العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > تجارب اﻷعضاء

تجارب اﻷعضاء ساحة لعرض فيها اﻷعضاء تجاربهم فى شتوى مناحى الحياة

قديم 07-05-2012, 02:15 AM
tham1010 tham1010 غير متواجد حالياً
من انا؟: شاب
هواياتي: الكمبيوتر والعربيات

tham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: تركيب تكيف سبليت

يعد أسبوعين من تجربة التكيف. الحقيقة LG كان أختيار جيد. لا يوجد صوت ودرجة الحرارة 24 لا تحتمل. اتمنى يوم حار جدا حتى يتبت هذا الجهاز كفائتة. الحقيقة حتى المروحة بدون عمل الكمبروسور تخرج هواء منعش مع عمل فلتر البلازما المنقى للهواء. التحكم فى فتح التكيف عن طريق الريموت تجعلنى أغير إتجاه الهوا لاعلى ولاسفل على حسب الحاجة.

الشئ الملفت لى ولا اعرف إذا كان موجود فى كل التكيفات أم لا هو أن التكيف يغطى جيدا من اللحظة الأولى لعملة المنطقة المقابلة له ولكن أطراف الغرفة البعيدة عن مواجهة فتحة التكيف لا تشعر بها بتغير إلا بعد مرور عشرين دقيقة مثلا. الجو يتحسن تديجيا فى المناطق الغير مواجه لفتحة التكيف ولكن الجلوس أمام التكيف على درجة 24 هو لا شئ لا يحتمل. ثلاجة بجد. لسة إستهلاك الكهرباء هعرفة بعد مرور الشهر لحساب الإستهلاك.
قديم 08-05-2012, 12:13 AM
أشرف بيبو أشرف بيبو غير متواجد حالياً

أشرف بيبو is on a distinguished road

السلام عليكم

ألف مبروك ، مكيف السبلت جميل جداً خصوصاً لما يكون صناعة قوية زي LG

كنت حسألك بعد اذنك

ممكن رقم الموديل

LG بتيجي عائلات و موديلات كتير

زي ( سمارت و فرش و تايتان و و و ) اعتقد هما 7 عائلات و الموديلات حدث و لا حرج

على فكره البلازما بيجي في الموديلات الفل اوبشنز

على حسب قرائتي ل LG

طبعاً انا زيك اشتريت المكيف بس لسى ما خلصتش شغل و حركبه قريب جداً

الحاجة الل مش عجباني قبل التركيب هيا النحاس

بيقولو استبدل النحاس تمديدات النحاس اللي بتيجي مع المكيف ب مواسير نحاس امريكية بتاعت شركة muller و بمقاسات معينه

قديم 08-05-2012, 12:49 AM
waleed_d82 waleed_d82 غير متواجد حالياً

waleed_d82 has much to be proud ofwaleed_d82 has much to be proud ofwaleed_d82 has much to be proud ofwaleed_d82 has much to be proud ofwaleed_d82 has much to be proud ofwaleed_d82 has much to be proud ofwaleed_d82 has much to be proud ofwaleed_d82 has much to be proud ofwaleed_d82 has much to be proud of

الف مبروك علي التكيف يا باشا وبالنسبة لموضوع التوزيع دا موجود في كل التكيفات وبتظهر اوي لما يكون التكييف واخد جنب في الاوضة مش في منتصف الاوضة

:0959 C9~155:
قديم 08-05-2012, 12:57 AM
farselkon farselkon غير متواجد حالياً

farselkon is on a distinguished road

حضرتك متأكد إن التكييف بارد بس عايزك تتأكد وترد عليا
على فكرة أنا مركبة الصيف إللى فات وهو تحفة بصراحة
وكان بنفس السعر إللى ذكرتة بس بارد وساخن
قديم 08-05-2012, 02:36 AM
tham1010 tham1010 غير متواجد حالياً
من انا؟: شاب
هواياتي: الكمبيوتر والعربيات

tham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة farselkon مشاهدة المشاركة

حضرتك متأكد إن التكييف بارد بس عايزك تتأكد وترد عليا
على فكرة أنا مركبة الصيف إللى فات وهو تحفة بصراحة
وكان بنفس السعر إللى ذكرتة بس بارد وساخن
أيوة متأكد أنه بارد بس وعارف انه ممكن يكون أتنصب على لان لما رحت سألت أول مرة قال لى ان 3300 للبارد والساخن و 3100 للبارد بس. ولكن لما رحت له تانى بعد أسبوع قالى لى دى اسعارد جديد وان الساخن البارد ب 3500 طبعا قلت له خلاص بلاش LG وخلينا فى الشارب راح قايل لى السعر زاد برضوا على الشارب والشارب بقه 3400 للبارد بس و 3700 للبارد الساخن. هو الموزع الوحيد لتكيف LG فرضخت للامر الواقع وبالاخص انى لما اتصلت بالشركة قال لى ان سياسة التسعير تبع للموزع وان الشركة مش بتدخل فى الامر.

انا حاسس انه غلى على السعر شوية علشان دخول الصيف, ولهذا انا مش اديت بقشيش كثير للعمال انى كنت متغاظ بس ركبتة وخلاص,

ممكت تقول لى ايه رأيك فى الجهاز بعد عمل سنة, ,ما هى احلى خاصية بتحبها فى الاوبشن....