العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > شيفروليه الكورية CHEVROLET و دايو DAEWOO > ﻻنوس (دايو - شيفروليه)

ﻻنوس (دايو - شيفروليه) كانت و أصبحت chevy gold logo

قديم 10-12-2010, 02:58 PM
hm414 hm414 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مشروع طبيب

hm414 is a name known to allhm414 is a name known to allhm414 is a name known to allhm414 is a name known to allhm414 is a name known to allhm414 is a name known to all
افتراضي رد: صوت ونة زي الكارونا

جزاك الله يا بشمهندس على وقوفك جنب الجميع
يارب يجعلك ممن قال الرسول صلى الله عليه وسلم فيهم
(ان لله عبادا اختصهم بحوائج الناس يفزع الناس اليهم في حوائجهم اولئك الآمنون من عذاب الله)
حديث حسن...

آمين يارب يجعلك ويجعلنا منهم...

تحياتي
قديم 10-12-2010, 03:04 PM
الصورة الرمزية samirayad
samirayad samirayad غير متواجد حالياً
التخصص العملى: الهندسه الميكانيكيه والكهربيه

samirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond repute

الله يخليك

وأنا شاكر على زوقك

وأرجو من الله

أن يشملك برحمته

وأن تكون من الآمنون يوم القيامه

كما تمنيت لى

قال رسول الله

إن الله ليملى للظالم ............حتى إذا أخذه .....لم يفلته

صدق رسول الله

م/سمير
قديم 17-12-2010, 07:19 PM
الصورة الرمزية mmd3
mmd3 mmd3 غير متواجد حالياً
من انا؟: التكنولوجيا في كافة صورها
التخصص العملى: الهيئة القومية للبريد

mmd3 is on a distinguished road

الحمد لله يا جماعة اخيرا خلصت من الصوت بعد اكتر من شهر مش عارف العيب اية
انا توكلت علي الله واتفقت مع الميكانيكي انة يفتح الجمعة مخصوص عشان اجازتي من المكتب و ان انا مكنتش فاضي الفترة اللي فاتت اني اروح اصلحها عندة
وفعلا صليت الجمعة وروحت علية علي طول وبدأ يفك العجل الامامي وخلاص كنت مستني البلي القديم علشان اشوف نوعة اية واحاول اجيب حاجة احسن منة

وهو بيفك العجلة اليمين قال ان البلية دي سليمة و راح يفك الشمال لقاها برضو سليمة
انا سألتة انت متاكد قالي لأ بس هتأكد دلوقتي حالا

ركب تاني الجنوط بالكاوتشات وفصل عمدان الكبالن الاتنين و راح جاب الموتوسيكل بتاع الترصيص و العربية مرفوعة وشغل الموتوسيكل علي العجلة اليمين وسابها ولقاها مطلعتش اي صوت ونة ونفس الحكاية مع الشمال

انا بدأت اقلق تاني بعد ما كنت اطمنت ان الصوت من بلي العجل وخلاص

وفعلا قالي كدة لازم ننزل الفتيس حتي بالمرة نغير البلية بتاعة الدبرياج
واخد حوالي ساعة يفك في الفتيس لغاية ما نزل

بعد فحص الفتيس اتضح ان بلية الدبرياج ضايعة خالص وكان لازم تتغير من زمان و الفورش كمان عاوز يتغير و فية تأكل في تروس كبيرة كدة و علي عامود واحد جنب تروس صغيرة وجنب حاجة شبة الكورة و انا مش عارف دي بتاعة اية ولا دي بتاعة اية

انا طبعا زهلت من الموقف وحسيت ان الدنيا بقت بمبي وهروح اشتري فتيس استيراد وامري لله
بس الحمد لله كان عندة واحد بايظ وفية العامود دة سليم وانا اشتريتة منة وركبة وروحت اشتريت البلية والفورش و ركبهم و بعد التجربة لقيت الصوت الحمد لله اختفي بس الدبرياج بقي عالي عن الاول وقالي هينزل مع الوقت وروح زود زيت فتيس علي طول

وفعلا يا باش مهندس سمير كان هيحصل اللي حذرتني منة ان بعد تغير البلي ممكن يطلع الصوت لسة موجود بسبب ان العيب من الفتيس بس الحمد لله اني كنت واخد بالي ومركز في كلام حضرتك

ودي اسعار الحاجات اللي اشتريتها :-

70 جنية ...... بلية دبرياج
35 جنية ......فورش
15 جنية ..... زود بيهم زيت فتيس

المصنعية بالتروس اللي خلعها من الفتيس اللي عندة 200 جنية ودة كمان عشان بيقولي ان انا يعني رجعت عملت الشغل عندة يعني زبونة

الاجمالي 320 جنية بس الحمد لله ان الصوت راح واني مشتريتش فتيس تاني

1000 شكر ليكو يا جماعة و للباشمهندس سمير علي وقوفة جنب الناس ونصائحة الغالية اللي لولاه كان زماني مغير البلي علي الفاضي ..... تحياتي
قديم 18-12-2010, 01:28 PM
الصورة الرمزية samirayad
samirayad samirayad غير متواجد حالياً
التخصص العملى: الهندسه الميكانيكيه والكهربيه

samirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond repute

الحمد لله

وألف مبروك

قال رسول الله

إن الله ليملى للظالم ............حتى إذا أخذه .....لم يفلته

صدق رسول الله

م/سمير
قديم 16-03-2011, 12:49 AM
waelsalah waelsalah غير متواجد حالياً

التخصص العملى: محاسب حر

waelsalah has a reputation beyond reputewaelsalah has a reputation beyond reputewaelsalah has a reputation beyond reputewaelsalah has a reputation beyond reputewaelsalah has a reputation beyond reputewaelsalah has a reputation beyond reputewaelsalah has a reputation beyond reputewaelsalah has a reputation beyond reputewaelsalah has a reputation beyond reputewaelsalah has a reputation beyond reputewaelsalah has a reputation beyond repute

السلام عليكم
فى الرابط ده مشكله فى الفتيس عندى او يمكن مش منه ياريت تدلونى الله يباركلم
http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=49591
ولكم جزيل الشكر والامتنان

لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين
اللهم ردنا الى دينك ردا جميلا
تباركت ربنا وتعاليت