العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 12-10-2009, 04:52 PM
الصورة الرمزية omnya
omnya omnya غير متواجد حالياً

omnya has a reputation beyond reputeomnya has a reputation beyond reputeomnya has a reputation beyond reputeomnya has a reputation beyond reputeomnya has a reputation beyond reputeomnya has a reputation beyond reputeomnya has a reputation beyond reputeomnya has a reputation beyond reputeomnya has a reputation beyond reputeomnya has a reputation beyond reputeomnya has a reputation beyond repute
مقارنه غير عادله(كيا _ ديهاتسو )

....... المشكله اني مش عارفه اجيب ايه في الاخر كل ما استقر علي عربيه تطلعلي واحده تانيه يعني انا دلوقتي لسه شايفه ديهاتسو سيريون 1.3 بعد ما كنت استقريت علي كيا بيكانتو مع الفارق طبعا .....
و بالرغم من اني عارف ان المقارنه هاتبقي غير عادله بالمره بس برده محتاجه النصيحه (مع العلم ان الفرق في السعر مش عامل معايا مشكله ) و سبب لجوئي للسيارات ذات الحجم الصغير كان بسبب اني (سنجل ) بس انا في النهايه محتاجه الافضل و الاقوي لان في سفر (بس مش دائم)و الاهم من ده (ان العربيه تكون تستحق سعرهاااااا)
السريون 1.3 مش كبيره اوي اوي يعني فهل تستحق سعرها ؟؟؟و ايه رأيكو فيها ؟
و ايه موضوع الديهاتسو ماتريا ..... كام سلندر و موجوده في مصر ولا ايه؟

و لكم جزيل الشكر
الصور المرفقة
نوع الملف: jpg 3_MTKSIR13S_image3_300.jpg‏ (21.5 كيلوبايت, المشاهدات 104)
نوع الملف: jpg 2008-kia-picanto-side-view-588x422.jpg‏ (40.3 كيلوبايت, المشاهدات 21)
قديم 12-10-2009, 05:18 PM
الصورة الرمزية Dantes010
Dantes010 Dantes010 غير متواجد حالياً

Dantes010 has a reputation beyond reputeDantes010 has a reputation beyond reputeDantes010 has a reputation beyond reputeDantes010 has a reputation beyond reputeDantes010 has a reputation beyond reputeDantes010 has a reputation beyond reputeDantes010 has a reputation beyond reputeDantes010 has a reputation beyond reputeDantes010 has a reputation beyond reputeDantes010 has a reputation beyond reputeDantes010 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: مقارنه غير عادله(كيا _ ديهاتسو )

ربنا يوفقك وتختاري حاجة تناسبك

أنا نفسي أجيب حاجة في حجم ديهاتسو سيريون بس كنت عايزها تكون ماليزي عشان يكون عندي سيارة صنع بلد إسلامي لكن مش بتنزل مصر حاجة ماليزي في الحجم دا

مهندس/ إيهاب الجندي

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
اللهم صلي وسلم على نبينا محمد

قديم 12-10-2009, 05:42 PM
m_o_sakr m_o_sakr غير متواجد حالياً

m_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond repute

hwa zy mnta bt2ol mynf3sh tkaren el etnen bb3d, el picanto 3rbia 7lwa w kwisa awi bs tb3n as3'r mn el serion, we sirion 3rbia m7trma w akwa w akbar bs 7agetha 3'lia shwia, el materia mwgoda f masr w hia 3rbia ws3a gedan w emkanitha 7lwa awi bs ana mb7besh shaklha, wblnsba ls3rha f/o automatic 1500cc b 110000 gne
قديم 12-10-2009, 05:53 PM
الصورة الرمزية omnya
omnya omnya غير متواجد حالياً

omnya has a reputation beyond reputeomnya has a reputation beyond reputeomnya has a reputation beyond reputeomnya has a reputation beyond reputeomnya has a reputation beyond reputeomnya has a reputation beyond reputeomnya has a reputation beyond reputeomnya has a reputation beyond reputeomnya has a reputation beyond reputeomnya has a reputation beyond reputeomnya has a reputation beyond repute

هي الميزه في السريون انها وسط يعني لا هي كبيره اوي ولا برده صغيره اوي انا اللي خلاني اقارن بنهم اني ساعات بحس ان البيكانتو بتدي علي الصيني مع الفارق الشاسع طبعععععععععا انما السريون مميزه شويه بس برده محتاره
موضوع شراء عربيه ده مش سهل ابدا
قديم 13-10-2009, 07:39 AM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute

طبعا زي ما قولتي يا امنيه المقارنه مش في صالح البيكانتو نهائي
السيريون تقفيل ياباني و عربيه محترمه و بناتي برضه و ليذيذه
كان العفشه بتاعها بتطلع اصوات في الموديلات القديمه و اعتقد التوكيل حل معظم المشاكل دي.
كمان عربيه وااااااسعه بطريقه لا يمكن ان تتخيليها غير و انتي راكباها
لو عاجباكي اشتريها بس خلي بالك في اعاده البيع حتخسر كتير لان مالهاش سوق
و قطع غيارها غير متوافره بره التوكيل و كمان اغلي بكتير من البيكانتو و ال I10
بس هي دي ضريبه الرفاهيه

بالنسبه للماتيريا
فهيا سياره MPV من نفس فئه هيونداي ماتريكس و كيا سول
لم تنتشر بسبب شكلها الكئيب الذي يشبه المعظم بسيارات نقل الموتي

حـازم خـضـر