العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 17-06-2012, 11:03 AM
الصورة الرمزية MR_SELVESTER
MR_SELVESTER MR_SELVESTER غير متواجد حالياً

MR_SELVESTER is a glorious beacon of lightMR_SELVESTER is a glorious beacon of lightMR_SELVESTER is a glorious beacon of lightMR_SELVESTER is a glorious beacon of lightMR_SELVESTER is a glorious beacon of light
افتراضي رد: ايه الفرق بين الاتوس والاى تن

ياريت بلاش تقسيط البنك لان تقسيط البنك في حاجة اسمها فايدة مركبة لو اتأخرتي شهر عليه فايدة بتزيد مش فايدة ثابتة ...
فبلاش ولو عاوزة تجيبي قسط فيبقي من معرض ذات ثقة عالية وهاتي عربية تريحك طالما هتجيبي قسط هاتي الي تريحك وتعيش معاكي

قديم 17-06-2012, 03:22 PM
الصورة الرمزية eng/walaaeldeen
eng/walaaeldeen eng/walaaeldeen غير متواجد حالياً

من انا؟: مهندس سيارات
التخصص العملى: مهندس سيارات
هواياتي: الفك و التركيب

eng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الزيرو مشاهدة المشاركة

اعتقد ان فيها يا مشمش تكييف وبور وازاز كهربا انا شفت اللى ب64000 منوال على النت لقيت دى امكانيها وبردو لما هروح المعرض هشوف بس المشكلة دلوقت فى حكاية التقسيط مخليانى بلف حولين نفسى ومش عارفة اعمل ايه فى جزئية فى التقسيط بخصوص بنك ناصر عايزة حد يفهمهالى انا كتباها بالازرق
  • تحويل مرتب لايقل عن قيمة القسط
  • وجود ضامن حكومى او اكثر بمرتبات لاتقل عن قيمة القسط
  • يتم عمل تأمين على الحياة طوال فترة التقسيط مبلغ يدفع مرة واحدة فقط عند التمليك
  • يجب ان تكون فترة التقسيط طوال فترة تواجد العميل بالخدمة
  • فى حالة سداد العميل أكثر من 50% من قيمة السيارة كمقدم يمكن تقديم تعهد من العميل بتحويل مرتب عنـد طلب البنـك يغطى قيمة القسـط الشهرى والتـأمين على حياته لصالح البنـك وبموجب دراسة من الفرع لمعرفة قدرة العميل على السداد
انا فهمت كده انى لو دفعت اكتر من نص تمن العربية مش هيعملولى تحويل مرتب الا لما يحتاجوا هل اللى فهمته صح وحكاية لازم اكون شغالة خمس سنيين انا شغالة خمس سنيين بس منهم سنة ونص حصة وتلاتة ونص تعاقد انا مدرسة بالعقد هل كده مينفعش وكمان انا مرتبى 615 اساسى وحوافز وبدل نقدى كله على بعضه 615 وانا سمعت انهم بيحسبوا الاساسى بس يعنى كده مينفعش انا ممكن ادفع 10000 قسط واحط 29000 اللى هى 40% من تمن العربية بس هيكون القسط فوق الالف وده مش هقدر عليه عايزة حد يفهمنى بالراحة يا جماعة عشان انا مش عارفة اعمل ايه انا عجبانى الاى تن ونفسى اجبها وسالت على سعرها الاسبوع اللى فات فى ناشيونال موتورز لقتها ب64000 انصحونى اعمل ايه انا من اسيوط زى مانتوا عارفيين وشايفة بنك ناصر انسب حاجة فى البنوك اللى متعامل معاها التوكيل
السلام عليكم
بصراحه انا ما بعرفش في نظام القسط والبنوك وياريت تفيدينا بما سوف يحدث معاك للأفاده وللتعليم
والله المستعان

صل اللهم على خير الأولين والآخرين وعلى آله الطيبين الطاهرين واصحابه الغر الميامين ومن تبع هديه إلى يوم الدين

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
ربي اغفر لي وتب علي إنك انت التواب الغفور
لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين
قديم 17-06-2012, 04:51 PM
الزيرو الزيرو غير متواجد حالياً

الزيرو will become famous soon enoughالزيرو will become famous soon enough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MR_SELVESTER مشاهدة المشاركة

ياريت بلاش تقسيط البنك لان تقسيط البنك في حاجة اسمها فايدة مركبة لو اتأخرتي شهر عليه فايدة بتزيد مش فايدة ثابتة ...
فبلاش ولو عاوزة تجيبي قسط فيبقي من معرض ذات ثقة عالية وهاتي عربية تريحك طالما هتجيبي قسط هاتي الي تريحك وتعيش معاكي
هو عندنا معارض كتير بس المعروفة منصور شفرليه وناشيونال موتورز الباقى معارض غير معروفة واكيد كل المعارض نفس النظام وكلها بتتعامل مع البنوك واقل البنوك فايدة بنك ناصر بالنسبة للى يرحينى فى العربيات تقصد ايه غير البيكانتو والاى تن عشان اللى سعرها مناسب ليا الاتنيين دول وهما زى بعض تقريبا ونفس الشكة ونفس الهيكل والموتور مع اختلافات طبعا فى الشكل الخارجى بس هما اخوات الفرنا جمعت معلومات عنها لقيت فيها عيوب كتير منها الفرامل اللانوس بردو سمعت انها بقت وحشة من ساعة مبقت شفرليه الرينو لوجان طبعا كويسة جدا بس موتورها 1600 وهيستهلك بنزين كتير شفت السوزوكى التوا 1100 سى سى اقل ب10000 من الاى تن بس صغيرة وضيقة من جوا ومفهاش شنطة بس شكلها بناتى ولونها نبيتى بس صغنونة الاى تن والبكانتو اكبر بكتير ايه تانى ممكن يبقى مناسب الصينى مش بثق فيه مهما كان نوعه واكيد ملوش قطع غيار انا شايفة ان الاى تن ابتدت تنتشر عندنا فى اسيوط عشان سعرها مناسب واقتصادية فى البنزين وفى وكيل هنا وكمان واسعة من جوا خمسة راكب وشنطتها معقولة بس اعرف اشتريها الاول ربنا ييسرلى يا رب وساعدونى يا جماعة اللى يعرف معلومة يقولى انا الاول بحاول ادور على حد يعلمنى سواقة عشان اخد الرخصة قبل مشترى ومش عارفة الموضوع ده ياخد اد ايه وقت وربنا ييسر الحال ويمكن يعملوا عروض تخفيض عشان رمضان مين عارف
قديم 17-06-2012, 07:23 PM
الصورة الرمزية eng/walaaeldeen
eng/walaaeldeen eng/walaaeldeen غير متواجد حالياً

من انا؟: مهندس سيارات
التخصص العملى: مهندس سيارات
هواياتي: الفك و التركيب

eng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond repute

السلام عليكم
عندنا في المنيا في مدرسة تعليم قياده تابعه للمرور فشوفي في مرور اسيوط هل في مدرسة تعليم قياده تابعه لها ولا لأ وهي بتكون اقصر طريق لأخذ الرخصه وبعد ذلك هتلاقي الى بيعلمك في المدرسه هيعلمك بره بثمن آخر علي سياره خاصه به
والله المستعان

صل اللهم على خير الأولين والآخرين وعلى آله الطيبين الطاهرين واصحابه الغر الميامين ومن تبع هديه إلى يوم الدين

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
ربي اغفر لي وتب علي إنك انت التواب الغفور
لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين
قديم 17-06-2012, 10:03 PM
الزيرو الزيرو غير متواجد حالياً

الزيرو will become famous soon enoughالزيرو will become famous soon enough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مشمش1 مشاهدة المشاركة

السلام عليكم
عندنا في المنيا في مدرسة تعليم قياده تابعه للمرور فشوفي في مرور اسيوط هل في مدرسة تعليم قياده تابعه لها ولا لأ وهي بتكون اقصر طريق لأخذ الرخصه وبعد ذلك هتلاقي الى بيعلمك في المدرسه هيعلمك بره بثمن آخر علي سياره خاصه به
والله المستعان
هو فى مدرسة قيادة بس سالت من مدة قالولى مش بتعلم دلوقت وقولت لحد يسالى لسه مردش عليا ويا رب تكون شغالة بدل استغلال الناس اللى بره