العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > تعديل السيارات والاكسسوارت > أطقم الصوت والمالتى ميديا

أطقم الصوت والمالتى ميديا منتدى خاص بتعديلات اطقم الصوت الكاسيت وال CD وال DVD وشاشات العرض وجميع نظم المالتى ميديا والصوتيات

قديم 12-01-2011, 10:40 AM
الصورة الرمزية saasaa29
saasaa29 saasaa29 غير متواجد حالياً

saasaa29 is a jewel in the roughsaasaa29 is a jewel in the roughsaasaa29 is a jewel in the roughsaasaa29 is a jewel in the rough
افتراضي رد: دليلك لنظام صوتي مميز لسيارتك

لو سمحت يا بشمهندس كنت عايز اركيب سمعتين ورا بس عندى انا معايا اسبرانزا a113 ولما بجى اعلى الصوت بلقى صوت خروشه قدام انا عايز اركيب سمعتين بس ورا ومنها يكون الصوت كويس فى العربيه كلها ومنها ميكونش فيى خروشه مع العلم ان انا بردوه عندى سماعت ركبه ورا بس بتعيت العربيه نفسها
فكنت عايز حضرتك توقلى اجيب نوع ايه وسعرهم كام وانا مش عايز الميزانيه تفتح اوى الله يكرمك يعنى خليلك حنين
قديم 24-01-2011, 04:10 PM
ganko ganko غير متواجد حالياً
التخصص العملى: محاسب

ganko is on a distinguished road

معلومات مفيدة وجميلة
تسلم يابو احميد
قديم 12-03-2011, 12:38 PM
محمد محمود جابر محمد محمود جابر غير متواجد حالياً

محمد محمود جابر is on a distinguished road

100 /100 شغل على ميه بيضا
قديم 12-03-2011, 10:45 PM
الصورة الرمزية acounter01
acounter01 acounter01 غير متواجد حالياً
من انا؟: الباشا
التخصص العملى: محاسب
هواياتي: التليفونات المحمولة

acounter01 has a reputation beyond reputeacounter01 has a reputation beyond reputeacounter01 has a reputation beyond reputeacounter01 has a reputation beyond reputeacounter01 has a reputation beyond reputeacounter01 has a reputation beyond reputeacounter01 has a reputation beyond reputeacounter01 has a reputation beyond reputeacounter01 has a reputation beyond reputeacounter01 has a reputation beyond reputeacounter01 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة DK.Cupo مشاهدة المشاركة

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

موضوع خفيف عن النظام الصوتي للسياره و مكوناته

مكونات النظام الصوتي:
1- السماعات بأنواعها
2- المضخمات
3- المسجلات و توابعها

و نبدأ

السماعات

طبعا السماعات وظيفتها الأساسيه هي إخراج الصوت و تقاس قوة السماعه بالواط و هناك عدة انواع من السماعات و هي:
1- سماعات الأصوات الضعيفه : و تسمى أيضا تويترز tweeters وظيفتها إخراج الأصوات ذات الترددات المنخفظه بشكل واضح و ممكن تلاحظوها في الموديلات الجديده و هي السماعات الصغيره الموجوده في الأمام او مثل اعمل زي اللي في الصوره اللي شاري تجاريات و مركبها فوق الحزام.

2- سماعات الأصوات المتوسطه : طبعا لإخراج الأصوات ذات الترددات المنخفضه و هي عادة الموجوده على بيبان السياره أو في الخلف.

و تجي عدة انواع ايضا منها يكون مدموج بها التويترز مثل هذي

3- سماعات الأصوات العاليه: لإخراج الأصوات ذات الترددات العاليه و يندرج تحت هذا النوع السبووفر subwoofer:

و البازوكا (نوع ثاني من السبووفر):

و كما هو معروف هنالك عدة شركت لإنتاج السماعات من أشهرها كينوود و بايونير و بوس و إنفينيتي و غيرها لكن و هذا رأيي أنقى صوت ممكن تحصله يكون في سماعات الإنفينيتي و بعدين بوس و بعدين بايونير و أخيرا كينوود (قلت رأيي لا تاكلوني خخخ)

ننتقل الحين للمضخمات

المضخمات

وظيفة المضخمات ampilfiers توصيل الطاقه المناسبه للسماعات حتى تشتغل بشكل صحيح يعني لسماعات ذات قدره أكثر من 300 واط تقريبا يعني لسماعات الترددات المنخفضه (التويترز) و الترددات المتوسطه ما يحتاج لمضخمات لأن كهرباء السياره تكفي لكن سماعات الترددات العاليه (السبووفرز) تكون ذات قدره أكبر من 300 واط فهنا تكون الحاجه للمضخمات (الأمبليفاير) حتى تعمل السماعات بشكل صحيح.

و من أشهر الشركات لإنتاج الأمبليفايرز كما هو معروف الكينوود و البايونير و تختلف أسعارهن بحصب قدرتهن (مثلا كينوود 500 واط أصلي ب 50 ريال).
نصيحة مجرب: أبدا لا تقوم بشراء مضخمات تجاريه لأنهن سيقومن بتكبير ضوضاء المحرك مما يؤدي لظهور صوت في السماعات.

المسجلات و توابعها

هناك انواع كثييييره من المسجلات في الأسواق و يحتاجلهن موضوع منفصل لكن هعددلكم أهم الأنواع و أول نوع تعرفوه اللي يشغل الكاسيت و رادو إذاعة عمان (زمن الغوص)

نزل من بعده اللي يشغل سي دي (audio cd)

و نزل من بعده اللي يشغل mp3 و ممكن تركب فيه USB

و نزل من بعده اللي يشغل كل اللي فوق مع ديفيدي مع نظام ملاحه مع كاميرا للرجوع للخلف (قفزه كبيره لول)

و الحين تطورت المسأله و أصبح ممكن تركب كمبيوتر كامل مع تصفح إنترنت
الف شكر يا باشا علي المعلومات القيمة دي
بس عندي سؤال تركيب نظام الكمبيوتر الكامل مع تصفح انترنت ده موجود في مصر
ولو موجود بكام وعند مين

سبحان الله وبحمده

سبحان الله العظيم
قديم 15-05-2011, 12:10 PM
الصورة الرمزية M.voka
M.voka M.voka غير متواجد حالياً
من انا؟: Muslim
التخصص العملى: Studied at Faculty of Commerce Ain Shams University
هواياتي: Computing..books..kinds of music

M.voka is a name known to allM.voka is a name known to allM.voka is a name known to allM.voka is a name known to allM.voka is a name known to allM.voka is a name known to all

تسلم ايدك على الموضوع الجامد

If you can deceive some people some times
not can deceive all people all time