العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > كيا KIA > كيا سيراتو Cerato

كيا سيراتو Cerato من انجح سيارات كيا عامة وسميت باكثر من اسم منها فورت و سبكترا وشوما قديماً

قديم 27-07-2010, 06:28 PM
محمد ربيع على محمد ربيع على غير متواجد حالياً

محمد ربيع على is on a distinguished road
افتراضي رد: المتردد يشتري السيراتو يدخل يشوف الموضوع

يااصدقائي انا معايا الكيا سيراتو من 21/4/2009 وعملت بيها 46000كيلو واللي انا شايفة كالتالي:
التكييف وحش جدا مع المقارنة بالمتسوبيسي والتويوتا لدرجة على درجة اكثر برودة عامل زي جو الربيع
العربية بعد 140 كيلو بتحدف شمال وعلشان كدة بظبط زوايا كل شهر
الكاوتش بتاعي جنط 16 ماركة نيكسون وحش وخفيف وميستحملش طرق مصر
معدل سحب البنزين 8.5 لكل 100 كيلو على الطرق السريعة وفي وسط البلد في الشتا 11.5 لكل 100كيلو وفي الصيف 9.5 لكل 100كيلو
جربت العربية على طريق العين السخنة اقصى سرعة وصلتلها 185كيلو في الساعة ولما استخدمت الستب ترونك وصلت 205 بالعافية
صوت الموتور بعد 140كيلو تحسها فى الطارة كصوت زنة
بالنسبة لقطع الغيار في التوكيل غالى جدا عكس الحرفيين
قديم 27-07-2010, 06:43 PM
مورو مورو غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مترجم

مورو is a splendid one to beholdمورو is a splendid one to beholdمورو is a splendid one to beholdمورو is a splendid one to beholdمورو is a splendid one to beholdمورو is a splendid one to beholdمورو is a splendid one to behold

والله كتر خير العربيه معاك يا عم محمد - 46000 كيلو فى سنه و3 أشهر وسرعتها وصلت 205 كيلو - ربنا يستر عليك
قديم 27-07-2010, 08:41 PM
sayedkamal sayedkamal غير متواجد حالياً

sayedkamal is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد ربيع على مشاهدة المشاركة

يااصدقائي انا معايا الكيا سيراتو من 21/4/2009 وعملت بيها 46000كيلو واللي انا شايفة كالتالي:
التكييف وحش جدا مع المقارنة بالمتسوبيسي والتويوتا لدرجة على درجة اكثر برودة عامل زي جو الربيع
العربية بعد 140 كيلو بتحدف شمال وعلشان كدة بظبط زوايا كل شهر
الكاوتش بتاعي جنط 16 ماركة نيكسون وحش وخفيف وميستحملش طرق مصر
معدل سحب البنزين 8.5 لكل 100 كيلو على الطرق السريعة وفي وسط البلد في الشتا 11.5 لكل 100كيلو وفي الصيف 9.5 لكل 100كيلو
جربت العربية على طريق العين السخنة اقصى سرعة وصلتلها 185كيلو في الساعة ولما استخدمت الستب ترونك وصلت 205 بالعافية
صوت الموتور بعد 140كيلو تحسها فى الطارة كصوت زنة
بالنسبة لقطع الغيار في التوكيل غالى جدا عكس الحرفيين

ياجماعة انا مش بقيت فاهم حاجة خالص!!!!!!!

الناس كلها على المنتديات (حتى المواقع الاجنبية اللى شوفتها) اجمعت ان العربية دى كويسه من تكييف وثبات وسرعة واقتصاد بنزين حضرتك هنا بتقول السرعه وصلت معاك ل 205 (ودى عربيه كورى مش المانى ) كمان صوت الموتور هادى ودى ميزه.

بس فاهم العيب اللى عند حضرتك فى موضوع الحدفه شمال دى وظبط الزوايا كل شهر والبنزين الكتير ده هل هوه عيب فردى ولا كل العربيات كده؟

حد يرد علينا يا جماعة
قديم 27-07-2010, 09:26 PM
ميدو موتور ميدو موتور غير متواجد حالياً

ميدو موتور is on a distinguished road

نصيحة خد العربية الكيا السيراتوا الخليجي مواصفتها احسن بس بلاش جنط 17 انا معايا جنط 16 خليجي وكمان معاها ضمان شركة اسمها تريبل اية زي الوكيل وهم ممكن يدلوك تشتري من فين وعلي مااتذكر نمرتهم 0113223600
وناس كتير معاهم ضمانهم ومراكز خدمتهم كويسة
قديم 28-07-2010, 01:48 AM
mfriday mfriday غير متواجد حالياً

mfriday is on a distinguished road

يا جماعة أرجوكم أنا بقالي شهرين دايخ على عربية وانهاردة رحت جابر عبد الشهيد واخترت سيراتو 2010 موديل SX فتحة سقف الموديل الي قبل الهاي لاين على طول وسعرها 113 الف جنيه وكنت هجيب الينترا بس ارتحت للسيراتو ياريت اهل الخبرة و الي جربوا العربية يفيدوني هل فعلا العربية ممتازة ولا فيها مشاكل في العفشة و المقصات وهل الالنترا افضل ولا السيراتو ارجوكم تردوا عليا بسرعة