العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > موضوعات متميزة

موضوعات متميزة لا يسمح للأعضاء بنشر موضوعات بهذا القسم

قديم 27-01-2010, 01:23 PM
الصورة الرمزية bmkbmk
bmkbmk bmkbmk غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد كمال
التخصص العملى: Oracle systems consultant
هواياتي: العربيات ... الكمبيوتر ... الجيم

bmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond repute
افتراضي رد: مغامرات أبو كمال فى الصحارى و الجبال من الكويت لمصر

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة maisam مشاهدة المشاركة

و اخبار البنزين في مصر ايه؟؟ انا عربيتي انفوي 2006 ...
ههههههههههههههههههههههههه ههههههههههههههههههه
البنزين فى مصر ... حدث ولا حرج .....
انا كنت بفول ب 120 جنيه كل يومين او تلاتة
المشى البطئ بتاع مصر بيستهلك كميات بنزين مش طبيعية ... انا كمان موتورى 5700 سى سى
بس انت يا باشا موتورك اهون شوية 4200 سى سى فا هتفول غالبا كل 4 ايام

بس انت ما دام طلعت عربيتك انفوى ماتزودش سرعة ابدا عن 140 او 150 علشان الثبات يا معلم
و ربنا معاك
و تحت امرك تانى فى اى اسئلة

......................... ..

يا ترى جاهزين لتجربة السواقة اللى جاية ؟؟؟؟؟!!!!!!!
قديم 27-01-2010, 01:35 PM
الصورة الرمزية Dr. Bolbolan
Dr. Bolbolan Dr. Bolbolan غير متواجد حالياً
من انا؟: مصرى مسلم متزوج وأبو ياسمين و أحمد
التخصص العملى: أخصائى أمراض نساء وتوليد ولكن حاليآ أعمل طبيب طوارىء بمجال البترول ومعى شهادات أميريكية من جوهانسبرج
هواياتي: صيد السمك واصلاح السيارات وأى حاجه بايظه

Dr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond repute

ابعد عن ضبا لآن الاستغلال والنصب كله هناك !

يعنى مواعيد العبارات مش ثابته وأصحاب التوكيلات الملاحيه وأصحاب الفنادق بيعملوا اتفاقيات

مع بعض ويضحكوا على الزبون علشان المبيت والآكل و خلافه ! والآسعار اللى ح يقولوا عليها

حتدفعها مجبرآ لا مفر ! و من ضبا عندك مراكب توصل سفاجا و مراكب توصل السويس ! وأسوأ

ميناء تكرهك نفسك والعيشه سفاجا ! السويس أبعد للمركب وأقرب للقاهره ! بس لو المركب بسبب

قافلة قناة السويس مثلا أو لضيق الوقت وصلت بعد الساعه 5 عصرآ ! فممنوع تدخل الميناء !

و تبيت الليله على المركب وأنوار الميناء تتراقص أمامك غيظآ فيك ! وبالشفاء ان شاء الله !

Dr. Bolbolan ptmnlo123per122

ليت الشباب يعود يوما فأخبره بما فعل المشيب بى ! ptmnlo123per1127
قديم 27-01-2010, 01:48 PM
الصورة الرمزية bmkbmk

bmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Dr. Bolbolan مشاهدة المشاركة

ابعد عن ضبا لآن الاستغلال والنصب كله هناك !

يعنى مواعيد العبارات مش ثابته وأصحاب التوكيلات الملاحيه وأصحاب الفنادق بيعملوا اتفاقيات

مع بعض ويضحكوا على الزبون علشان المبيت والآكل و خلافه ! والآسعار اللى ح يقولوا عليها

حتدفعها مجبرآ لا مفر ! و من ضبا عندك مراكب توصل سفاجا و مراكب توصل السويس ! وأسوأ

ميناء تكرهك نفسك والعيشه سفاجا ! السويس أبعد للمركب وأقرب للقاهره ! بس لو المركب بسبب

قافلة قناة السويس مثلا أو لضيق الوقت وصلت بعد الساعه 5 عصرآ ! فممنوع تدخل الميناء !

و تبيت الليله على المركب وأنوار الميناء تتراقص أمامك غيظآ فيك ! وبالشفاء ان شاء الله !

Dr. Bolbolan ptmnlo123per122
الف شكر يا دكتور على المداخلة و النصيحة

كدة يا باشا حكيم المنتدى جابلك من الآخر

خليك فى العقبة احسسسسسسسسسسسسسن

قديم 27-01-2010, 03:01 PM
maisam maisam غير متواجد حالياً

maisam is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bmkbmk مشاهدة المشاركة

رحلة موفقة يا باشا ان شاء الله

أولا يا باشا بالنسبة للاستراحات اللى فى الطريق و بتتأجر بالساعة دى داخل مدن برده .... مش موجودة على الطريق يعنى انت طول ما انت ماشى بتعدى على مدن بين كل مدينة و التانية 100 او 200 كيلو و طبعا ساعات بيبقى فيه مدن صغيرة فى النص ... فا لاستراحات دى بتبقى تبع المدن دى و معظمها بيبقى على الطريق من برة مش لازم تدخل المدينة جوة و تدلف و تدور يعنى......

ثانيا يا باشا ... بالنسبة لموضوع ضبا أو ضبا .. انا بصراحة سافرت مرتين عن طريق العقبة و ماسفرتش عن طريق ضبا قبل كدة ....
الفرق بينهم كما يلى ....

* الفرق كله انك لما تدخل الاردن بتختم الاوراق مرة زيادة و تدفع تأمين زيادة و بعدين تروح تحجز العبارة و تستناها و انت و حظك و اللى موجود ساعتها ممكن تركب بعد ساعتين تلاتة و ممكن تستنى من الصبح لبليل و ممكن تستنى لتانى يوم .. بس انت لو عامل حسابك و مظبط مواعديك ان شاء الله مش هتستنى كتير لأن المواعيد غالبا ثابتة.....
لما تروح ضبا بتروح تحجز العبارة على طول و مابتختمش الاوراق تانى ولا تدفع تأمين تانى ... بس حجز العبارة بيبقى اغلى لأنك بتعدى البحر الاحمر كله و تنزل فى سفاجة ... أما فى حالة الاردن بتعدى خليج العقبة بس و تنزل فى نويبع
و ده ينقلنا لنقطة الوقت
* العبارة من الاردن لنويبع بتاخد ساعة و نص لو العبارة السريعة و بتاخد 3 ساعات و نص لو العادية
أما العبارة من ضبا لسفاجة بتاخد 4 ساعات لو سريعة و 11 ساعة تقريبا لو عادية

لو انت يا باشا من القاهرة او وجه بحرى ... خليك فى الاردن احسن
لو انت من الصعيد خليك فى ضبا احسن ....

ملحوظة مهمة جدا جدا جدا ......
لو انت مش مدرس و ناوى تنزل فى الصيف لازم تتفادى وقت نزول المدرسين لتفادى الزحمة الرهيبة و الغير عادية ......
انا نزلت قبل اجازة المدرسين باسبوع و رجعت اول اغسطس يعنى كان لسة شهر للمدرسين على ما يرجعوا

و طبعا يا باشا لازم تظبط عربيتك و تتأكد ان كل حاجة فيها تمام و خصوصا الكاوتش و العفشة ... يعنى لو الكوتش عندك بقاله اكتر من سنتين يستحسن تغيره و كدة كدة بريجستون بيعمل عرض على الكوتش اول شهر يونيو من كل سنة 4 فرد بسعر 3 ....
و طبعا طول ما انت ماشى ماتضغطش على العربية قوى علشان ماتتعبش الموتور و الجير
يعنى حاول فى مشيك العادى ماتزودش عن 140 او 130 الا اذا كان موتورك كبير يعنى 3000 سى سى فيما فوق فا ممكن سرعتك العادية تبقى 170 و طبعا على حسب الطريق اذا كان يسمح ولا لأ

و يستحسن تخصص الكنبة اللى ورا للمدام و الولد علشان مايضايقكش و يتشاقى و انت سايق علشان مايشتتش انتباهك ...
و انا كدة كدة هكتب موضوع العودة ان شاء الله علشان الناس تستفيد منه و علشان و انا راجع كان معايا مراتى و بناتى ....

و عموما يا باشا اى سؤال انا تحت امرك
و فيه نصايح كتير لسة عندى ماتقلقش
انا من القاهره و مش مدرس و هنزل بالتحديد يوم 10/6/2010 و هرجع يوم24/7/2010 يعني في كلا الحالتين قبل المدرسين خااالص ... متهيألي الوقت ده مش هيكون زحمه خالص و لا ايه؟؟؟

و اكيد طبعا هفحص العربية كويس جدا قبل السفر و هغير الكاوتش مع اني جايبه شهر اربعه اللي فات بس اضمن برضه هجيب جديد ....

بس انا لسه مش قادر اقرر في موضوع العقبه و لا ضبا ... هو انت الكلام اللي انت قلته منطقي جدا من ناحية القرب نت القاهرة و عدد ساعات العبارة بس برضع حكاية ان الواحد ممكن يستنى العباره لتاني يوم برضه مقلقه شويه خاصة اني مش لوحدي زي ما قلتلك ... بس انت بتقولي لو ظبطت مواعيدي كويس مش هيحصل كده ... بس انا مفهمتش هي العبارات دي بتطلع في مواعيد محدده الواحد يقدر يعرفها مسبقا و حاجه تانيه هو في اماكن للمبيت استراحات او فتادق في العقبه ؟؟؟ بس يرضه في ناس قالولي ان الطريق من السعودية للاردن وعر شويه و مش سهل ؟؟؟ و في ارتفاعات و انخفاضات و اخوك نظره ضعيف و بصراحه عندي فوبيا من الاماكن المرتفعه ptmnlo123per193ptmnlo123p er1140ptmnlo123per127

التعديل الأخير تم بواسطة maisam ; 27-01-2010 الساعة 03:09 PM
قديم 27-01-2010, 05:10 PM
الصورة الرمزية bmkbmk

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة maisam مشاهدة المشاركة

انا من القاهره و مش مدرس و هنزل بالتحديد يوم 10/6/2010 و هرجع يوم24/7/2010 يعني في كلا الحالتين قبل المدرسين خااالص ... متهيألي الوقت ده مش هيكون زحمه خالص و لا ايه؟؟؟

و اكيد طبعا هفحص العربية كويس جدا قبل السفر و هغير الكاوتش مع اني جايبه شهر اربعه اللي فات بس اضمن برضه هجيب جديد ....

بس انا لسه مش قادر اقرر في موضوع العقبه و لا ضبا ... هو انت الكلام اللي انت قلته منطقي جدا من ناحية القرب نت القاهرة و عدد ساعات العبارة بس برضع حكاية ان الواحد ممكن يستنى العباره لتاني يوم برضه مقلقه شويه خاصة اني مش لوحدي زي ما قلتلك ... بس انت بتقولي لو ظبطت مواعيدي كويس مش هيحصل كده ... بس انا مفهمتش هي العبارات دي بتطلع في مواعيد محدده الواحد يقدر يعرفها مسبقا و حاجه تانيه هو في اماكن للمبيت استراحات او فتادق في العقبه ؟؟؟ بس يرضه في ناس قالولي ان الطريق من السعودية للاردن وعر شويه و مش سهل ؟؟؟ و في ارتفاعات و انخفاضات و اخوك نظره ضعيف و بصراحه عندي فوبيا من الاماكن المرتفعه ptmnlo123per193ptmnlo123p er1140ptmnlo123per127

تمام الوقت كدة يا باشا و بعيد تمام عن زحمة المدرسين
و الكوتش يا باشا لسة جديد ما شاء الله ... بص عليه بصة سريعة و اتأكد منه قبل السفر لو تمام اتوكل على الله و سافر بيه ... مش مستاهلة تغيير

نيجى لنقطة الحيرة ,,, العقبة ولا ضبا

اولا انك تستنى العبارة لليوم التالى دى موجودة فى المنطقتين مش واحدة منهم بس
و كمان الاتنين فيهم اماكن للبيات العقبة و ضبا

و زى ما قلت لك يا باشا المواعيد غالبا ثابتة و خصوصا فى الصيف بتبقى منظمة علشان زى ما انت عارف معظم الناس بتسافر فى الصيف يعنى اعمل حسابك انك تكون فى العقبة يوم الجمعة 11-06-2010 الساعة 9 صباحا او 10 صباحا على ما تدخل و تخلص ورقك و تحجز هتاخدلك ساعة او ساعتين و تقعد تريح لك ساعتين تغمض عنيك فيهم شوية يبقى تمام و ده يستدعى منك انك تنطلق من الكويت يوم 10 - 06 بالكتير قوى الساعة 9 صباحا او 10 صباحا برده ,,, عموما قولى خطتك ايه و نظبط المواعيد مع بعض ان شاء الله....

و بالنسة لوعورة طريق الاردن .... يا باشا هى هى انت بتمشى من الكويت نفس الطريق و نفس المدن لحد ما توصل مدينة تبوك فى السعودية و منها بتروح ضبا او الاردن ... و هى هى نفس وعورة الطريق.... يعنى مش فارقة

و على فكرة انا احتمال 90% انزل برى انا كمان بس على اخر شهر 8 لو ينفع معاك تغير الميعاد ممكن ننزل مع بعض....

و جاهز يا باشا لباقى الاسئلة ...

الكلمات الدليلية
مغامرات