العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 27-10-2011, 03:55 PM
الصورة الرمزية YahiaAshraf
YahiaAshraf YahiaAshraf غير متواجد حالياً
التخصص العملى: طالب بالأكادمية العربية للعلوم و التكنولوجيا و النقل البحرى بالاسكندرية
هواياتي: السيارات - الكمبيوتر

YahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond repute
افتراضي رد: مانوال ام اتوماتيك ....ما تدفعش كتير وتركب مانوال .........ليييييييه؟؟؟

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة romioromio مشاهدة المشاركة

السلام عليكم

عندي استفسار بسيط

انا شايف قاعده عامه في المنتدي هنا
لما حد يحب يشتري عربيه غاليه كله بيقله حرام تدفع غالي وتركب مانوال هات اوتوماتيك

عايز اسال ايه الميزه يعني او العيب برده

مع ان الاوتوماتيك لو حصل حاجه بسيطه العربيه بتقف خااااالص وتصليحه نااااار خصوصا ان العربيه غاليه خلقه كمان الصنايعيه ملهمش فيه قوي او مش منتشرين زي المانوال

كمان متعة القيادة في المانوال افضل ومحدش يقول استب ترونيك لانه اوتو برده
وليه الواحد لو حيشتري غالي يجيب اوتوماتيك ايه الميزه يعني وليه اغلي بحوالي 10 الي 20 الف في نفس السياره

انا عن نفسي افضل المانوال حتي لو بي ام الفئه السابعه

انا نفسي من زمان وحلمي اشتري عربيه سكودا فانتازيا ولو ربنا وفقني حشتريها فل بس مانوال

حيكون ايه الضرر من المانوال فيها وليه حتقل من برستيجها.......وايه الميزه الكاسحه اللي حتعود عليا من الاوتوماتيك فيها

على فكره انا شوفت معظم العربيات فى المانيا مانوال نادر لما بلاقى اوتوماتيك

هى فى بس مش كتير زى المانوال

بالنسبه لمصر الاوتوماتيك رحمه من ربنا علينا

المانوال ده يبقى المانيا و اى دوله تانيه غير مصر

طبعا انت عارف الطرق المصريه الجميله بتاعتنا
R OSE4U
قديم 27-10-2011, 05:08 PM
cars admire
Guest

افتراضي رد: مانوال ام اتوماتيك ....ما تدفعش كتير وتركب مانوال .........ليييييييه؟؟؟

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة romioromio مشاهدة المشاركة

السلام عليكم

عندي استفسار بسيط

انا شايف قاعده عامه في المنتدي هنا
لما حد يحب يشتري عربيه غاليه كله بيقله حرام تدفع غالي وتركب مانوال هات اوتوماتيك

عايز اسال ايه الميزه يعني او العيب برده

مع ان الاوتوماتيك لو حصل حاجه بسيطه العربيه بتقف خااااالص وتصليحه نااااار خصوصا ان العربيه غاليه خلقه كمان الصنايعيه ملهمش فيه قوي او مش منتشرين زي المانوال

كمان متعة القيادة في المانوال افضل ومحدش يقول استب ترونيك لانه اوتو برده
وليه الواحد لو حيشتري غالي يجيب اوتوماتيك ايه الميزه يعني وليه اغلي بحوالي 10 الي 20 الف في نفس السياره

انا نفسي من زمان وحلمي اشتري عربيه سكودا فانتازيا ولو ربنا وفقني حشتريها فل بس مانوال

حيكون ايه الضرر من المانوال فيها وليه حتقل من برستيجها.......وايه الميزه الكاسحه اللي حتعود عليا من الاوتوماتيك فيها

قديم 27-10-2011, 05:43 PM
MOSTAFA SALLAM MOSTAFA SALLAM غير متواجد حالياً

MOSTAFA SALLAM is a glorious beacon of lightMOSTAFA SALLAM is a glorious beacon of lightMOSTAFA SALLAM is a glorious beacon of lightMOSTAFA SALLAM is a glorious beacon of lightMOSTAFA SALLAM is a glorious beacon of lightMOSTAFA SALLAM is a glorious beacon of light

انا كنت بقول كدة برضه فى الأول و لغاية دلوقتى بفضل المانيوال لقلة الأعطال و المشاكل خصوصا انا اقل فتيس اوتو دلوقتى ب 12 الف جنيه 36_1_5 [1]
و دة حصل مع واحد صاحبى معاه اوبل فيكترا 98 عربيته جابت فتيس و كان قدامه خيارين يأما يشتريه ب 12 الف يأما يقلبها مانيوال و طبعا الراجل قلبها مانيوال و بعها: يبكي :
بس دة ميمنعش ان الأوتو راحة يعنى انا من 3 ايام كنت راكب كورولا اوتوماتيك و مش عاوز اقولكم كنت عامل ازاى كنت حاسس انى راكب عربية فى الملاهى كل اللى بعمله بدوس فرامل و بنزين بس : playing_music :
لكن فى عربيتى المانيوال و هى رينو لوجان للعلم و جبتها مانيوال علشان مفيش منها اوتو و على الرغم من ان دبرياجها ناعم و خفيف جدا بس رجلى يتنمل من كتر مبمور و مبلاقيش حتة اجرى فيها اساسا بس نعمل ايه بقى كل واحد و حسب استخدامه و بعدين دى اراء و اختلاف الرأى لا يفسد للود قضية و لو اتفقت الأراء لبارت السلع .
قديم 27-10-2011, 06:43 PM
magdy m.s magdy m.s غير متواجد حالياً

magdy m.s is a name known to allmagdy m.s is a name known to allmagdy m.s is a name known to allmagdy m.s is a name known to allmagdy m.s is a name known to allmagdy m.s is a name known to all
مميز رد: مانوال ام اتوماتيك ....ما تدفعش كتير وتركب مانوال .........ليييييييه؟؟؟

اعتقد ان الموضع دة نسبي يختلف من شخص لاخر ولولا اختلاف الاذواق لبارت السلع- ولكن من رايي الشخصي ان الاوتو مريح في الزحمة البسيطة لكن في الزحمة الخانقة (لدرجة 35كيلو في 2 الي 3ساعة ) فان الاوتو يمكن تشبيهه بانسان واقف علي رجل واحدة طوال هذة المدة لان الاستخدام لرجل واحدة وبصفة مستمرة لان اليمين اما علي البنزين او الفرامل لانه ينصح دائما في الاوتو عدم النقل كثيرا بين الd والn لانك كل 2 الي 3ثانية لابد ان تتحرك اما لو كان مانيوال فان الدبرياج يفصل الحركة وتستطيع استخدام فرامل اليد تخفيفا علي الرجل اليمني في الفرامل هذا بالاضافة ان الحركة البسيطة كل 2 الي 3 ثانية يمكن ان تتم باليسري فقط بالدبرياج خاصة في السيارات الحديثة واذا كنا ننظر لاستهلاك الديسك والاسطوانة فانه لا يساوي شئ امام استهلاك تيل الفرامل والطنابير والبنزين الزيادة وكذلك اعطال الاوتو الغالية جدا والقاتلة ايضا لانها تجعل السيارة لا تتحرك نهائيا وبدون حلول بديلة مؤقتة (افترض انك علي سفر في منطقة مقطوعة ) بل يصل الامر ان عطل البطارية (وليس الفيتيس ) او فراغ شحنها يؤدي في الاوتو الي توقف السيارة نهائيا-هذا بالاضافة ان اي عطل في الاوتو لابد من التوكيلات (المستغلين كلهم بدون استثناء) خلاف الزحمة والحجز الطويل والطوابير اما المانيوال يمكن في اغلب بل كل الاحوال الاصلاح بعيدا عنهم بل يمكن الاصلاح او علي الاقل التصرف المؤقت علي طريق سفر(علي فكرة ان استخدمت المانيوال والاوتو الاثنين مدد طويلة وحاليا اوتو ) - اسف علي الاطالة-وشكرا
قديم 27-10-2011, 07:10 PM
mamo mamo غير متواجد حالياً

mamo will become famous soon enough

عندى ماتريكس مانيوال زيرو 2008 وزوجتى عندها برايد اوتوماتيك مستعمل 2003
تقريبا الحمل كله على الأوتوماتيك بالرغم من فرق الموديل والوسع الرفاهية