العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > تويوتا TOYOTA

قديم 18-04-2011, 11:27 PM
الصورة الرمزية pharm45
pharm45 pharm45 غير متواجد حالياً
هواياتي: قيادة السيارات بسرعة

pharm45 has much to be proud ofpharm45 has much to be proud ofpharm45 has much to be proud ofpharm45 has much to be proud ofpharm45 has much to be proud ofpharm45 has much to be proud ofpharm45 has much to be proud ofpharm45 has much to be proud of
للاهمية حااااااادثة بعربيتى

سلام عليكم..انا كنت عملت حادثة سواق ميكروباص خدلى الرفرف الشمال وحتة من الباب من تحت وحتة من الاكصدام فى عربية تويوتا أفانزا...كنت عاوز أعرف معلومة..هل لو وديتها لسمكرى وعدلها هل لو اتخبطت تانى لا قدر الله فى نفس المكان هيأثر على الصاج لو ردها تانى؟؟؟

وبالنسبة للصاج كنت عاوز أعرف واحد معلم سمكرة عشان يرجعهالى زى الاول ...وهى فى خدوش كتيييير هل هتحتاج رش ولا ايه عشان تشيل الخدوش دى هى لونها نبيتى ...

تويوتا...تاريخ صناعة السيارات فى العالم

قديم 18-04-2011, 11:46 PM
الصورة الرمزية MmFFoR
MmFFoR MmFFoR غير متواجد حالياً

MmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond repute
افتراضي رد: حااااااادثة بعربيتى

نصيحتي - روح الحرفيين هناك في اساتذه و معلمين
قديم 23-04-2011, 01:03 PM
الصورة الرمزية pharm45
pharm45 pharm45 غير متواجد حالياً
هواياتي: قيادة السيارات بسرعة

pharm45 has much to be proud ofpharm45 has much to be proud ofpharm45 has much to be proud ofpharm45 has much to be proud ofpharm45 has much to be proud ofpharm45 has much to be proud ofpharm45 has much to be proud ofpharm45 has much to be proud of

دى صور الخبطة!!! أرجوكم أفيدونى
الصور المرفقة
نوع الملف: jpg 220420111674.jpg‏ (48.6 كيلوبايت, المشاهدات 16)
نوع الملف: jpg 220420111675.jpg‏ (55.2 كيلوبايت, المشاهدات 12)

تويوتا...تاريخ صناعة السيارات فى العالم

قديم 23-04-2011, 01:37 PM
Kemo Kono Kemo Kono غير متواجد حالياً

Kemo Kono is a jewel in the roughKemo Kono is a jewel in the roughKemo Kono is a jewel in the roughKemo Kono is a jewel in the rough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة pharm45 مشاهدة المشاركة

دى صور الخبطة!!! أرجوكم أفيدونى
زاوية التصوير مش مبينة للاسف .. بس على فكرة انا من اللى شايفه انك تسيبها شوية .. لو مصمم .. يبقى تطلع على سمكرى يدق الباب ده غالبا هينفع ع البارد و مش هترش .. اما لو حرقه ع الصاج و عدل الباب يبقى بعدها لازم ترش .. انما الرفرف و الاكصدام حكايتهم سهلة خالص .. تجيب بولش و تطلع منهم البوية دى لان واضح انهم سلام و مفهومش حاجة ... يببقى انت تظبط الباب ع البارد او السخن و ماترشش غير الباب اما الرفرف شكله معدول و الاكصدام تروح لواحد بتاع فبر و يركبه كويس لانه شكله سايب شوية و خلاص .. و لو تقدر ياريت تحط صورتين تانى من الامام .. و من الجنب مش من فوق .. ورينا الجنب كله
بس بسيطة .. فداك
قديم 23-04-2011, 01:38 PM
الصورة الرمزية بدر بسيونى
بدر بسيونى بدر بسيونى غير متواجد حالياً

مشرف الكورى
من انا؟: مصرى
التخصص العملى: كيميائى
هواياتي: السيارات

بدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة pharm45 مشاهدة المشاركة

سلام عليكم..انا كنت عملت حادثة سواق ميكروباص خدلى الرفرف الشمال وحتة من الباب من تحت وحتة من الاكصدام فى عربية تويوتا أفانزا...كنت عاوز أعرف معلومة..هل لو وديتها لسمكرى وعدلها هل لو اتخبطت تانى لا قدر الله فى نفس المكان هيأثر على الصاج لو ردها تانى؟؟؟

وبالنسبة للصاج كنت عاوز أعرف واحد معلم سمكرة عشان يرجعهالى زى الاول ...وهى فى خدوش كتيييير هل هتحتاج رش ولا ايه عشان تشيل الخدوش دى هى لونها نبيتى ...
قدر الله وماشاء فعل والحمد لله انك بخير وكله يتعوض ان شاء الله

الموضوع اللى حضرتك بتسال فيه بيتوقف على نوع الرد اللى السمكرى حيعمله يعنى لو رد على البارد بيبقى الصاج اقوى بعد الرد من الرد على السخن بمعنى الرد بالنار بيضعف الصاج بردجة اكبر من الرد على البارد بس مش كل الخبطات بتيجى على البارد

والخدوش من الصور اللى حضرتك نزلتها حتحتاج للرش او بالبولش حتقل شوية تقريبا 30 الى 40% بس مش حتختفى فالرش افضل وخصوصا فى الالوان الغامقة

وبالتوفيق