العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 27-03-2011, 07:18 PM
semo99 semo99 غير متواجد حالياً

semo99 is a jewel in the roughsemo99 is a jewel in the roughsemo99 is a jewel in the rough
افتراضي ظبط سرعه العربيه

طلب يا جماعه انا سمعت ان العربيات النقل فيها حاجه اسمها قفل السرعه (يعني تخلي اخر سرعه ليها مثلا 80) معرفش دا صح ولا غلط

حتي الكلام دا لو مش صح في طريقه اخلي سرعه العربيه مدزتش عن حد معين من غير ما ابوظ الماتور او ادمر الغيار الخامس اللي في العربيه
او اي فكره ممكن تثبت السرعه عند 100 مثلا عشان انا كل ما اقول مش هجري برجع اعيل من الاول يا ريت حد يفيدني:w6w200504112246446 a

قديم 28-03-2011, 12:02 AM

semo99 is a jewel in the roughsemo99 is a jewel in the roughsemo99 is a jewel in the rough
افتراضي رد: ظبط سرعه العربيه

????????????????????????? ????????????????????????? ????????????????????????? ???

قديم 28-03-2011, 02:20 AM
الصورة الرمزية 3bd0
3bd0 3bd0 غير متواجد حالياً

3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of

انا قبل كده سقت رينو مش فاكر اسمها بس هيا من حجم الراف 4 كده
كان فيها الحركة دي ، زي تثبيت السرعة كده اللي في العربيات الحديثة
كان عندها امكانية انك تثبت سرعتك وامكانية انك ما تزودش سرعتك عن رقم انتا تحطه
من أكتر المميزات اللي عجبتني فيها والله

أنا عارف انك ما استفدتش مني بحاجة
بس انا قلت احط اللي انا عرفه و خلاص
ان شاء الله الشباب يفيدوك

I love my MaDa
قديم 28-03-2011, 06:30 AM
الصورة الرمزية ابو يمني
ابو يمني ابو يمني غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مدير مبيعات شبابيك p.v.c
هواياتي: الكمبيوتر

ابو يمني has a reputation beyond reputeابو يمني has a reputation beyond reputeابو يمني has a reputation beyond reputeابو يمني has a reputation beyond reputeابو يمني has a reputation beyond reputeابو يمني has a reputation beyond reputeابو يمني has a reputation beyond reputeابو يمني has a reputation beyond reputeابو يمني has a reputation beyond reputeابو يمني has a reputation beyond reputeابو يمني has a reputation beyond repute

روح للميكانيكي وهو هيعملهالك وانت واقف مش هتاخد وقت بس بتأثر علي عمر الماكينة بيخنق الماتور يعني وبعدين هي تعود يعني لو بتجري تعود مش هتعرف تبطل غير لما تعود نفسك علي المشي البطئ

[SIGPIC][/SIGPIC]
قديم 28-03-2011, 04:44 PM

شكرا لردودكم بس هو في طريقه تانيه؟