العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > كهرباء السيارة

كهرباء السيارة ساحة مخصصة للمواضيغ الفنية المتعلقة بجميع اﻷنظمة الكهربية فى السيارة بما فيها أنظمة التسلية

قديم 15-03-2011, 08:01 PM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute
افتراضي رد: عايز اركب طرمبة بنزين كهربا .. قولي رأيك فى الموضوع دة ؟؟

حتي مع الطلمبه الجديده حتفضل شويه علي ما تدور
المشكله مش في الطلمبه قد ماهو عمر الموتور و البطاريه
و المارشو ترس الفلام ...الخ الخ الخ

حـازم خـضـر

قديم 15-03-2011, 08:18 PM
الصورة الرمزية samirayad
samirayad samirayad غير متواجد حالياً
التخصص العملى: الهندسه الميكانيكيه والكهربيه

samirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond repute

والطرمبة الرداخ القديمة هخليها زى مهية
راكبة ف المكنة استخدمها فى الاوقات الحرجة فقط .. لو طرمبة الكهربا قلت اصلها
يبقى أنت لسه مفهمتنيش

ياباشا

أنا عاوز أخللى المكنه على طول شغاله بكاركتك ( الطلمبه الميكانيكيه )

الأساسيه بتاعة المكنه

وده واضح فى ملابسات كلامى لسعاتك

وأخلى التعديل الجديد بأضافة طلمبه كهرباء

من خلال الأفتكاسات الجديده اللى بنحاول معاها أنا وأنت ولا حد تالتنا

علشان نتغلب على عيب غياب الدواره عندك بعد ركن العربيه لفتره طويله من الزمن

علشان متخشش فى قصص وأفلام كبيره

أنت فى غنى عنها

وخصوصا أن معندكش أى مشاكل واضحه تقريبا

غير

طيران البنزين من غرفة عوامة الكربوراتير بعد فتره كبيره من الوقت

وارد يكون العيب كامن فى الكربوراتير نفسه

أو ضعف فى المارش

أو ضعف فى المكنه

أو

أو أو

أو

إلخ

هى دى المتاهات التى وافقت من أجلها

على إختراع قصه جديده ومفيده

يبقى عندك حته كهربه ( طلمبه كهربائيه )

تحضر بيها فقط ( أى تملأ الكربوراتير )

وتطفيها قبل ماتدور كل مره

بطلمبتك الأساسيه

لأن البنزين بيطير عندك بعد ركن السياره لفتره طويله

وده السبب الواضح أمامنا حاليا

أتمنى تكون وضحت الفكره لسعادتك

وللقاصى والدانى

فدى فكره جميله وبسيطه

هتفيد ملاك السيارات زى سيارتك

وخصوصا ممن يعانون من مشاكل غير واضحة المعالم

مثل سعادتك

قال رسول الله

إن الله ليملى للظالم ............حتى إذا أخذه .....لم يفلته

صدق رسول الله

م/سمير
قديم 15-03-2011, 08:47 PM
الصورة الرمزية NicEgypt
NicEgypt NicEgypt غير متواجد حالياً
من انا؟: web programmer & application windows
هواياتي: marketing books كتب علم التسويق بأنواعها

NicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond repute

تمام .. طيب ازيد من الشعر بيت حتى تضح المعالم اكثر

* الموتور .. عمرة من 3800 كيلو تقريبا . يعنى يعتبر الموتور خرج من فترة النقاهة او قرب
* البطارية جافة جديدة منذ خمس شهور .. والحمد لله العربية احيانا بتركها اسبوع زي ايام الثورة وبرجع ادور عادي وجايب لها شاحن فى المنزل للطوارئ

*عمر السيارة واعتقد ان غياب الدوارة دة عادى لانها قديمة .. " ولا يوم من ايامك يا لانسر يا غالية "
*الكربراتير استيراد والحمد لله افضل من الجديد اللى رجعتة والقديم .. علما ان غياب الدوارة كان عذاب مع الكربراتير القديم والجديد .. الحالى بيأخرنى بس فى حالة ركن السيارة اكثر من يوم .. وزى مأستاذنا سمير تميز كعادتة وقال ان اكيد البنزين بيطير من العوامة . ولان طبعا هو السبب فى القصة دى بفكر احل المشكلة دى بالطرمبة الكهربا

* المارش استيراد بالكامل .. وفى الفترة الماضية كنت باكل مرشات زى باندول كدة الى ان اكتسبت بفضل الله وحدة خبرات فى مكونات المارش وامكن ادور العربية من برة من المارش نفسة فى حالة ان الاتوماتيك خرف .. . اسباب مختلفة اخري بعيدة عن ترس الفلام .. زى مثلا عطل كامل فى الكربراتير الجديد واحد المخترعين اعطها توصيلة من سيارتة وعكس الكابلات فراح المارش والحمد لله انها جت ف مارش .. اسباب متنوعة ومختلفة ادت لتغييرة كثيرا .. لكن عموما المارش الحالى زى الفل .. وعايز اخف علية موضوع الدوارة الصبح بالفكرة الهلامية المهلبية الخاصة بالطرمبة الكهربا

*** الفكرة وصلت يا بشمهندس والله انا بفكر بس مع حضرتك بصوت عالى شوية .. وبشوف اللى بعملة دة هينفع ولا عك

سؤال بعيد عن الموضوع طالما كلنا متجمعين فى بيتنا الغالى : نبدأ باللغز :

فى البداية عارف ان حضراتكم هتحتارو .. وانا كمان احترت .. وعادى الموضوع مش فارق .. السيارة احيانا تحس انها فايقة جدا جدا .. واحيانا تكون عادية .. ازاي ؟ هقول لحضراتكم .. احيانا بركب العربية واضغط على دواسة البنزين للتحرك
احس انها فايقة جداَ وبتجمع غيارات بشكل سريع .. دواسة الاكسلتير ع الشعرة . مبكملش نص دوسة والغيار الاول
دة يكون خلصان .. التانى والتالت وهكذا ...

احيانا اخري : العربية بتكون طبيعية وبتوصل للسرعات اللى حضرتك عيزها لكن فى وقت اكبر شوية بمعنى الغيار الاول ممكن علشان يخلص اكون خلصت دواسة الاكسراتير .. والتانى والثالث وهكذا .. موضوع باللمس وبالشعرة دة بيختفي .. يعنى شوية العربية فايقة للايام وحتى بعد ركنتها للايام باردو .. وايام لا .. اكبر مثال ::
كأنك مثلا حاطط بنزين 80 ... وشوية وتحس انك فعلا حاطط بنزين 90 .. يعنى اقرب مثال
سرعة واستجابة السحب فى الفروق بين بنزين 80 و 90 بدون ما صوت الموتور يعلي زي الـ 80

** المعطيات ( ما احنا قلنا لغز بقى ) : بنزين 90 دائما
فى الحالتين سواء فايقة او لا بتكون من نفس البنزين .. اي لم اقم بالتفويل من بنزينة اخري نفس البنزين اللى فيها
فلتر هواء وكل شيئ متابعة وبغيرة بطريقة غير طبيعية .. " عايز اقلبها لانسر مش عارف "
دسك واسطوانة .. حالتهم زي الفل ومركبهم مع العمرة .. ومع ذلك الوساس القهري لما بيشتغل بجربهم .. بدي غيار
وليكن تالت مثلا واطلع واشوف العربية هتبطل ولا لا .. وبعمل اختبار للاسطوانة اشوفها مفوتة ولالا

الموضوع دة قريت انة عادي مع الكل سواء سيارات جديدة او قديمة .. بس مكنتش بحس بية ايام اللانسر لية ؟
طالما دة معمم .. ولا علشان كانت اتوماتيك فمكنتش بحس الله اعلم .. مستواها كان عادي زى كل يوم

من وجهة نظر حضراتكم .. ممكن يكون الرطوبة ف الجو مثلا السبب ؟ كهربة الاسبراتير ؟ هواء غير كافي لفلتر الهوا؟
انا مرة فكيت العمة للتجربة ومشيت ثوانى بدون عمة هوا خالص ولا شيئ جديد .. وبعد مركبتها بأيام الاستجابة السريعة رجعت . فما تفسير سيادتكم؟ شوية احس انى ماشى ببنزين 80 وشوية الاقيها قلبت لـ 90
<----

التعديل الأخير تم بواسطة NicEgypt ; 15-03-2011 الساعة 09:05 PM
قديم 15-03-2011, 09:00 PM
الصورة الرمزية NicEgypt
NicEgypt NicEgypt غير متواجد حالياً
من انا؟: web programmer & application windows
هواياتي: marketing books كتب علم التسويق بأنواعها

NicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond repute

انا اضفت جزء يا استاذ سمير حالاَ وحضرتك بتضغط على زر " الشكر " لذا لو امكن تحديث الصفحة لرؤية الجزء المضاف
قديم 15-03-2011, 09:01 PM
الصورة الرمزية samirayad
samirayad samirayad غير متواجد حالياً
التخصص العملى: الهندسه الميكانيكيه والكهربيه

samirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond repute

* الموتور .. عمرة من 3800 كيلو تقريبا . يعنى يعتبر الموتور خرج من فترة النقاهة او قرب
غيرت إيه فى العمره

وبتستعمل زيت مكنه نوعه إيه ........؟

قال رسول الله

إن الله ليملى للظالم ............حتى إذا أخذه .....لم يفلته

صدق رسول الله

م/سمير