العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 29-05-2012, 02:36 PM
الصورة الرمزية MR_SELVESTER
MR_SELVESTER MR_SELVESTER غير متواجد حالياً

MR_SELVESTER is a glorious beacon of lightMR_SELVESTER is a glorious beacon of lightMR_SELVESTER is a glorious beacon of lightMR_SELVESTER is a glorious beacon of lightMR_SELVESTER is a glorious beacon of light
للاهمية مش عارف اجيب ايه ويريحني في حدود من 40000 الي 50000 ... بس اي حاجة غير الفيرنا والهينونداي لاني بكرهها

اولا: احب اشكر كل عضو في المنتدي الرائع دا لانكم كلكم علي اخلاق عالية ...
ثانيا : انا عاوز اجيب عربية استعمال لان وجهة نظري ان العربية الاستعمال في حالة بيعها مبخسرش كتير لان تمنها تقريبا متقارب ان مكنش يزيد مع بعض التعديلات البسيطة ...
ثالثا : دي هتبقي اول عربية اشتريها فمش عارف اجيب ايه ويريحني في حدود من 40000 الي 50000 ... بس اي حاجة غير الفيرنا والهينونداي لاني بكرهها ... فكرت بالكرستالة والسيفيك والاسترا والنوبيرا واللانوس بس انا محتار جدا عاوز عربية تريحني بعد كدا وتستحملني فيا ريت كل واحد يقولي هو ينصحني بايه عربية حلوة وموديل قريب وياريت يقولي نصيحتو بناء عن ايه ...؟ وشكرا ليكو واسف للاطالة...

التعديل الأخير تم بواسطة AbOnOrA ; 30-05-2012 الساعة 12:37 PM
قديم 29-05-2012, 03:00 PM
الصورة الرمزية shedo6
shedo6 shedo6 غير متواجد حالياً

shedo6 is just really niceshedo6 is just really niceshedo6 is just really niceshedo6 is just really nice
افتراضي رد: طلب ارجو الاهتمام به

وجهة نظري

الغني يجيب المستعمل .... احتمال تغيير قطع الغيار كتير

المستور يجيب الزيرو ..... كل حاجه هتبقي واحده واحده

وربنا يوفقك
قديم 29-05-2012, 03:46 PM
الصورة الرمزية goudai
goudai goudai غير متواجد حالياً

goudai has a reputation beyond reputegoudai has a reputation beyond reputegoudai has a reputation beyond reputegoudai has a reputation beyond reputegoudai has a reputation beyond reputegoudai has a reputation beyond reputegoudai has a reputation beyond reputegoudai has a reputation beyond reputegoudai has a reputation beyond reputegoudai has a reputation beyond reputegoudai has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MR_SELVESTER مشاهدة المشاركة

اولا: احب اشكر كل عضو في المنتدي الرائع دا لانكم كلكم علي اخلاق عالية ...
ثانيا : انا عاوز اجيب عربية استعمال لان وجهة نظري ان العربية الاستعمال في حالة بيعها مبخسرش كتير لان تمنها تقريبا متقارب ان مكنش يزيد مع بعض التعديلات البسيطة ...
ثالثا : دي هتبقي اول عربية اشتريها فمش عارف اجيب ايه ويريحني في حدود من 40000 الي 50000 ... بس اي حاجة غير الفيرنا والهينونداي لاني بكرهها ... فكرت بالكرستالة والسيفيك والاسترا والنوبيرا واللانوس بس انا محتار جدا عاوز عربية تريحني بعد كدا وتستحملني فيا ريت كل واحد يقولي هو ينصحني بايه عربية حلوة وموديل قريب وياريت يقولي نصيحتو بناء عن ايه ...؟ وشكرا ليكو واسف للاطالة...
الكريستالة عربية جميلة لكن مشكلتها انها موديل هابط لكنها مع ذلك عربية جميلة مريحة ثابتة قطع غيارها رخيصة ومتوفرة
الاسترا الاوبل عامة قطع غياره غالية
السيقيك اعتقد انها هتكون نفس الكريستالة ان لم تكن قطع غيارها اغلى
يبقى الان المقارنة بين النوبيرا ولانوس
لانوس بتتحرك فى السوق عن النوبيرا بالاضافة الى انها بتوفر فى البنزين عن نوبيرا
وقطع غيارها متوفرة ورخيصة مريحة فى السفر عالية نوعا ما عن الارض طالما مش بتحمل ورا والمشكلة دى ممكن تفاديها بتركيب علايات دون التاثير على العفشة
اعطالها بسيطة ده غير الموديل العالى يعنى ممكن تجيب ب 50 الف حاجة فوق 2006
وعن تجربة لانوس عامة عربية جميلة مناسبة لكونها اول عربية وكمان وشها حلو
ومبروك مقدما
قديم 29-05-2012, 06:09 PM

MR_SELVESTER is a glorious beacon of lightMR_SELVESTER is a glorious beacon of lightMR_SELVESTER is a glorious beacon of lightMR_SELVESTER is a glorious beacon of lightMR_SELVESTER is a glorious beacon of light

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة goudai مشاهدة المشاركة

الكريستالة عربية جميلة لكن مشكلتها انها موديل هابط لكنها مع ذلك عربية جميلة مريحة ثابتة قطع غيارها رخيصة ومتوفرة
الاسترا الاوبل عامة قطع غياره غالية
السيقيك اعتقد انها هتكون نفس الكريستالة ان لم تكن قطع غيارها اغلى
يبقى الان المقارنة بين النوبيرا ولانوس
لانوس بتتحرك فى السوق عن النوبيرا بالاضافة الى انها بتوفر فى البنزين عن نوبيرا
وقطع غيارها متوفرة ورخيصة مريحة فى السفر عالية نوعا ما عن الارض طالما مش بتحمل ورا والمشكلة دى ممكن تفاديها بتركيب علايات دون التاثير على العفشة
اعطالها بسيطة ده غير الموديل العالى يعنى ممكن تجيب ب 50 الف حاجة فوق 2006
وعن تجربة لانوس عامة عربية جميلة مناسبة لكونها اول عربية وكمان وشها حلو
ومبروك مقدما

انا متشكر جدااااا ولكن انا عاوز اتناقش ان مكنش يضايقكو ... انا وجهة نظري بالنسبة للاوبل ان قطع غيارها غالية بس معمرة يعني العربية الي هجبلها حاجة كل سنة مرة هجيبها للاوبل كل تلات سنين فلو حسبتها هتلاقيها رخيصة مش غالية ..
الهوندا بقي كل مسأل علي هوندا سيفيك موديل 1999 الاقي الي يطلب 70000 والي يطلب 65000 وارخص حاجة لقيتها 45000 منطقة حرة بورسعيد فمش عارف هي غالية كدا ليه وانا مش عاوز انزل بالموديل عن كدا ...
الكريستالة انا مرتحلها جدا لان شكلها شبابي وعربية بتعيش وثابتة علي الطريق بس عيبها انها 1300 سي سي وواطية علي الارض ...
النوبيرا ثابتة علي الطريق وواسعة وجميلة جدا بس بيعيبولي علي العفشة بتاعتها وسمعت ان هي ممكن تقف مرة واحدة في نص الطريق من غير سبب ...
الانوس ثابتة علي الطريق نسبيا ومريحة وسريعة وكمان موديلها عالي وقطع غيارها متوفرة ورخيصة بس مش عارف مش مرتحلها اوي حاططها اخر اهتماماتي
_________________________ __________
عموما انا محصرتش العربيات دي بس انا الصراحة الي عجباني التيجو بس غالية عن السعر الي حطيتو فياريت تحطو نفسكو معايا لاني محامي والعربية الي هجيبها هتتمرمط معايا سفر ومشاوير فعاوز حاجة تستحملني
قديم 29-05-2012, 06:10 PM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة shedo6 مشاهدة المشاركة

وجهة نظري

الغني يجيب المستعمل .... احتمال تغيير قطع الغيار كتير

المستور يجيب الزيرو ..... كل حاجه هتبقي واحده واحده

وربنا يوفقك
مفيش زيرو اقل من 70 الف