العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > كهرباء السيارة

كهرباء السيارة ساحة مخصصة للمواضيغ الفنية المتعلقة بجميع اﻷنظمة الكهربية فى السيارة بما فيها أنظمة التسلية

قديم 11-12-2010, 04:04 AM
الصورة الرمزية رياح التغيير
رياح التغيير رياح التغيير غير متواجد حالياً

رياح التغيير is a splendid one to beholdرياح التغيير is a splendid one to beholdرياح التغيير is a splendid one to beholdرياح التغيير is a splendid one to beholdرياح التغيير is a splendid one to beholdرياح التغيير is a splendid one to beholdرياح التغيير is a splendid one to behold
افتراضي رد: المساحات هتجننى أنا حاسس انى راكب سيات 133

اكشف عالموتور والمجري اللي بتلف فيه يكون فيه حاجة بتعيقه
قديم 17-11-2011, 01:11 PM
Exact Exact غير متواجد حالياً

Exact has a brilliant futureExact has a brilliant futureExact has a brilliant futureExact has a brilliant futureExact has a brilliant futureExact has a brilliant futureExact has a brilliant futureExact has a brilliant futureExact has a brilliant futureExact has a brilliant futureExact has a brilliant future

تجربة سهلة للغاية
ارفع المساحات عن الازاز وشغلها زي ما بتقول واقطع عنها وشفها هترد وللا لأ
لو لأ يبقى ده عيب في موتور المساحة او توصيلاته لأن فيه ميكانيزم بيسموها في الكتالوجات اوتوستوب... عشان يخليها تفضل مشغلة الموتور لحد نقطة الرجوع وتطفيه عندها

انا عندي فالسويفت المساحة بتنزل تحت خالص وتطلع سنتي فوق وتقف عشان المية متقفش تحت كوتشة المساحة وده الاستاندارد

لو انت ليك في الفك والتركيب بتاع التروس عرفني وانا اعرفك تظبطها ازاي... غير كده شوف كهربائي بيفهم يظبطهولك او جيب واحد استيراد

M
قديم 17-11-2011, 02:21 PM
samehlila samehlila غير متواجد حالياً
من انا؟: نائب مدير ادارة المعلومات - الهيئة العامة للتأمين الصحي - فرع البحيرة
التخصص العملى: مهندس كمبيوتر
هواياتي: السيارات و الاجهزة الالكترونية

samehlila has much to be proud ofsamehlila has much to be proud ofsamehlila has much to be proud ofsamehlila has much to be proud ofsamehlila has much to be proud ofsamehlila has much to be proud ofsamehlila has much to be proud ofsamehlila has much to be proud of

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Exact مشاهدة المشاركة

تجربة سهلة للغاية
ارفع المساحات عن الازاز وشغلها زي ما بتقول واقطع عنها وشفها هترد وللا لأ
لو لأ يبقى ده عيب في موتور المساحة او توصيلاته لأن فيه ميكانيزم بيسموها في الكتالوجات اوتوستوب... عشان يخليها تفضل مشغلة الموتور لحد نقطة الرجوع وتطفيه عندها

انا عندي فالسويفت المساحة بتنزل تحت خالص وتطلع سنتي فوق وتقف عشان المية متقفش تحت كوتشة المساحة وده الاستاندارد

لو انت ليك في الفك والتركيب بتاع التروس عرفني وانا اعرفك تظبطها ازاي... غير كده شوف كهربائي بيفهم يظبطهولك او جيب واحد استيراد
الله ينور عليك هوه الاوتو ستوب كتاوت الداخلي في الموتور هوه اللي بايظ و ده بيكون عبارة عن ريشة عليها مادة كربون في طرفها بتلامس نقطه ثابتو و غالبا هتحتاج تتصنفر بس و هترجع تشتغل اللهم الا لو كهربائي عبقري هوه اللي لغاها و فيه حاجه تانية و هية ان موتور المساحات بيوصله طرف كهربا ثابت علشان لما تنزل الذراع بتاع المساحات لازم يكون فيه كهربا واصله للموتور تخليه يرجع مكانه ممكن تلاقي الطرف الثابت ده مافيهوش كهربا او مقطوع او حد لاغية و هوه ده الاحتمال الاقرب للصواب

و اي خدمة
م / سامح ليله

امتلك ماشئت ستذهب كما جئت
قديم 17-11-2011, 03:32 PM
الصورة الرمزية aymangalal
aymangalal aymangalal غير متواجد حالياً
من انا؟: بنى ادم
التخصص العملى: محلل بيانات - معد تقارير
هواياتي: الانترنت - القيادة -البحث عن معلومات

aymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة samehlila مشاهدة المشاركة

الله ينور عليك هوه الاوتو ستوب كتاوت الداخلي في الموتور هوه اللي بايظ و ده بيكون عبارة عن ريشة عليها مادة كربون في طرفها بتلامس نقطه ثابتو و غالبا هتحتاج تتصنفر بس و هترجع تشتغل اللهم الا لو كهربائي عبقري هوه اللي لغاها و فيه حاجه تانية و هية ان موتور المساحات بيوصله طرف كهربا ثابت علشان لما تنزل الذراع بتاع المساحات لازم يكون فيه كهربا واصله للموتور تخليه يرجع مكانه ممكن تلاقي الطرف الثابت ده مافيهوش كهربا او مقطوع او حد لاغية و هوه ده الاحتمال الاقرب للصواب

و اي خدمة
م / سامح ليله
كلام حضرتك يا باشمهندس سامح والاخ Exact فى منتهى الروعة بجد معلومات قيمة وجديدة بالنسبة لى
ومكن اضيف رؤية متواضعة كده منى احتمال يكون سبب ابسط من كده :
جايز يكون الترس اللى بيتركب علية دراع المساحة بيحك فى حاجه وتقيل زى ما Exact قال فا ممكن يا استاذ ميدو تفك الدراع من الصامولة بتاعتهت وتشغل المساحة وتلاحظ حركة الترس (اللى بتركب فيه االدراع بالريشة) وتشوف دورته كاملة ولا ناقصة ولا بيعلق
واللى خلانى اقول كده انى عانيت من موضوع المساحة دى لان عندى مساحة واحدة فى النص بتجيب الازاز من اوله لاخرة وركبت ريش rubber ولاحظت انها بتكلبش فى الازاز لما تكون ناشفة(المسح بدون ميه) واثناء الكلبشة دى(تقل جامد فى الحركة) الترس بيفوت ولما فكيت الدراع لاحظت ان الحركة طبيعية جدا والموتور قوى ...
اتارى الصامولة مش محكمة على الدراع ولما يكلبش ويتقل (الدراع) الترس بيلف برضه زى مايكون مفوت وبالتالى بيغير حركة الدراع بدل ما بيجيب من الاول للاخر يجيب مثلا جزء صغير والباقى يفوت فا قرطت على الصامولة والامور اتظبطت تمام
معلش على الاطاله وانى خرجت بره التفسير العلمى اللى الافاضل شرحوة لكن قوت اقول سبب بسيط يمكن يكون هوه

صلى على رسول الله
---------------------