العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT

رينو RENAULT RENAULT شريك اساسى مع نيسان اليابانية وتحتل المركز الرابع عالمياً تحت قيادة كارلوس غصن اشهر الموديلات سينيك كليو ميجان

موضوع مغلق

قديم 08-10-2009, 10:52 PM
الصورة الرمزية POP EL GAMED
POP EL GAMED POP EL GAMED غير متواجد حالياً
من انا؟: بوب الجامد
التخصص العملى: I.T Administrator
هواياتي: كمبيوتر وسيارات

POP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond repute
افتراضي رد: اى حد محتاج اى معلومه عن الرينو

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة flashfox مشاهدة المشاركة

ياريت يا معلم عاوزين بجد معلومات حديثة عن محرك اللوجات عشان رينو تقول 105 حصان 16 صمام و الناس تقول 90 حصان 8صباب

اعتقد ان ناس كتير وحضرتك منهم بيثقوا فى موقع كونتاكت
وده نقل من الموقع للرد على حضرتك ولو محتاج اثباتات تانى موجوده والحمدلله بس انا حابب ان حضرتك تقتنع لوحدك
بالمناسبه انا مش معلم انا مهندس شبكات كمبيوترptmnlo123per172
الفئة
Logan
النمط
هاتشباك (نفس الكلام للسيدان والكلام ده متاخد من صفحه السيدان)
السعة(سى سى)
1600
قوة المحرك(حصان/لفة.دقيقة)
90
صندوق التروس
يدوى
عدد السلندرات
4
نظام الفرامل المانع للانغلاق-ABS
لا يوجد
المكيف
يوجد
شبابيك كهربية
امامى / خلفى
قفل مركزى
يوجد
وسادة هوائية للسائق
يوجد
المواصفات
1.6 F/O M/T

انتظروا تجربتى مع رينو فلوانس

التعديل الأخير تم بواسطة POP EL GAMED ; 08-10-2009 الساعة 10:55 PM سبب آخر: حطأ مطبعى
قديم 08-10-2009, 11:03 PM
alimahmoud alimahmoud غير متواجد حالياً

alimahmoud is on a distinguished road

شكرا اخى الغالى على المجهود الذى بذلتة فى البحث عن عوامة البنزين وهذا المجهود يجعلنى افكر بجدية فى بيع السيارة لان قطع الغيار الخاصة بها عزيزة وغير متوفرة يهمنى رأى حضرتك وشكرا
قديم 08-10-2009, 11:12 PM
الصورة الرمزية POP EL GAMED
POP EL GAMED POP EL GAMED غير متواجد حالياً
من انا؟: بوب الجامد
التخصص العملى: I.T Administrator
هواياتي: كمبيوتر وسيارات

POP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة alimahmoud مشاهدة المشاركة

شكرا اخى الغالى على المجهود الذى بذلتة فى البحث عن عوامة البنزين وهذا المجهود يجعلنى افكر بجدية فى بيع السيارة لان قطع الغيار الخاصة بها عزيزة وغير متوفرة يهمنى رأى حضرتك وشكرا
حقيقى يا اخى وبكل امانه انا متحطيتش فى موقف انى الاقى قطع الغيار عزيزه خالص
دى جميله وفوقيه
بجد انا لغايه دلوقتى مفيش حاجه احتجتها للعربيه وملقيتهاش حتى المواتير ليها امكانيه تركيب مواير كتير جدا عليها وكلها موجوده واسعارها مش غاليه
وبجد لو بعت العربيه دى هتخسر فى تمنها ومش هتعرف تركب حاجه فى نفس الرينج ولا حتى اغلى 10 الاف وتديك نفس الكفاءه
غير كده عوامه البنزين مهياش معضله يا سيدى انت ممكن تحسبها بعداد الكيلو متر كل ما توصل 200 كيلو مثلا تروح البنزينه تفول التانك وخلاص مش موضوع واعرف ناس كتير ماشيين بالطريقه دى واخرهم واحد صاحبى فى لانوس يعنى عربيه قطع غيارها ممكن تلاقيها فى السوبر ماركت حضرتك بس تحسب الاستهلاك وتشوف انت بتخلص التانك فى مسافه اد ايه وربنا يكرم
ولو حضرتك مصر على البيع ياريت تبعتلى مسدج على الخاص لان العربيه دى تلزمنى جداptmnlo123per122

انتظروا تجربتى مع رينو فلوانس

قديم 09-10-2009, 06:30 PM
رائد الزبيدي رائد الزبيدي غير متواجد حالياً

رائد الزبيدي is on a distinguished road

السلام عليكم..... ارجو ان يتسع صدر الاخوه الاعزاء لي.... انا من العراق وهوايتي الوحيده هي اقتناء السيارات الكلاسيكيه ومؤخرا اشتريت سياره رينو 12 موديل 1975 واردت ان اغير محركها لانه صغير من فئه 1300 سي سي بمحرك اكبر فنصحني بعض الاصدقاء بمحرك الجولف mk 2 .... ارجو منكم ان تنصحوني بمحرك مثالي للرينو 12 يكون اقوى من محركها الاصلي ودمتم بتمام الصحه والسعاده.... اخوكو رائد الزيدي من العراق
قديم 09-10-2009, 10:42 PM
الصورة الرمزية sheekoo
sheekoo sheekoo غير متواجد حالياً
من انا؟: محب للسيارات والاصدقاء
التخصص العملى: م. زراعى
هواياتي: النت ممارسة الرياضة التعرف على كل جديد فىالدنيا

sheekoo is a splendid one to beholdsheekoo is a splendid one to beholdsheekoo is a splendid one to beholdsheekoo is a splendid one to beholdsheekoo is a splendid one to beholdsheekoo is a splendid one to beholdsheekoo is a splendid one to behold

مساء الخير يا جماعة
انا على فكرة معايا رينو كليو2003 مانيول 1200ccوانا كنت شاريها جديدة وقتهاوهى 16 صمام 75 حصان
عامل حتى الان 109000 ك وهى عربية اقل ما يقال عنها انها ممتازة
فانا من يوم ما جبت العربية لا تحتاج غير الصيانة الدورية كل 10000 ك
وعمرها ما وقفت معايا غير مرتين مرة بعدثلاث سنوات ونصف جى ادور لقيت العربية بتهرتل وكل حاجة متلخبطة
وكانت خبرتى بالسيارات لسة قليلة وطلع ان البطارية فضيت غيرتها ورجع كل شئ طبيعى بعد كدة
المرة الثانيةجى ادور مدرتش جبت ميكانيكىمن الشارع طلع طلمبة البزيين مش شغالة غيرتها من التوكيل
بحوالى 360ج الماتور بس مش الطلمبة كلها0لان الطلمبة كانت ب 1200 ج
وبخصوص قطع الغيار اسعارها معقولةانا بكلم عن الكليو مش الميجان ال كلها مشاكل واسعار قطع غيارها غالية جدا وأى حد عاوز يشترىالكليو يتوكل على اللةوفيها ميزة مهما بالنسبة ليا ان الشنطة كبيرة جدا جدا ودة مهم بالنسبة ليا لانى بسافركتير من مصر الى شرم حيث اعمل واقيم واى حد محتاج استفسار انا تحت امرة
موضوع مغلق

الكلمات الدليلية
رينو, رينو 19, رينو ميجان, رينو لوجان, رينو سيمبول