العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > شيفروليه الكورية CHEVROLET و دايو DAEWOO > ﻻنوس (دايو - شيفروليه)

ﻻنوس (دايو - شيفروليه) كانت و أصبحت chevy gold logo

قديم 23-06-2012, 02:02 PM
الصورة الرمزية eng/walaaeldeen
eng/walaaeldeen eng/walaaeldeen غير متواجد حالياً

من انا؟: مهندس سيارات
التخصص العملى: مهندس سيارات
هواياتي: الفك و التركيب

eng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond repute
افتراضي رد: اسئلة عن شيفروليه لانوس 2012 للخبراء

السلام عليكم
اللانوس بالنسبه لسعرها مش وحش لكن ما تقارنهاش بسيارات عاليه
والفيرنا اللانوس احسن منها ما عدا الفيرنا تتفوق في المحرك فقط لأنه 1600 لكن في نظري الثبات والوسع في صالح اللانوس انا معايا لانوس من 2007 بسم الله ما شاء الله زي الفل وبسافر بيها مسافات طويله وعلشان اتغلب علي الأتزان في السرعات العاليه مركبلها جنط 14 وسياره يعتمد عليها بالنسبه لسعرها والفئه بتاعتها
والله المستعان

صل اللهم على خير الأولين والآخرين وعلى آله الطيبين الطاهرين واصحابه الغر الميامين ومن تبع هديه إلى يوم الدين

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
ربي اغفر لي وتب علي إنك انت التواب الغفور
لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين
قديم 23-06-2012, 03:06 PM
asom_6 asom_6 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس مدنى

asom_6 is a jewel in the roughasom_6 is a jewel in the roughasom_6 is a jewel in the roughasom_6 is a jewel in the rough

أحب أضيف لكلام حضراتكم موضوع سعر إعادة البيع

طبعاً كونك تستثمر فلوسك فى عربية تكون بتحبها وتسهل عليك حياتك ده شىء طبيعى ,ومن الوارد طبعاً أنك تحب تبيع لأى سبب بغرض التغيير أو لضائقة مالية (ربنا يوسع علينا كلنا يا رب)

فتيجى حضرتك تبص لأختيارك تلاقية منحصر مابين سيارة ماسكة سعر اعادة بيع زى اللانوس والفيرنا
أو سيارة سعر اعادة بيعها ضايع فعلاً زى الأسبرانزا والبى واى دى واللوجان

وعلى الرغم من انى لا اقلل ابدا من قيمة الثلاثة المذكورين فى الأخر دول ,وعلى الرغم من انى انا نفسى وانا معايا لانوس كنت عاوز اللوجان فى الاساس ... لكن ظروف السوق اللى بتقولك ان اللانوس او الفيرنا لما بتبيعها بتنزل من تمنها حاجة بسيطة والباقيين علشان صينى او فرنساوى مش منتشر لسه فالتمن بينزل الأرض ...... معادلة سوقية غريبة جداً لكن واقعية تماماً

أنا لما أجى أشترى عربية جديدة لازم احط فى اعتبارى انى ممكن ابيع بدرى لأنى ممكن اكون مرتحتش مع العربية او ممكن اتعقدت منها لأى سبب ... اقوم الاقى التمن نزل 15 الف مثلاً او اكتر مرة واحدة ؟؟
أرى انه وحتى تنحل مشكلة السوق المصرى الغريبة دى خليك فى المضمون ((كأعادة بيع)) أحسن

أأظماء وأنت العذب فى كل مورد ..... وأظلم فى الدنيا وأنت نصيرى
قديم 23-06-2012, 04:02 PM
الصورة الرمزية eng/walaaeldeen
eng/walaaeldeen eng/walaaeldeen غير متواجد حالياً

من انا؟: مهندس سيارات
التخصص العملى: مهندس سيارات
هواياتي: الفك و التركيب

eng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond repute

السلام عليكم
يا باشا انت لما تيجي تبيع الكوري بتبيع وانت حاطط رجل علي رجل وتتشرط

والله المستعان

صل اللهم على خير الأولين والآخرين وعلى آله الطيبين الطاهرين واصحابه الغر الميامين ومن تبع هديه إلى يوم الدين

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
ربي اغفر لي وتب علي إنك انت التواب الغفور
لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين
قديم 23-06-2012, 10:24 PM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sherifabden مشاهدة المشاركة

كنت عايز اسال كام سؤال عن اللانوس 2012
1 هيا اللانوس واطية وبتحك في المطبات ولا ايه ؟؟

لا

2 انا سمعت ان شنطة اللانوس ضيقة هل الحكاية دي صح ولا لأ ؟؟

لا بالنسبة لفئتها

4 هل العربية ثابتة ع السرعات العالية لاني بحب امشي بسرعة ؟؟

لا ......لو قصدك ماشى فى خط مستقيم و مفيش تعويم فانا عن تجربة بمشى على 185 كم / س بدون مشاكل .... لكن لا قدر الله مطب هوا او مناورة او او او يبقى المفروض اخرها 90 الى 130 كحد اقصى للضرورة القصوى

5 هل صاج العربية ضعيف ولا بيستحمل ؟؟

اه ضعيف و كله كده مش هى بس .... لكن بفضل الله عليها جوز اكصدامات لوز وراهم قضيب حديد قوى جدا و عريض .... و مشهورة بشاسيه قوى

11 هل التكييف قوي ومش بياثر في السحب او استهلاك البنزين ؟؟

التكييف قوى و بياثر فى السحب و استهلاك البنزين زيى كل العربيات .... بس فى رايى التاثير مقبول

12 هل استهلاك البنزين كويس ولا ايه ؟؟

طريقة الدوس على دواسة البنزين هى اللى حتحدد حتدفع كام
عن تجربة ممكن على ال high way تعمل 340 كم فى الصفيحة
و طبيعى فى الزحمة بالعافية توصل ل 200 كم فى الصفيحة

13 هل فعلا فرامل اللانوس ضعيفة ؟؟

اللانوس مفيهاش فرامل .... ههههههههههههههههههه
فلازم تتعود عليها و تسيب مسافات امان كافية ....... تفضل تبعد عن العربية اللى قدامك لغاية لما اللى وراك يزمر تعرف كده ان تمام

انا اسف جداااااا على الاطالة
بس اعمل ايه كنت عايز اعرف كل حاجة عن اللانوس لانها عجباني بصراحة
واسف تاني على الاطالة

بص و لله الحمد من خبرتى الضعيفة فى كافة العربيات من المنتدى اللانوس قيمة جيدة مقابل السعر ..... يعنى كمقياس نجاح هى على قد تمنها 10 / 10
بفضل الله انا ماشى بيها 235 الف كم بدون مشاكل حتى بغير زيت على 25 الف كم ( زيت تخليقى )

وشكرا
حب عربيتك تحبك

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا
قديم 23-06-2012, 10:46 PM
waleedrahmy waleedrahmy غير متواجد حالياً

waleedrahmy will become famous soon enough

اللانوس هي عربية الشعب المصري
وكذلك الفيرنا
فخليك مع الشعب
وطبق شعار الشعب والكوري ايد واحدة............