العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > الصينى العام

الصينى العام الصين هى احدث صانعى السيارات فى العالم حيث بدأت فعلياً فى عام 1998 الا ان تعداد الصين والنمو الاقتصادى السريع جعل من الصين واحدة من اكبر الاسواق العالمية مما جعل الشركات العالمية تتهافت على تصنيع سياراتها فى الصين بينما تسعى الصين لغزو العالم بمنتجاتها المحلية اهم الشركات : هايما - ليفان - فاو - جاك - شانا بينى - شيرى و اسبيرانزا - جيلى - ايديا Zotye - FOTON - CHERY - Brilliance - Great Wall - Geely - FAW - Lifan - BYD - SPERANZA

قديم 18-06-2010, 04:26 PM
الصورة الرمزية luckyman
luckyman luckyman غير متواجد حالياً
من انا؟: لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين
التخصص العملى: مهندس
هواياتي: القراءة + المشى

luckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond repute
افتراضي رد: شكل دعائى هزيل ياريت لا ننساق فية

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة krim71 مشاهدة المشاركة

مش فاهم ليه مش عايز ترد عليا .. لتالت مرة والله انا مش عارف ليك كل مرة بتتجاهل المشاركة بتاعتي .. بقولك الوكيل هورس موتورز مش اللي انت بتقول عليه.. و حلفتلك بالله و انت تجاهلتها بكل بساطة مش فاهم ليه .. اعمل ايه تاني احرق هدومي؟؟
انا اسف سيدى العزيز اعذرنى
على كل الاحوال اشكر لك اهتمامك ومداخلتك الكريمة وشكرا مرة اخرى على التنوية
وتحريك للمعلومة
لكن بغض النظر للمرة الالف اقولها تكرارا ومرارا انا ادخل مصر موتورز بدافع تبيان الحقيقة وان تكون منبر حر وشفاف لا وسيله مدفوعة الاجر هدفى هو نشر وعى ثقافة عالم السيارات بما تحوية من شتى المجالات بما فيها سوق السيارات وهو نفس هدف مصر موتورز وهو موقع متخصص وسيله متخصصة
ان هدف كل الوكلاء هو البيع والبيع فقط خاصة هنا فى السوق المصرى اما خطط ما بعد البيع على مستوى كبرى الشركات فحدث ولا حرج
ولو ركزت فى كلامى او مداخلتى انا لا احب فقط الاندفاع بدافع الانبهار فى تقييم سلعة لربما بل هى كذلك لدى الكثيير من العائلات المصرية قرار تاريخى ومصيرى وهام لا تقل اهمية عن انتخابات الرئاسة فهى بالتالى ليست بالقرار الهين او البسيط وهو قرار هام وهى استثمار الخ
شكرا للتنوية ومداخلتك الكريمة خالص الامنيات بقيادة امنة وسالمة ودمت بود
قديم 18-06-2010, 05:28 PM
الصورة الرمزية odaoda
odaoda odaoda غير متواجد حالياً
التخصص العملى: هندسة مدنية

odaoda has a brilliant futureodaoda has a brilliant futureodaoda has a brilliant futureodaoda has a brilliant futureodaoda has a brilliant futureodaoda has a brilliant futureodaoda has a brilliant futureodaoda has a brilliant futureodaoda has a brilliant futureodaoda has a brilliant futureodaoda has a brilliant future

على فكرة انا معاك مية فالمية ان مينفعش ننبهر ونندفع فى الانبهار
بس لو حضرتك قريت مداخلت الاعضاء
هتلاقى ان معظم الى كاتب بيخلى فاخر جملتة ا العربية عاملة معايا كذا كيلو
او ان لسة دة تقيم مبدأى ......الخ الى اخرة
يعنى مثلا لما عضوبيقول العربية تحفة فظيعة شكلا واداء وفى كل شئ اول ما استلمها
اكيد بيبقى قصدة انة فى هذة اللحظة لى استلم فيها السيارة كان انطباعة الاولانى كدة
ولما عضو يكون عامل بالعربية 5000 كيلوحتى الان وربنا يباركلة ويقول ان الحمد الله عربية جميلة وتحفة اكيد بيكون قاصد انة لحد ما عمل ال5000 كانت العربية حلوة وتحفة
وانا معاك اننا ضد التهويل يعنى اكيد احنا مش راكبين مرسيدس بس بالتأكيد بأذن الله راكبين عربية محترمة
وبلنسبة للعربيات فانا ركبت بولونيز وهيونداى اكسنت ا2000 وافيو
وعربيات اصحابى لانسر (عربية تحفة بكل تأكيد ) وهوندا سيفيك وتويتا كورولا 2010 وطبعا دول لا غبار عليهم
حضرتك معاك عربية نوعها اية؟
انا عارف حضرتك تقصد اننا منهولش من الحاجة بس انا تقديرى الشخصى وبكرر الشخصى ان العربية كويسة جدا لسعرها وهى عربية عائلية بالدرجة الاولى
وسؤال بس بسيط
فى عربيات عائلية اخرى فنفس الفئة بنفس الامكانيات ؟؟؟

jac b 15
وللصين .. كلمة اخرى

سبحان الله وبحمدة سبحان الله العظيم

سبحــــــــــانك مــــــا اعظمــــــــــــــك
قديم 18-06-2010, 05:42 PM
الصورة الرمزية luckyman

luckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة odaoda مشاهدة المشاركة

على فكرة انا معاك مية فالمية ان مينفعش ننبهر ونندفع فى الانبهار
بس لو حضرتك قريت مداخلت الاعضاء
هتلاقى ان معظم الى كاتب بيخلى فاخر جملتة ا العربية عاملة معايا كذا كيلو
او ان لسة دة تقيم مبدأى ......الخ الى اخرة
يعنى مثلا لما عضوبيقول العربية تحفة فظيعة شكلا واداء وفى كل شئ اول ما استلمها
اكيد بيبقى قصدة انة فى هذة اللحظة لى استلم فيها السيارة كان انطباعة الاولانى كدة
ولما عضو يكون عامل بالعربية 5000 كيلوحتى الان وربنا يباركلة ويقول ان الحمد الله عربية جميلة وتحفة اكيد بيكون قاصد انة لحد ما عمل ال5000 كانت العربية حلوة وتحفة
وانا معاك اننا ضد التهويل يعنى اكيد احنا مش راكبين مرسيدس بس بالتأكيد بأذن الله راكبين عربية محترمة
وبلنسبة للعربيات فانا ركبت بولونيز وهيونداى اكسنت ا2000 وافيو
وعربيات اصحابى لانسر (عربية تحفة بكل تأكيد ) وهوندا سيفيك وتويتا كورولا 2010 وطبعا دول لا غبار عليهم
حضرتك معاك عربية نوعها اية؟
انا عارف حضرتك تقصد اننا منهولش من الحاجة بس انا تقديرى الشخصى وبكرر الشخصى ان العربية كويسة جدا لسعرها وهى عربية عائلية بالدرجة الاولى
وسؤال بس بسيط
فى عربيات عائلية اخرى فنفس الفئة بنفس الامكانيات ؟؟؟
كلام جميل لكن بالنسبة لسؤالك
المهم القيمة يعنى امكانيات مع سعر معقول والاهم معاهم اية؟
الجودة جودة تشغيل لا غبار عليها ؟
وهنا مربط الفرس
وفرضا ان العربيات ذات جودة عالية وجيدة يبقى شىء عظيم ورائع
المهم الاستمرارية وخدمات ما بعد البيع
يعنى كلها حزمة واحدة مش اقدر افصلها اشترى عربية مثلا زى الجاك تستحق الامتياز فرضا وتوكيل علية علامات استفهام
انا بفرض جدلا
مثلا يا سيدى برغم سيئات وعيوب ومشاكل وعد كدة وانت طالع مثلا ابو الفتوح او غبور لكن فى استمرارية لو عايز الابرة فى العربية القيها
وبعدين زبائن الجاك بالنسبة لهم سعر السيارة مش زهيد دى ثروة
بص من الاخر مفيش حد فى مصر بالنسبة له ثمن العربية جميل الا لو سارق الفلوس كلنا بتوجعنا الفلوس وبنكون عايزين مقابل ما ندفعة من اموال
خالص امنياتى بقيادة وسيارة موفقة وتوكيل قوى يصون السيارة ويجعل قيمتها ذهب
دى امنية اى انسان فى مصر لانة فى الاخر كله بيعود على المستهلك ووقتها انا اول واحد اجيبها وانا مغمض
قديم 18-06-2010, 06:30 PM
krim71 krim71 غير متواجد حالياً

krim71 is a splendid one to beholdkrim71 is a splendid one to beholdkrim71 is a splendid one to beholdkrim71 is a splendid one to beholdkrim71 is a splendid one to beholdkrim71 is a splendid one to behold

طب ما خلاص قلنالك ان التوكيل توكيل كبير و بقاله فترة في السوق المصري من 2005 و معاه توكيلات عربيات كتير اهمها سكودا و هيونداي و ميستوبيشي و فورد و انه مش هيهرب بفلوس العربية و خلاص خلصت الحكاية .. و حضرتك معترف ان العربية ذات جودة عالية يبقى فيه ايه تاني ناقص؟؟ الكلام كله جاب بعضه فيما يدل ان العربية كويسة .. و التوكيل كويس (انا عموماً كنت اعرف واحد معاه جيلي سألته عن التوكيل) مش ناقص غير التقرير على المدى الطويل و خلاص يبقى فعلاً الحكاية خلصت !!!
انا شايف ان الموضوع خلاص مبقاش لخ لازمة يعني بعض ما الامور اتوضحت لحضرتك و لينا و كان فيه سوء تفاهم و خلاص
الحاجة الوحيدة اللي ممكن تعترض عليها هو التقييم على المدى البعيد و دي حاجة منقدرش نعملها غير اننا نستنى و نشوف !!
قديم 18-06-2010, 10:10 PM
الصورة الرمزية luckyman

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة krim71 مشاهدة المشاركة

طب ما خلاص قلنالك ان التوكيل توكيل كبير و بقاله فترة في السوق المصري من 2005 و معاه توكيلات عربيات كتير اهمها سكودا و هيونداي و ميستوبيشي و فورد و انه مش هيهرب بفلوس العربية و خلاص خلصت الحكاية .. و حضرتك معترف ان العربية ذات جودة عالية يبقى فيه ايه تاني ناقص؟؟ الكلام كله جاب بعضه فيما يدل ان العربية كويسة .. و التوكيل كويس (انا عموماً كنت اعرف واحد معاه جيلي سألته عن التوكيل) مش ناقص غير التقرير على المدى الطويل و خلاص يبقى فعلاً الحكاية خلصت !!!
انا شايف ان الموضوع خلاص مبقاش لخ لازمة يعني بعض ما الامور اتوضحت لحضرتك و لينا و كان فيه سوء تفاهم و خلاص
الحاجة الوحيدة اللي ممكن تعترض عليها هو التقييم على المدى البعيد و دي حاجة منقدرش نعملها غير اننا نستنى و نشوف !!
طبعا فى فرق لما يكون موزع وبين انة يكون وكيل وعلى سبيل المثال فورد هو فكرى جروب
وسكودا هو ارتوك
وهيونداى هو غبور
وبالتالى هو مش توكيل كل الانواع اللى انت بتقول عليها دى ابدا هو موزع وناس كتير معارض بتكون موزع اية المشكله لكن لو هو كان فعلا معاه توكيل توكيل من دول اكيد طبعا حاجة محترمة خالص مع العلم انة فى سوق زى مصر مش شرط
على كل الاحوال هو لم يكن فى يوم من الايام وكيل لاحد تلك الماركات العريقة والمشهورة ودى حاجة زى ضوء الشمس