العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > Hyundai هيونداى > Hyundai Elantra - النترا

قديم 22-04-2012, 08:42 PM
عوني كل يوم عوني كل يوم غير متواجد حالياً

عوني كل يوم is on a distinguished road
افتراضي رد: الالنترا والمطبات

كل حاجه ولها حل شوف انت حمل في الكنبه الخلفيه زي ماانت عايز وتعال عند المطب واسف يارجاله بره العربيه لغايه اما نعدي المطب سهله خالص
قديم 26-04-2012, 07:10 PM
الصورة الرمزية askafrawy
askafrawy askafrawy غير متواجد حالياً
من انا؟: navigator
التخصص العملى: marine engineer
هواياتي: new designs

askafrawy has a reputation beyond reputeaskafrawy has a reputation beyond reputeaskafrawy has a reputation beyond reputeaskafrawy has a reputation beyond reputeaskafrawy has a reputation beyond reputeaskafrawy has a reputation beyond reputeaskafrawy has a reputation beyond reputeaskafrawy has a reputation beyond reputeaskafrawy has a reputation beyond reputeaskafrawy has a reputation beyond reputeaskafrawy has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Atef Abdelzaher مشاهدة المشاركة

السلام عليكم اصدقائى الاعزاء
انا اتفق معكم تماما ان المطبات فى مصر غير عادية وغير قانونية .... انا عندى النترا 2011 اخر الشكل القديم علشان المطبات واللى شوفت منها غير ت الوستتين الخلفيتين فقط ... كل اللى عملته جبت سوستين بنفس الطول والمقاس مع اختلاف السمك بالبلدى سوسست محملة ... ودلوقتى بركب ثلاثة من الوزن العائلى بالاضافة الشنطة كمان مليانة واتحدى اى مطب وعلى فكرة وصلت بيها لغاية سرعة 210
معايا الفيديو مسجل عليه السرعة وقمة الاتزان
طيب ممكن اعرف جيبتهم منين وبكام والعربية ثباتها اخباره ايه بعد التغيير
وهل حضرتك تقصد المطبات كنقر وحفر ولا مطلبات صناعية لان انا بشتكى من موضوع الحكات فى المطبات الصناعية ومحناج لها اى حل

قديم 26-04-2012, 10:10 PM
الصورة الرمزية محمد فيصل
محمد فيصل محمد فيصل غير متواجد حالياً

من انا؟: العبد الفقير لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا السيارات
هواياتي: القراءة فى الموضوعات الفنيه وبالاخص فنيات السيارات

محمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond repute

ممكن بدل تغير السوست يتم تركيب عدد 2 فبرة ياى بارتفاع 3.5 سم
سوف تقوم بعمل نفس العمل
الاداء رائع جداً مع التحميل فى كل المطبات والمقبات المصرية المدمرة
لا يوجد اى عومان فى هذة الحالة حتى سرعة 200كم ساعة على طريق السخنة فى الصيف الماضى بسيارة ابن خالى النترا 2010

قديم 29-04-2012, 12:54 AM
Atef Abdelzaher Atef Abdelzaher غير متواجد حالياً

Atef Abdelzaher will become famous soon enough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة askafrawy مشاهدة المشاركة

طيب ممكن اعرف جيبتهم منين وبكام والعربية ثباتها اخباره ايه بعد التغيير
وهل حضرتك تقصد المطبات كنقر وحفر ولا مطلبات صناعية لان انا بشتكى من موضوع الحكات فى المطبات الصناعية ومحناج لها اى حل
السلام عليكم
انا اشتريتهم من واحد عفشجى اسمه عثمان وده مكانه بعد ركن حلوان بحوالى 2او 3 كيلو وكان سعر السوست بالتركيب 250 جنيه
انا بقصد كل انواع المطبات الصناعية والحفر وعلى فكرة العربية بيقت ممتازة وناعمة جدا فى المطبات الواقفة بمعنى العربية مابترزعش وتحس انك اتهبدت
اما الثبات احب اطمئنك انى مالعبتش فى المقاسات او الارتفاع بتاع العربية خالص وبالتالى ثبات زى الفل وممكن تبعتلى الايميل بتاعك وابعت ليك الفيديو اللى مصوره وانا سايق على سرعة 200 وكنت على طريق اسيوط االصحراوى الغربى
قديم 29-04-2012, 01:17 AM
Atef Abdelzaher Atef Abdelzaher غير متواجد حالياً

Atef Abdelzaher will become famous soon enough

[QUOTE=محمد فيصل;660120]ممكن بدل تغير السوست يتم تركيب عدد 2 فبرة ياى بارتفاع 3.5 سم
سوف تقوم بعمل نفس العمل
الاداء رائع جداً مع التحميل فى كل المطبات والمقبات المصرية المدمرة
لا يوجد اى عومان فى هذة الحالة حتى سرعة 200كم ساعة على طريق السخنة فى الصيف الماضى بسيارة ابن خالى النترا 2010

المشكلة فى الفبرة انها اولا انك بتلعب فى مقاسات العربية
وثانيا ان الفبرة هى طبعا رخيصة جدا لا تتعدى 30 جنيه بالتركيب انها مش عملية بتتقطم بعد فترة وحسب استخدامك للعربية ونوعية الطرق اللى بتمشى فيها
وثالثا وده اللى خايف منه ان الفبرة تأثر على مشوار المساعد وبالتالى يقلل عمره