العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > شيرى إسبيرانزا CHERY SPERANZA

شيرى إسبيرانزا CHERY SPERANZA شيري اسبرانزا CHERY SPERANZA شركة شيرى الصينية من اكبر الشركات الصينية بدات تستعين بتصميمات ايطالية وتقنيات متعددة لتقديم سيارات تجمع بين الاقتصادية والجمال تصنع بعض موديلاتها فى مصر تحت اسم اسبيرانزا ومن اشهر الموديلات اسبيرانزا تيجو - M11 - A516 - A620 -QQ - A11 - A15 -A3

قديم 05-08-2011, 11:29 PM
طارق السحت طارق السحت غير متواجد حالياً

طارق السحت has a reputation beyond reputeطارق السحت has a reputation beyond reputeطارق السحت has a reputation beyond reputeطارق السحت has a reputation beyond reputeطارق السحت has a reputation beyond reputeطارق السحت has a reputation beyond reputeطارق السحت has a reputation beyond reputeطارق السحت has a reputation beyond reputeطارق السحت has a reputation beyond reputeطارق السحت has a reputation beyond reputeطارق السحت has a reputation beyond repute
افتراضي رد: مفاجأه رهيبه " ادخل شوف اختبار التصادم اسبرنزا-فيرنا

هى يعنى الأكسنت انتشرت فى أوروبا ثانيا
قديم 06-08-2011, 05:53 AM
الصورة الرمزية MANDO09
MANDO09 MANDO09 غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد سعيد
التخصص العملى: طالب هندسة معمارية
هواياتي: القراءة

MANDO09 has much to be proud ofMANDO09 has much to be proud ofMANDO09 has much to be proud ofMANDO09 has much to be proud ofMANDO09 has much to be proud ofMANDO09 has much to be proud ofMANDO09 has much to be proud ofMANDO09 has much to be proud ofMANDO09 has much to be proud ofMANDO09 has much to be proud of

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة osa92003 مشاهدة المشاركة

مش فاهم ازاى حضرتك بتقول انها امتصت الصدمه الاسبرنزا لم يتاثر اطلاقا منطقه التابلوه لكن الاكسنت نسبه التاثر اعلى بكتير اعتقد حضرتك قصدك على فيديو البرليانس الثانى
لا يا فندم انا اقصد الاسبرانزا فعلا لأن فيزيائيا الجزء الكبيييييير جدا اللى اتحطم من مقدمة الأكسنت شال مايقرب من 80 - 85 % من قيمة الصدمة اما عن الاسبرانزا فلم تمتص الكثير من الصدمة وذلك لعدم تأثير طاقة الاصطدام بها مما يؤدى بالتالى الى انتقال مايقرب من 50% من الصدمة لداخل المقصورة .... يعنى بصورة اوضح حضرتك فعلا التابلوه بتاع الاسبرانزا متأثرش بس انا بالقوة دى هتأثر وغالبا مش هيسد حزام الأمان امام كمية الطاقة المهولة دى يعنى انا اللى هلبس فى التابلوه بس خبطة موت مش هزار زى اللى ممكن تحصل فى الاكسنت
قديم 06-08-2011, 06:34 PM
osa92003 osa92003 غير متواجد حالياً

osa92003 has a reputation beyond reputeosa92003 has a reputation beyond reputeosa92003 has a reputation beyond reputeosa92003 has a reputation beyond reputeosa92003 has a reputation beyond reputeosa92003 has a reputation beyond reputeosa92003 has a reputation beyond reputeosa92003 has a reputation beyond reputeosa92003 has a reputation beyond reputeosa92003 has a reputation beyond reputeosa92003 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MANDO09 مشاهدة المشاركة

لا يا فندم انا اقصد الاسبرانزا فعلا لأن فيزيائيا الجزء الكبيييييير جدا اللى اتحطم من مقدمة الأكسنت شال مايقرب من 80 - 85 % من قيمة الصدمة اما عن الاسبرانزا فلم تمتص الكثير من الصدمة وذلك لعدم تأثير طاقة الاصطدام بها مما يؤدى بالتالى الى انتقال مايقرب من 50% من الصدمة لداخل المقصورة .... يعنى بصورة اوضح حضرتك فعلا التابلوه بتاع الاسبرانزا متأثرش بس انا بالقوة دى هتأثر وغالبا مش هيسد حزام الأمان امام كمية الطاقة المهولة دى يعنى انا اللى هلبس فى التابلوه بس خبطة موت مش هزار زى اللى ممكن تحصل فى الاكسنت
انا متفهم حضرتك لكن اعتقد ان علميا قوه الصدمه مع الاير باج سوف تعمل على تخفيف الصدمه بالاضافه الى نقطه هامه حضرتم ماخدتش بالك منها بص على جنط الكاوتش فى الاكسنت (فيرنا ) بعد الاصدام مقدار دخوله داخل منطقه الصالون اد ايه واللى واضح انها هتفرم تماما رجل السائق
قديم 06-08-2011, 06:46 PM
الصورة الرمزية MANDO09
MANDO09 MANDO09 غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد سعيد
التخصص العملى: طالب هندسة معمارية
هواياتي: القراءة

MANDO09 has much to be proud ofMANDO09 has much to be proud ofMANDO09 has much to be proud ofMANDO09 has much to be proud ofMANDO09 has much to be proud ofMANDO09 has much to be proud ofMANDO09 has much to be proud ofMANDO09 has much to be proud ofMANDO09 has much to be proud ofMANDO09 has much to be proud of

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة osa92003 مشاهدة المشاركة

انا متفهم حضرتك لكن اعتقد ان علميا قوه الصدمه مع الاير باج سوف تعمل على تخفيف الصدمه بالاضافه الى نقطه هامه حضرتم ماخدتش بالك منها بص على جنط الكاوتش فى الاكسنت (فيرنا ) بعد الاصدام مقدار دخوله داخل منطقه الصالون اد ايه واللى واضح انها هتفرم تماما رجل السائق
موضوع الايرباج ايضا قى صالح الاكسنت فالاكسنت مدعومة ب2 ايرباج اما الاسبرانزا فلا ..... اما موضوع الجنط فحضرتك محق 100*100
قديم 07-08-2011, 12:23 PM
esam722 esam722 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مدير مبيعات بشركة ارما
هواياتي: الرسم

esam722 is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MANDO09 مشاهدة المشاركة

موضوع الايرباج ايضا قى صالح الاكسنت فالاكسنت مدعومة ب2 ايرباج اما الاسبرانزا فلا ..... اما موضوع الجنط فحضرتك محق 100*100
فين الايرباج اللى فى الاكسنت اللى فى مصر

الاثنين فيهم ايرباج بس مش موجود فى الاوبشن بتاعهم فى مصر

الكورى لما بينزل كمالية واحده فى العربية بيحسسك انه عمل معاك واجب جامد

ده بالاضافة انه بياخد تمنها اضربه فى اثنين