العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > شيفروليه الكورية CHEVROLET و دايو DAEWOO > نوبيرا

نوبيرا

قديم 23-05-2011, 08:27 PM
gogo2day gogo2day غير متواجد حالياً

gogo2day is on a distinguished road
افتراضي دايو نوبيرا 2004

الحمد لله جبت اليوم نوبيرا 2004 انا سعيد جدا اني جبت العربية دي لانها مختلفة تماما عن ما كنت متخيل حتي وانا كنت بشوفها في الشارع ............. جميلة جدا وسعرها حلو...
بس طبعا المستعمل بيبقي مش نت لازم تلاقي شوية حاجات صغيرة كده لازم نعالجها قبل ما المشكلة تكبر .....
فا حبيت اني اعرض مشكلتين واجهوني وارجو احد يرد عليا في المنتدي الممتاز هنا بجد بلاقي فييه كل شيء من أ إلي ي:
1- بسمع صوت العجلة الشمال بداية من 60 كم/س ياتري دا ايه مع العلم اني قرصت عليها لغاية 160 وجابت بس الصوت كان جامد قوي..........
2-الإضاءة عندي مش قوية هل ممكن اجبلها كتاوت واغير اللمبات ولو كده ايه نوع الكتاوت وقوة اللمبات للي مجرب قبل كده...
واتمني اني افيد المنتدي بأي معلومة علشان ادي جزء من المعلومات اللي انا بلاقيها.....
شكرأً
قديم 23-05-2011, 08:31 PM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: دايو نوبيرا 2004

بسمع صوت العجلة الشمال بداية من 60 كم/س ياتري دا ايه مع العلم اني قرصت عليها لغاية 160 وجابت بس الصوت كان جامد قوي..........
الحمد لله ان محصلش حاجة لان طالما الصوت بيعلى يبقى فى كارثة و سرعة 160 مش ظريفة خالص لاكتشاف سبب الكارثة
لازم حد يبص عليها غالبا بلى العجلة عايز يتغير

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا
قديم 23-05-2011, 08:44 PM
الصورة الرمزية samirayad
samirayad samirayad غير متواجد حالياً
التخصص العملى: الهندسه الميكانيكيه والكهربيه

samirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond repute

1- بسمع صوت العجلة الشمال بداية من 60 كم/س ياتري دا ايه مع العلم اني قرصت عليها لغاية 160 وجابت بس الصوت كان جامد قوي..........
هتحتاج للكشف على بلى عجل السياره

غالبا عندك بلية عجله تالفه
2-الإضاءة عندي مش قوية هل ممكن اجبلها كتاوت واغير اللمبات ولو كده ايه نوع الكتاوت وقوة اللمبات للي مجرب قبل كده...

هتغير اللمبات بلمبات ألمانى بقوه أكبر من الحاليه

تقريبا ( 220 / 110 وات ) ..........لأننى مش متذكر الرقم

الجوز بيعملوا حوالى 60 جنيها

وهتجيب كتاوت تركى ( حوالى 25 ج )

وحوالى 10 منر سلك ( واحد مللى )

وشوية ترامل نحاس وغطايانهم البلاستيك

وتشوف كهربائى يعملك عملية التقويه للنور دى وتديله 30ج

ومبروك على السياره

ولاتنسى الصيانات الأساسيه ( حسب الكيلو مترات )

وخصوصا فيما يتعلق بالسيور وخصوصا ( سير الكاتينه )

قال رسول الله

إن الله ليملى للظالم ............حتى إذا أخذه .....لم يفلته

صدق رسول الله

م/سمير
قديم 23-05-2011, 10:09 PM
gogo2day gogo2day غير متواجد حالياً

gogo2day is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة samirayad مشاهدة المشاركة

هتحتاج للكشف على بلى عجل السياره

غالبا عندك بلية عجله تالفه

هتغير اللمبات بلمبات ألمانى بقوه أكبر من الحاليه

تقريبا ( 220 / 110 وات ) ..........لأننى مش متذكر الرقم

الجوز بيعملوا حوالى 60 جنيها

وهتجيب كتاوت تركى ( حوالى 25 ج )

وحوالى 10 منر سلك ( واحد مللى )

وشوية ترامل نحاس وغطايانهم البلاستيك

وتشوف كهربائى يعملك عملية التقويه للنور دى وتديله 30ج

ومبروك على السياره

ولاتنسى الصيانات الأساسيه ( حسب الكيلو مترات )

وخصوصا فيما يتعلق بالسيور وخصوصا ( سير الكاتينه )
تسلموا يا اساتذة على الرد السريع ده هو انا فعلا شكيت في البلي وهروح اكشف عليهم ويارب يكونوا هما شكرا يا استاذ أحمد
اما بالنسبة للاضاءة فا الف شكر يا استاذ سمير لاني فعلا مكنتش عارف النوعية وهنزل بكرة واسأل واشتري واركب لان الاضاءة خافته تماما
ألف شكر يا رجالة
قديم 24-05-2011, 02:31 AM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute

العفو
و بالتوفيق ان شاء الله و متنساش تطمنا

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا