتم بناء اي اديره جديدة في مصر بعد دخول عمر بن العاص و هذا ليس لان المسلمين رفضوا بناء الاديره و لاكن لان المسيحيين لم يطلبوا ذيادة في عدد الاديره حتي الان لان انا اعلم ان كل الاديرة في مصر علي مساحات كبيرة
و بعدان يعني هو المصريين عايشين في الصحراء و ملينها و الاديرة واخدة اماكن حد ؟؟!!
لا يا جون مين قال كده ازااااااااى عمرو بن العاص عندما اتى الى مصر تغيرت الاحوال للافضل للمصريين وده بشهاده القبط انفسهم بالنسبه للمعامله الوحشيه من الرومان مع انهم مسيحيين ولاكن المصريين كانوا ثابتيين على ملتهم رغم كل التنكيل والقتل اما بخصوص موضوع الاديره و انت قلت ان فعلا المصريين لما بيصلوا العيد مش بيلاقوا اماكن يصلوا فيها وبيصلوا فى الشوارع فعلا وعمرنا ماشفنا الكلام ده عند اخواننا النصارى ومع ذلك انت بتقول لى متبناش اديره تعرف ياجون ان لو قانون دور العباده الموحد اللى الكل بيعتبره اضطهاد !!!! ده لو اطبق هيحتاج المسلميين فى مصر لحوالى 52 الف مسجد علشان يتعادل الميزان بين المسلمين والنصارى
اكيد انت عارف ومش هتكلم عن كتير من الاديره انا هقولك عن دير ابو فانا لوحده
ده مساحته 600 فدان ملاحظة
الفدان الواحد = 24 قيراط = 60 متر * 70 متر = 4200 متر مربع
الفدان الواحد = 0.0042 كم مربع اضرب فى 600
مساحة دولة الفاتيكان = 0.44 كم مربع

مساحة المسجد الحرام بمكة = 0.356 كم مربع

مساحة المسجد الأقصى = 0.144 كم مربع

مساحة الأزهر الشريف = 0.012 كم مربع

ده مثال واااااااااااااااااااااااا ااااااحد ولو عايز هجيب لك الباقى يبقى انت بتقول كده ازاى ده للعلم بالشىء لا اكثر والحكايه ان المصريين مش عايشين فى الصحراء ولا حاجه بس المشكله اننا نقذف الحق بالباطل ونلوى الحقائق يبقى ليه؟؟؟؟

انا شخصيا غير مهتم بمعرفت النسب بين المصريين لان هذا في حد ذاته تفتين لمبدا المواطنة الذي يقوم علي احترام الاخر بكل اختلافاته
وانا معاك ياجون الدين لله والوطن للجميع بس كل انسان غيور على دينه ولما بنلاقى حد بيحاول يعمل انوا بيفهمك شىء وبيرمى فو وسط الكلام شبه أو سخريه بطريقه ما ايه المشكله اننا نوضحله او نبين له انه اخطأ فى كذا وكذا او بيتهم بالباطل
هو ده المفروض ان يكون فى مبدأ الحوار العقلانى
تقبل احترامى جون

موضوع مغلق