العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > شيفروليه الكورية CHEVROLET و دايو DAEWOO > ﻻنوس (دايو - شيفروليه)

ﻻنوس (دايو - شيفروليه) كانت و أصبحت chevy gold logo

قديم 10-11-2011, 09:23 AM
blade2011 blade2011 غير متواجد حالياً

blade2011 is a jewel in the roughblade2011 is a jewel in the roughblade2011 is a jewel in the rough
افتراضي رد: اشترى ولا لا انا بجد محتار جداااااا

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حسام البورسعيدى مشاهدة المشاركة

يا باشا والله عارف ان قطع غيارها غاليه .. بس معمره جدا .. عربية نضيفة واصيله "اوروبى" ...

وعلى فكره قطع الغيار ابتدت تنتشر بره التوكيل .. وانا اشتريت مرايه جديده كامله ب 200 جنية .. يعنى سعرها عادى خالص وكمان لقيت لها مقصات وحاجات فى العفشة متوفره ..

احسبها صح يا باشا .. الانوس اه حاجتها رخيصة ومتوفره بكثره .. بس قصاد كده هتحتاج صيانه كتير بالمقارنة بعربية زى اللوجان .. ده غير انك ممكن تلاقى فيها عيوب صناعة او اى حاجه تدايقك .. ده غير توكيل منصور اللى محدش شكر فيه قبل كده .. ده غير انها عربية غاليه اوى اوى اوى على مستواها .. وبجد انا رأيى لو مصمم على لانوس يبقى خليك فى الدايو الكورى وهاتها مستعمله وتكون حالة نضيفه وموديل حديث ..

نصيحة اخ لأخوه والله بلاش من الانوس خالص .. ولو شايل هم موضوع الصيانة وقطع الغيار ده هات فيرنا .. افضل بكتير من الانوس واوسع شويه وادائها افضل بكتير ...
هوة يابية بس مع احترامى ليك لية الفيرنا احسن فى موضوع الصيانة وقطع الغيار ثانيا انتا هاتجيب عربية مستعملة مهما بلغت درجة كفائتها بالزيرو مش عارف بس ماعلينا اخيرا اى عربية فى رينج ال 70 بتنزل فيها عيوب صناعة سواء الانوس والفيرنا واللوجان
خد منى بقة يا اخ سمسم انا لسة جايب لانوس 2012 جميلة جدا ومريحة جدا ربنا يباركلى فيها ومريحانى جدا وجايبها من شهر ونصف يمكن عيبها بس انها واطية شوية بس سدقنى مريحة جدا وواسعة وقطع غيارها نزلت اسال عليها فى المنصورة لقيتها عند السباك كما الموديل الجديد مغيرين فى الكاسيت الكاسيت جميل والازاز الفامية مديها شكل بصراحة حلو وعربية جراية وفراملها فى الموديل دة كويسة يعنى انا مش بحب الجرى اوى واخرى مشاوير جوة البلد كمان عيب تانى صاجها ورق شوية بس بيتحمل بس ورق انا لمجرد واد تخين ركن على الرفرف جامد شوية حتة صغيرة منة دخلت لجوة هاعملها فى التوكيل باذن الله فى صيانة ال 5000 بس نصيحة لو عاجباك اتوكل على الله وهاتها عربية كويسة وتقفيلها مش وحش على فكرة دى معيايا اة وعلى فكرة مافيش عيوب صناعة ولا حاجة معيا اهى بقالها شهرين ومافيش حاجة وحشة الحمد للة يعنى اة كمان حاجة ماتسمعش اللى يقولك الدايو كانت احسن من الشيفرولية لان انا معايا وكويسة وعربية اعز اصحابى دايو و 99 ومش لاقى فرق يذكر بين الاتنين سدقنى واخيرا اوعى تجيب مستعمل هات زيرو انتا اول ايد ونصيحة اتوكل على الله وهاتها كويسة جدا واللوجان هاتقرفك فى قطع الغيار لانها غالية ومن الاخر كدة كلة بيتحك وبيتخبط يبقة لية توجع قلبك سدقنى اوتكل على الله .... اة نسيت الفيرانى فى الانوس الجديد حلوة ابقفة اتفرج عليها هاتعجبك
قديم 10-11-2011, 11:10 AM
aass aass غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس مدنى
هواياتي: السيارات

aass is a glorious beacon of lightaass is a glorious beacon of lightaass is a glorious beacon of lightaass is a glorious beacon of lightaass is a glorious beacon of light

اعتقد ان الانسبلك لانوس او فيرنا خصوصا انك لسة جديد فى السواقة عشان متتعبش فى انك تلاقى حد بيفهم فى العربية ساعة الصيانة
انا معايا لانوس 2010 والحمد لله مريحانى جدا
قديم 10-11-2011, 11:15 AM
الصورة الرمزية fineart607
fineart607 fineart607 غير متواجد حالياً
من انا؟: mahmoud
التخصص العملى: جيولوجى
هواياتي: السيارات - رسم -

fineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond repute

كان عندنا لانوس موديل 2000 زيرو وقعدت معنا 9 سنوات ماشاء الله طبعا كانت دايو
دلوقتى الشركة جابت واحد زيرو الشكل زى ما هو التافيل اصبح اسوء والحالة مش مريحة بس هى اقتصادية نصيحة سيبك من شيفوليه لانوس وخش فى لوجان او ام11

geologist the best
قديم 10-11-2011, 05:27 PM
الصورة الرمزية حسام البورسعيدى
حسام البورسعيدى حسام البورسعيدى غير متواجد حالياً
من انا؟: م.حسام راشد
التخصص العملى: civil engineer
هواياتي: خبير فى قيادة وميكانيكا السيارات / التجارة

حسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة blade2011 مشاهدة المشاركة

هوة يابية بس مع احترامى ليك لية الفيرنا احسن فى موضوع الصيانة وقطع الغيار ثانيا انتا هاتجيب عربية مستعملة مهما بلغت درجة كفائتها بالزيرو مش عارف بس ماعلينا اخيرا اى عربية فى رينج ال 70 بتنزل فيها عيوب صناعة سواء الانوس والفيرنا واللوجان

يا باشا الف مبروك العربية وربنا يباركلك فيها ويحفظهالك من العين ومن شر الطريق يا رب ..

مبدئيا انتا فهمتنى غلط فى موضوع الفيرنا احسن فى الصيانة .. انا اقصد اقول انه لو عاوز عربية قطع غيارها رخيصة يخليه فى الفيرنا افضل بكتير من الانوس ..

ولكن انا شايف ان نصيحه لوجه الله تعالى اللوجان افضلهم بدون ادنى شك ومعلش لما ادفع زياده شويه فى الصيانة قصاد انى اركب عربية مرتاح فيها وواسعه وعاليه وشيك واوبشنز اعلى واعتمادية اكبر وثبات ممتاز والاهم تكون شكلها جديد مش بقاله 15 سنه ..

اما لو شيلنا اللوجان من الموضوع يبقى الافضل الفيرنا لان معتقدش ان فى ميزه واحده تتفوق فيها الانوس على الفيرنا ...

عموما اهم شئ صلاة الاستخاره وربنا يوفقك لما فيه خير ليك .. وباذن الله تشترى العربية اللى تلاقى نفسك معاها ...

رحـــمـــــــــــة الله عـــلــــــيـــــــك يا حــبـيـبـنــــــــا

ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــ

قديم 10-11-2011, 05:49 PM
Jubaa Jubaa غير متواجد حالياً

Jubaa will become famous soon enoughJubaa will become famous soon enough
رأى رد: اشترى ولا لا انا بجد محتار جداااااا

خليك في اللوجان عربية كويسة و محترمة و مين قالك قطع غيرها مولعة بالعكس دي قطع غيرها عادي جدا جدا جدا
و كمان شكلها احلي من اللانوس و عاليه عن الارض علشان بجد لما هتجيب عربية زيرو و انت ماشي بيها تحك في المطبات هتضايق جدا .. عن تجربة مع والدي معاه فيرنا و شوف يا معلم ال بيحصل فيها من المطبات خليك في الحاجة المحترمة زي اللوجان و ال قالك قطع غيرها غالية ممكن يكون غلطان انزل بنفسك واسال في التوكيل
ولك مطلق الحرية تقبل تحياتي

""""&& Juba &&""""