العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 10-10-2010, 03:38 AM
الصورة الرمزية abdo verna
abdo verna abdo verna غير متواجد حالياً
التخصص العملى: طالب
هواياتي: قيادة الييارات

abdo verna is just really niceabdo verna is just really niceabdo verna is just really niceabdo verna is just really niceabdo verna is just really nice
افتراضي رد: نوبيرا ولا لانوس ولا فيرنا

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة HITLER_MO2 مشاهدة المشاركة

شوف انا هقولك حاجة مهمة جدا جدا
أنا بقالي حوالي 4 شهور عمال بعمل مقارنات بين العربيات اللي في السوق كلها عشان ناوي باذن الله اشتري عربية بس لسة بدري اوي وهفضل ورا الاخبار لغاية لحظة الشراء

وأحب أحييك على فكرة انك تجيب زيرو عشان المستعمل اللي في السوق كله خيش وقش .... خلاص زمن استعمال الطبيب بتاع والدي ووالدك انتهى كل واحد النهاردة بيعامل عربيته زي مايكون مأجرها وبينتقم من صاحب المعرض... ياراجل ده ماحدش بقى يسخن عربيته قبل ما يتحرك زي زمان
المهم

طول الفترة اللي فاتت وانا كنت بتنقل بالتاكسي الجديد عشان احاول اجمع اكبر عدد من المعلومات عن كل العربيات اللي في رينج أواخر الستين ألف جنية
أول حاجة اتضح لي ان الرينو اللوجان الرفارف بتاعتها مش فايبر زي ما الناس كانت بتقول الرفارف صاج زي اي عربية واللي مش مصدق يتدنجل لحد المصرية للسيارات او اي معرض ويخبط على الرفرف ويسمع والكراسي بتاعتها مريحة جدا والصالون بتاعها كأنك قاعد في الفوتيه في البيت والشنطة بتاعتها تنفع بسين صغير للأطفال من وسعها بس عيبها انها تفتقر للمسات الجمالية في الفنيش بتاعاها يعني عربية متجمعة كويس وخلاصده غير اني لاحظت ان الفوانيس بتاعتها مابتوزعش النور كويس قدام العربية يعني عملوا المهم ووقعت منهم حاجات هايفة

تاني حاجة (الاسبرانزا) العربية دي واسعة جدااااااااا والكنبة اللي ورا ممكن 3 يقعدوا مرتاحين جدا حتى لو أحجامهم كبيرة وفيها كل الاوبشن اللي اللي تتخيله بس الكاملة منها دلوقتي بنفس سعر الفيرنا الكاملة يعني ب68000 جنية بس اللي انا شايفه ان مافيش حد عمر مع العربية وعاشرها سنتين على بعض كللو بياخد خيرها ويتفها زي اللبانه بالظبط بس انا عن نفسي لو هجيب مش هيبقى صيني
(بالمناسبة مشترك الكهرباء بتاع الكمبيوتر عندي باظ جيت افكو عشان اصلحه لاقيته ببرشام مش بمسامير .... أتاريه صيني هههههههه)

بالنسبة بقى للنوبيرا ابصملها بالعشرة انها عربية واسعة وأدائها كويس الى حد ما بس للاسف بدئت تندثر وقطع غيارها بدأت تقل فعلا فأنا ماانصحكش بعربية هيا وحاجتها بيشحوا من السوق ده غير ان صاجها أضعف صاج عرفه السوق المصري من الآخر عربية ورق وخسارة فيها ال80000 جنية مين عارف!!! بكرة تخش بيها على سمكري يقولك بطلت اشتغل في النوبيرا زي مااغلبهم بطلوا يسمكروا الفيات

اما بالنسبة للفيرنا فهي وبدون مبالغة كل يوم بتكبر في نظري اكتر العربية دي فعلا أثبتت وجودها في أفل من 5 سنين وبقت في اعادة البيع راسها براس اللانسر يعني حتى اذا حبيت تغيرها في المستقبل هتجيبلك مبلغ محترم تتسند علية مش هتتفاجئ انك لبست في شجرة زي الباقي وعلى فكرة انا كنت مع صاحب فيرنا النهاردة لسة مستلم عربيته من أسبوعين وسألته عن هل فعلا الفيرنا بتنزل بعيوب في الصناعة والميكانيكا والعيوب دي بتتصلح مجانا ساعة الصيانة الدورية اللي في الضمان قاللي ولا الهوا والكلام اللي بيتقال دة كللو فساكونيا وكان لسة طاير بيها على الدائري على سرعة 120كم ومش مجنط كمان انا برضو كنت مستغرب ازاي عربية زيرو يبقى فيها الهبل ده... ممكن في الموديلات الأولانية كانت بتعوم شوية بس دلوقتي خلاص في فيرنا ستار الجديدة ركبوا لها عفشة ماكفرسون وبقت فل الفل*

أما بقى اللانوس فدي عربية أقل ما يقال عليها انها مسلة مش خابور وبس
اولا كنت راكبها الكرسي بتاعها مش مريح وحاسس اني قاعد على قصرية وثانيا اقل من الفيرنا ب100 سي سي واغلى منها ب2000 جنية والكنبة اللي ورا ماتنفعش حتى دكة لبواب صغيرة واذا خدت راكبين يبقى فل عليها اوي وواطية زي مايكون قاعدين على الاسفلت ... مالقيتش فيها حاجة مميزة اشهدلها بيها وفي رأيي الشخصي الكيا البيكانتو ال1100 سي سي برقبتها

رأيي الشخصي وليس نصيحة شخصية
لو كنت في مكانك هتوكل على الله وهجيب فيرنا ستار الجديدة جميع الكماليات سعرها 70000 بالظبط وعليها سبويلر شياكة وعفشة ماكفرسون

وفي النهاية رأيي الشخصي
(الفيرنا ستار الجديدة لو كانوا حطولها اير باج كانت ضربت النيو أكسنت)
والله المفيد والخلاصة
قديم 10-10-2010, 04:28 AM
الصورة الرمزية حسام البورسعيدى
حسام البورسعيدى حسام البورسعيدى غير متواجد حالياً
من انا؟: م.حسام راشد
التخصص العملى: civil engineer
هواياتي: خبير فى قيادة وميكانيكا السيارات / التجارة

حسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond repute
افتراضي رد: نوبيرا ولا لانوس ولا فيرنا

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد_فراج مشاهدة المشاركة

خلاص يا جماعه اللى مش عاجبه كلامى يفتى هو وانا قلت رايى فقط وحكايه الهندى دى اول مره اسمع عنها
هى توك توك وعلى فكره يا مان الانوس كورى لموديل 2002 والباقى ما ادرى نوعه او نوع صناعته وانا قصدرى اكبر شويه اكبر حجما ممش اكبر سن واللى ميعجبوش كلامى يا ريت يكون نقضه بناء ومفيد وميكونش نقض بهدف التريقه او السخريه وفى الاول وفى الاخر انا قلت رايى وانا سألت فى موضوع نوبيرا 1500 او 1600 واللى عرفته انها 1500 وانت لو عندك معلومه اكيده تقولها بذوق وتانى مره اللى ميعجبوش كلامى ميردش الا بذوق

يا جماعة كل الحكاية ان الراجل ده بورسعيدى زى حالاتى يعنى العربيات عندنا منطقة حرة وكانت بتيجى استيراد و استعمال بلدها .. فممكن تلاقى عربيات لانوس كورى موديلات حديثة ...

والاهم من كده مين اللى قال ان النوبيرا 2 مفيش منها 1500 cc ؟؟؟

النوبيرا 2 فيه منها 1500 و 1600 عادى خالص ..

والدليل ببساطة انها بتترخص منطقة حرة (عربيات المنطقة الحرة لا يجوز ان تزيد عن 1500 cc يا باشاوات) حلوة باشاوات دى ..هههههههه

اما بالنسبة للفيفا هى فعلا تقفيل هندى ...

وعامة يا جماعة الاختلاف فى الراى لا يفسد للود قضية ويلا بينا اعزمكم على مهلبية .. هههههههههههههه

وعموما انصح كانو باشا بالنوبيرا لان هى دى اللى مناسبة على حسب الاستخدامات اللى قال عليها .. بس طبعا المانيوال ومش بنصح نهائيا بالاتوماتيك ..

تحياتى ..

رحـــمـــــــــــة الله عـــلــــــيـــــــك يا حــبـيـبـنــــــــا

ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــ