العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > شيفروليه الكورية CHEVROLET و دايو DAEWOO > ﻻنوس (دايو - شيفروليه)

ﻻنوس (دايو - شيفروليه) كانت و أصبحت chevy gold logo

قديم 11-11-2011, 12:17 AM
blade2011 blade2011 غير متواجد حالياً

blade2011 is a jewel in the roughblade2011 is a jewel in the roughblade2011 is a jewel in the rough
افتراضي رد: اشترى ولا لا انا بجد محتار جداااااا

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حسام البورسعيدى مشاهدة المشاركة

يا باشا الف مبروك العربية وربنا يباركلك فيها ويحفظهالك من العين ومن شر الطريق يا رب ..

مبدئيا انتا فهمتنى غلط فى موضوع الفيرنا احسن فى الصيانة .. انا اقصد اقول انه لو عاوز عربية قطع غيارها رخيصة يخليه فى الفيرنا افضل بكتير من الانوس ..

ولكن انا شايف ان نصيحه لوجه الله تعالى اللوجان افضلهم بدون ادنى شك ومعلش لما ادفع زياده شويه فى الصيانة قصاد انى اركب عربية مرتاح فيها وواسعه وعاليه وشيك واوبشنز اعلى واعتمادية اكبر وثبات ممتاز والاهم تكون شكلها جديد مش بقاله 15 سنه ..

اما لو شيلنا اللوجان من الموضوع يبقى الافضل الفيرنا لان معتقدش ان فى ميزه واحده تتفوق فيها الانوس على الفيرنا ...

عموما اهم شئ صلاة الاستخاره وربنا يوفقك لما فيه خير ليك .. وباذن الله تشترى العربية اللى تلاقى نفسك معاها ...
لا انا مش معاك ان الفيرنا احسن من الانوس بالعكس اولا الفيرنا ضيقة جدا من جوا لانى ركبت الفيرنا ستين مرة تاكسى لانها منتشرة جدا فى المنصورة جدا يعنى فا لو اتنين ركبوا ورا خلاص العربية اتقفلت من ورا وكمان بتبوس المطبات بوس كدة الانوس الجديدة بكررر الجديدة مديل 2012 ياريت تشوفها لانى كنت زيك بقول على الانوس واطية لا هما معلينها شوية من ورا ادى نقطة كمان مما لاشك فية ان الانوس اعلى شوية من الفيرنا وتقريبا على فكرة فى المنصورة هنة الاتنين قطع غيارهم واحدة فى السعر ( انا بتكلم بحكم خبرتى وخبرة المكان اللى انا عايش فية ) اة كمان اية اللى بتتفوق علية الفيرنا عن الانوس مش فاهم يعنى ماتورها اقوى شوية طب واية يعنى هاتستفيد اية من عربية بتجرى بس مابتقفش بس فى الناحية التانية فرامل الانوس اة مش جامدة اوى لكن بالتاكيد مسعفة اكتر من الفيرنا يعنى يعنى افضل شوية لكن الاتنين اكيد فراملهم مش اد كدة لكن الانوس بالتاكيد افضل شوية لانى ركبت الاتنين على فكرة انا لما اتعملت سواقة اتعملت على فيرنا ولما جبت جبت الانوس فا انا بكلمك بحكم خبرتى يمكن ان الفيرنا ابعادها اسهل شوية فى السواقة وبتبقة قاعد شايف الدنيا حواليك بعكس الانوس شوية لكن بردة ابعاد الانوس مش سيئة اوى ....
انا شايف يا اخ سمسم لو هاتجيب عربية كدة من الاخر وانتا يعنى من بيرفكت فى السواقة يعنى وبتخاف من التكاليف وتكاليف التصليح يبقة خليك فى الانوس وفى رايى اى عربية مهما بلغ قائدها من حنكة فى السواقة فى البلد الجميلة بتاعتنا بتتخبط يعنى فا احسنلك هات الانوس
اولا : قطع غيار عند السباك وبرخص التراب
ثانيا :اعتمادية وكويسة وواسعة من ورا على فكرة انا كنت مركب اربعة ورا فى فرح وكانت كويسة مش ضيقة ابدا
ثالثا :حمارة شغل
رابعا : بقة واهم حاجة سعر اعادة البيع للمستهلك المصرى اكيد بتتفوق على الوجان بمراحل ونفس سعر اعادة البيع تقريبا للفيرنا
خامسا :بقة السباك بيفهم فيها مش هاتروح لحد يقولك لو عطلت من يعنى على طريق سورى ماعرفش ومابفهمش فى اللوجان
واخيرا بقة توكليها مش سيى انا اتعاملت معاهم هنة اللى فى طنطا كويسين جدا ومتعاونين يعنى ماشوفتش حاجة وحشة بالعكس واسعارهم اكيد اكيد اكيد اكيد افضل من توكيل اللوجان النصاب
فاتوكل على الله فى الانوس الجدية 2012 وشوف الفيرانى سدقنى هاتعجبك مع الازاز الفامية وماتنساش تامن عليها سدقنى كويس فى الظروف دى
اخيرا انا نفسى افهم لانى ركبت اللوجان اية الاوبشنز اللى فى اللوجان مش موجودة فى الانوس او حتى فى الفيرنا يعنى ماشوفتش بلوتوث ولا شوفت كاسيت خرافى يعنى ولا شوفت تكيف تاتش ولا شوفت يعنى حاجة اية بقة الاوبشنز كل حاجة مش فى مكانها وتوفير التوفير يعنى فى كل حاجة تابلوة فقير جدا جدا اية الاوبشنز اة نسيت اير باج هوة دة الابشن اللى فيها يعنى بتتكلم علية زيادة عن الانوس والفيرنا اة يمكن مش عارف بس فى الكثير من الاحوال الاير باج بيبقة عيب مش ميزة يعنى وانتا عارف سعر قطع غيار اللوجان فى التوكيل لو وديتها التوكيل والاير باج اتفتح بالغلط يعنى انى واى انا مش بقارن لاسمح الله بس فعلا كلهم عربيات موفرة من الفئة الاقتصادية اللى بتبقة كل حاجة فيها توفير تابلوة توفير كاسيت توفير وحتى العربية توفير
قديم 11-11-2011, 03:19 AM
الصورة الرمزية smsm733
smsm733 smsm733 غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد سمير عماره
هواياتي: تكون عربيتى نضيفه هههههه

smsm733 will become famous soon enough
افتراضي رد: اشترى ولا لا انا بجد محتار جداااااا

شكرا يا جماعه ليكو كلكو الف شكر
بس بصراحه انا كده اتلخبطت اكتر و ابتديت احط نظرى على اسبيرانزا 2012 A516 و بصراحه انا عاجبنى الاوبشن بتاعها
و حاجه كمان انا بسوق من 7 سنين يعنى مش مبتدا ولا حاجه و برضو مش مايكل شوماخر يعنى
بس كل الحكايه ان هنا العربيات بتتخبط و هى واقفه مش و انت ماشى يعنى اكيد لازم لسال على قطع الغيار
و شكرا ليكو مره تانيه