العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > كهرباء السيارة

كهرباء السيارة ساحة مخصصة للمواضيغ الفنية المتعلقة بجميع اﻷنظمة الكهربية فى السيارة بما فيها أنظمة التسلية

قديم 12-09-2013, 10:40 AM
الصورة الرمزية romeoalmansour
romeoalmansour romeoalmansour غير متواجد حالياً

التخصص العملى: Engineer
هواياتي: reading and reading

romeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond repute
افتراضي رد: اللى عنده مشكله فى كنترول عربيته يقولى ؟؟؟

طب لو عايزني ابص لك علي الكنترول انا تحت امرك

............

الله العظيم أعلي وأعلم

اللهُــم يا فارج الهَم, ويا كاشف الغــــم, فرّج همّــي, وفُك كربي, واغفر ذنبي , وارزقنــي من حيثُ لا احتسب
ما شاء الله تبارك الله ما شاء الله لا قوة إلا بالله , اللهم إني أسالك الهدى والتقى والعفاف والغنى
اللهم لا أضام وأنت حسبي، ولا أفتقر وأنت ربي، فأصلح لي شأني كله ولا تكلني إلى نفسي طرفة عين ولا حول ولاقوة إلابك
لا نفع للمال اذا كانت النفس فقيرة ولا ضرر من الفقر اذا كانت النفس غنية

Its easy taking it apart. But getting it back together is another story

.
قديم 13-09-2013, 06:12 PM
dr_magedzidan dr_magedzidan غير متواجد حالياً

dr_magedzidan is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة romeoalmansour مشاهدة المشاركة

معلش انا اسف من فضلك اديني الرقم المكتوب علي الفتيس القديم لان في موديل 2009 فيه نوعين من الفتيس ركبين في العربية
سيدي الفاضل انا عارف شكل كشف الكومبيوتر بره عامل ازاي - انا بقول لحضرتك دور علي حد عنده جهاز العربية الاصلي يقدر يدخل علي الفتيس الاتوماتيك ونعرف العيب فين - بعيد عن التوكيل طبعا.
بنسبه 99 % العيب في الفتيس مش في الكنترول - وياريت تقول لي هو عمل ايه في الكنترول بالضبط.
اسف ياباشا على التاخر فى الرد عشان النت كان قاطع ...
الرقم اللى على الفتيس هو ده
0FAFN318
G56607
UY*G
UY**N

* دى حروف يابانى

انما حكاية انها من الفتيس انا مش مقتنع مع احترامى الشديد لسيادتك لانى لما بنضف فشة الكنترول بمنظف المشكلة بتروح ....
قديم 13-09-2013, 06:17 PM
dr_magedzidan dr_magedzidan غير متواجد حالياً

dr_magedzidan is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة romeoalmansour مشاهدة المشاركة

طب لو عايزني ابص لك علي الكنترول انا تحت امرك
يا ريت والله ياباشا حضرتك شكلك انسان محترم وفاهم جداااااا

وهو عمل ايه فى الكنترول بالظبط والله ماعرف هو كان مركز صيانة رخم وكل ما اساله يقول كان بايظ وصلحناه وخلاص حتى لما المشكلة رجعت تانى قلت والله مانا داخل عنده تانى المعاملة وحشة جداااااااا

ممكن الايميل او حساب الفيس عشان اتواصل مع حضرتك عشان التفاصيل بس لو سمحتلى طبعاااا ....
قديم 15-09-2013, 07:15 AM
الصورة الرمزية romeoalmansour
romeoalmansour romeoalmansour غير متواجد حالياً

التخصص العملى: Engineer
هواياتي: reading and reading

romeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond repute

يا سيدي الفاضل انا ساكن في مدينة نصر عند انبي حضرتك اتصل بيا وانا هاجي لحضرتك وهجيب جهاز فحص السيارة الاصلي معايا وهكشف لحضرتك علي العربية بالكامل بالفتيس وهقول لحضرتك المشكلة فين بالضبط
بالمناسبة - انا مش هاخد منك ولا مليم خالص والكشف والاصلاح بالمجان لانك عضو في مصر موتورز - ولو السيارة ممكن تتحرك يبقي لو تيجي مدينة نصر اكون شاكر لحضرتك جدا ......
معني الكلام اللي حضرتك بتقولة ان الفتيس الاصلي كان سليم ومفيهوش مشكلة - اما تنظيف الفيشة دا معناه ان فيه بنات (pins) مصدية بس دا ينفع مره واحده لكن مش في كل مره ---- - والدليل ان الموتور (المحرك) شغال كويس ومفيهوش مشكلة (PCM) وليس (ECU).

............

الله العظيم أعلي وأعلم

اللهُــم يا فارج الهَم, ويا كاشف الغــــم, فرّج همّــي, وفُك كربي, واغفر ذنبي , وارزقنــي من حيثُ لا احتسب
ما شاء الله تبارك الله ما شاء الله لا قوة إلا بالله , اللهم إني أسالك الهدى والتقى والعفاف والغنى
اللهم لا أضام وأنت حسبي، ولا أفتقر وأنت ربي، فأصلح لي شأني كله ولا تكلني إلى نفسي طرفة عين ولا حول ولاقوة إلابك
لا نفع للمال اذا كانت النفس فقيرة ولا ضرر من الفقر اذا كانت النفس غنية

Its easy taking it apart. But getting it back together is another story

.
قديم 15-09-2013, 01:37 PM
muhammad qandil muhammad qandil غير متواجد حالياً

muhammad qandil is on a distinguished road

يا ريت صورة لمكان حساس الهواء mass air flow sensor في الشيفروليه الاوبترا وطريقة تنظيفه

الكلمات الدليلية
الكترونى, كنترول