العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > كهرباء السيارة

كهرباء السيارة ساحة مخصصة للمواضيغ الفنية المتعلقة بجميع اﻷنظمة الكهربية فى السيارة بما فيها أنظمة التسلية

قديم 11-04-2010, 01:24 PM
zizo67 zizo67 غير متواجد حالياً

zizo67 is on a distinguished road
افتراضي رد: بطارية السيارة

أنا وديت العربية للكهربائى أكتر من مرة وكل مرة يقول مفيش ماس فى العربية وطول ما أنا بطلع بيها بإستمرار مفيش مشكلة لكن يا ويلى لو ركنت 3أيام رابع يوم تكون ميتة حتى لو بسخنها يوميا
قديم 11-04-2010, 02:33 PM
الصورة الرمزية hossamhussein0
hossamhussein0 hossamhussein0 غير متواجد حالياً
من انا؟: مهووس بالعربيات
التخصص العملى: محاسب
هواياتي: العربيات

hossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant future

أولا أنا متفق تماما مع الاختبار الذي اوصب به الزميل atgps بس ياريت برضه قبل ما تعمله تفك الاواطيش و تنصفرها من الداخل و كذلك تصنفر صوابع البطارية نفسه و بعد كده تمشي بالعربية شوية علشان نتأكد أن البطارية مشحونة تماما قبل فصل الكابلات .
و سيبها مركونة بعد كده اسبوعين كمان مش 4 ايام بس و ركب الكابل و جرب

و عموما في البطاريات الجافة هناك ما يعرف بالعين الزجاجية في اعلي البطارية و المفترض أنك عندما تنظر اليها تلاقي لون معين و كل لون يعني دلاله معينة مثلا (أخضر يعني ممتلئة أو ابيض يعني محتاجة لشحن "شحنتها ضعيفة" أو اسود يعني فارغة من الشحن ) و برضه بيكون مكتوب علي البطارية نفسها هذا الكلام ممكن تراجع اللي مكتوب علي البطارية بتاعتك بالضبط لأنني ممكن أكون اخطأت الالوان .....

و إن كنت مازلت مقتنع داخليا بنسبة 99% أن العيب في البطارية و علي فكرة هناك مئات الحالات التي يكتشف فيها ان البطارية تالفة او فيها ربع ضارب من الشهور الاولي في حياتها.

يا ريت تهتم و تعمل اللي قولناهولك علشان كل ما الوقت بيعدي هتدفع فارق اكبر في الاستبدال

سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم عدد خلقه و رضا نفسه وواسع رحمته و زنة عرشه و مداد كلماته

الحمد لله و لا حول و لا قوة الا بالله و الله اكبر عدد ما كان و ما سيكون ملئ الفراغ و ملئ السكون
قديم 11-04-2010, 03:14 PM

أنا شحنت البطارية 3 مرات وكل مرة أروح للكهربائى يأكد إن مفيش ماس والصوابع لسه جديدة -البطارية إسمها gulf star gold -أحسن نوع بطاريات جافة إيه؟
قديم 11-04-2010, 03:23 PM
الصورة الرمزية hossamhussein0
hossamhussein0 hossamhussein0 غير متواجد حالياً
من انا؟: مهووس بالعربيات
التخصص العملى: محاسب
هواياتي: العربيات

hossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant future

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة zizo67 مشاهدة المشاركة

أنا شحنت البطارية 3 مرات وكل مرة أروح للكهربائى يأكد إن مفيش ماس والصوابع لسه جديدة
انت حر ،، احننا بننصحك نصيحة لوجه الله و انت برضه مش عاوز تجرب ،،، احنا هدفنا كله من التجربة دي هو انك ما تدفعش فلوس في بطارية الا لما تكون مطمئن انها هي العيب فعلا ،،، و بالمرة تشيك علي كلام الكهربائي

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة zizo67 مشاهدة المشاركة

-البطارية إسمها gulf star gold -أحسن نوع بطاريات جافة إيه؟
في المصري الفارتا الالماني هي الافضل و هناك نوع ايضا مستورد (ايطالي ) بطارية لونها اسود بس نسيت نوعها ممتازة ايضا .

سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم عدد خلقه و رضا نفسه وواسع رحمته و زنة عرشه و مداد كلماته

الحمد لله و لا حول و لا قوة الا بالله و الله اكبر عدد ما كان و ما سيكون ملئ الفراغ و ملئ السكون
قديم 11-04-2010, 03:33 PM

أنا طبعا هجرب أشيل الكابل أسبوع وأشوف قبل ما أغير البطارية وألف شكر علي النصيحة-أنا بس باخد فكرة عن أحسن نوع بطارية-فيه بطارية إسمها ac delco حد يعرف عنها حاجة