العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 01-08-2010, 07:39 PM
الصورة الرمزية koky_90
koky_90 koky_90 غير متواجد حالياً
من انا؟: لاتحسب البسمه على وجهى فرحا فاالطير يرقص مذبوحا من شده الالم
التخصص العملى: طالب
هواياتي: car وبس

koky_90 has a reputation beyond reputekoky_90 has a reputation beyond reputekoky_90 has a reputation beyond reputekoky_90 has a reputation beyond reputekoky_90 has a reputation beyond reputekoky_90 has a reputation beyond reputekoky_90 has a reputation beyond reputekoky_90 has a reputation beyond reputekoky_90 has a reputation beyond reputekoky_90 has a reputation beyond reputekoky_90 has a reputation beyond repute
افتراضي استشاره فنيه

زيت الباور بتاع عربيتى بينقت ياجماعه ؟؟؟؟what
وعاوز اعرف ايه العمل

العربيه نيسان صنى مو 2000

وهل غلط لو مشيت بيها وهى كده
وعلى فكره ان بزوده كل ماينقص بس المشكله ان بينقت كتييير
قديم 01-08-2010, 07:49 PM
الصورة الرمزية Injection
Injection Injection غير متواجد حالياً
من انا؟: أنسان يعيش و يتعايش
التخصص العملى: تانية تجارة
هواياتي: Everything

Injection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond repute
افتراضي رد: استشاره فنيه

هى مش مشكلة كبيرة طالما بتزوده, لأنى لو معلوماتى صح نظام الباور هيدروليكى, ونقص الزيت هيأثر على جودة نظام التوجيه, يعنى الدركسيون هيتقل مع النقص, لأن الزيت بتاع الباور هو محرك النظام الهيدروليكى بتاع التوجيه.

حاول تشوف التسريب جاى منين, من علبة الزيت ولا خرطوم, ووديها لميكانيكى يبص بصة سريعة, وبأذن الله الموضوع مش هيخرج عن خرطوم عاوز يتثبت أو يتغير.

حكمة الشهر: ذاكر تنجح, غش تجيب مجموع

عذرا لقلة تواجدى بالمنتدى, تجارة بقى وأخر شهر بتاع الشغل كله.

قديم 01-08-2010, 09:43 PM
الصورة الرمزية Nissan
Nissan Nissan غير متواجد حالياً
من انا؟: م/يونس حسين
التخصص العملى: مهندس سيارات
هواياتي: الرياضة القراءة الموسيقى السيارات

Nissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond repute

دلوقتى المشكلة ممكن تكون بو طلمبة الباورسيطة لكن لو سيبتها هتكبر و ممكن أجزاء غالية تبوظ زى علبة الدريكسيون
أنصحك تروح لأقرب مركز خدمة معتمد للكشف

شارك دافع عن أفكارك
قديم 01-08-2010, 10:55 PM
الصورة الرمزية koky_90
koky_90 koky_90 غير متواجد حالياً
من انا؟: لاتحسب البسمه على وجهى فرحا فاالطير يرقص مذبوحا من شده الالم
التخصص العملى: طالب
هواياتي: car وبس

koky_90 has a reputation beyond reputekoky_90 has a reputation beyond reputekoky_90 has a reputation beyond reputekoky_90 has a reputation beyond reputekoky_90 has a reputation beyond reputekoky_90 has a reputation beyond reputekoky_90 has a reputation beyond reputekoky_90 has a reputation beyond reputekoky_90 has a reputation beyond reputekoky_90 has a reputation beyond reputekoky_90 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Injection مشاهدة المشاركة

هى مش مشكلة كبيرة طالما بتزوده, لأنى لو معلوماتى صح نظام الباور هيدروليكى, ونقص الزيت هيأثر على جودة نظام التوجيه, يعنى الدركسيون هيتقل مع النقص, لأن الزيت بتاع الباور هو محرك النظام الهيدروليكى بتاع التوجيه.

حاول تشوف التسريب جاى منين, من علبة الزيت ولا خرطوم, ووديها لميكانيكى يبص بصة سريعة, وبأذن الله الموضوع مش هيخرج عن خرطوم عاوز يتثبت أو يتغير.
شكرا ياباشا

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Nissan مشاهدة المشاركة

دلوقتى المشكلة ممكن تكون بو طلمبة الباورسيطة لكن لو سيبتها هتكبر و ممكن أجزاء غالية تبوظ زى علبة الدريكسيون
أنصحك تروح لأقرب مركز خدمة معتمد للكشف
شكرا بشمهندس يونس
وليك وحشه والله
انا ممكن ابوظ العربيه كل يوم علشان اشوف مشركاتك
ههههههههههه
قديم 01-08-2010, 11:24 PM
corsair
Guest

اوبظ ايه يا كوكي انتا اتحسدت ولا ايه حاول تشوف حد يبخرك انتا وعربيتك يا جميل ومتمشيش بالعربية لحد ما تصلحها