العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 14-01-2011, 07:08 PM
الصورة الرمزية sad-bird
sad-bird sad-bird غير متواجد حالياً

sad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond repute
افتراضي رد: تم بحمد الله شراء موتور استيراد وجاري كتابة المواصفات

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مهند سالم مشاهدة المشاركة

الموتور مبدئيا أنا رحت بيه النهارده مشوار للشرقية حوالي 60 كيلو، صوته ماشاء الله ناعم وسحبه ممتاز، لكن طبعا أنا لسة ما بأضغطش عليه لأني لسة بأغسله، يعني أنا إمبارح حطيت زيت غسيل (2لتر) ودورت ونزلتهم في ساعتها يعني فضلوا في الماتور دقائق معدودة، نزلوا اسود تماما لأن طبعا الموتور بقاله فترة مركون ، وفي سوق الاستيراد بيدوروه بزيت مستعمل. وطبعا حطيت زيت تعاون أغسل بيه كام يوم كدة وهأنزله وهأحط شل وأغير الفلتر، وربنا ييسر الأحوال.

يا راجل مش تقول انك جاي عندنا كنا نفرش الارض مسامير
(علشان نقعدك عندنا شوية يعني مش علشان نبوظ الكاوتش)

إن العين لتدمع وإن القلب ليحزن وإنا على فراقك يا خالد لمحزونون
ولا نقول إلا ما يرضي ربنا
إنا لله و إنا إليه راجعون
قديم 14-01-2011, 07:11 PM
مهند سالم مهند سالم غير متواجد حالياً
من انا؟: أعشق السيارات من صغري، ولهذا تعلمت القيادة سريعا
التخصص العملى: باحث شرعي ولغوي
هواياتي: طبعا أحب السيارات، جيدا جدا في لعبة الشطرنج، جيد في البنج بونج

مهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sad-bird مشاهدة المشاركة

يا راجل مش تقول انك جاي عندنا كنا نفرش الارض مسامير
(علشان نقعدك عندنا شوية يعني مش علشان نبوظ الكاوتش)
يعني طلعنا بلديات، ألف أهلا وسهلا، أنا أصلا من الشرقية منيا القمح، لكن استقرينا في القاهرة منذ السبعينات. نورت الموضوع
قديم 14-01-2011, 07:14 PM
الصورة الرمزية sad-bird
sad-bird sad-bird غير متواجد حالياً

sad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond repute

يا اهلا بيك يا باشا
انا من الزقازيق

إن العين لتدمع وإن القلب ليحزن وإنا على فراقك يا خالد لمحزونون
ولا نقول إلا ما يرضي ربنا
إنا لله و إنا إليه راجعون
قديم 15-01-2011, 03:08 AM
محمد شهاب محمد شهاب غير متواجد حالياً

محمد شهاب has a reputation beyond reputeمحمد شهاب has a reputation beyond reputeمحمد شهاب has a reputation beyond reputeمحمد شهاب has a reputation beyond reputeمحمد شهاب has a reputation beyond reputeمحمد شهاب has a reputation beyond reputeمحمد شهاب has a reputation beyond reputeمحمد شهاب has a reputation beyond reputeمحمد شهاب has a reputation beyond reputeمحمد شهاب has a reputation beyond reputeمحمد شهاب has a reputation beyond repute

وانا من منيا القمح
تيجى بقى نعمل منتدى خاص بينا
زى المرسيدس والفولفو كده
وشوية مقارنات ويبقى تمام قوى
ههههههههه
ويدخل واحد يشتم فينا زى اللى عمال يشتم فى الصينى
واحنا نقول الشراقوة كويسين ياجماعة

تحياتى للجميع
قديم 15-01-2011, 03:44 AM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute

الف مبروك يا استاذ مهند
عاوزين تفاصيل اكتر و يا ريت صور
انت جبت الموتور منين و يا تري لفيت ولا جبته من اول واحد
افضل شئ دلوقتي انك تمشي بالزيت دا يوم واحد فقط و تغير زيت و فلتر
و ربنا يحمي لك عربيتك

حـازم خـضـر