العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 01-07-2011, 10:48 AM
Bete Bete غير متواجد حالياً

Bete is on a distinguished road
افتراضي عايز جوده مع التوفير - افيو - فيرنا - لوجان

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
اخواني صباح الخير
انا معايا نقدا الان حوالي 60000 وعايز اشتري عربية وممكن اكمل 10 ولا 15 كده كمان عليهم
فالكل قالولي ان الرينج ده ينفع اجيب بيه
رينو لوجان
افيو شيفرليه
هونداي فيرنا

وانا مش عارف اجيب انهي واحده من التلاته ومع العلم اني عايزها اوتامتيك و عايز جوده مع التوفير في سعر قطع الغيار
والي يعرف اسعارها فل اوبشن واوتماتيك واحسن مكان اشتري منه ارجوكو يقولي
وياريت تردو بسرعه لاني لازم اشتري خلال اسبوع

التعديل الأخير تم بواسطة AbOnOrA ; 01-07-2011 الساعة 01:16 PM سبب آخر: اضافة توضيح للعنوان
قديم 01-07-2011, 12:36 PM
الصورة الرمزية Ahmed ELderiny
Ahmed ELderiny Ahmed ELderiny غير متواجد حالياً
التخصص العملى: Electrical & Automatic Control Engineer

Ahmed ELderiny is a glorious beacon of lightAhmed ELderiny is a glorious beacon of lightAhmed ELderiny is a glorious beacon of lightAhmed ELderiny is a glorious beacon of lightAhmed ELderiny is a glorious beacon of light
افتراضي رد: الى اهل المشورة

السلام عليكم

انا رأى الشخصى انك تستبعد خالص اللوجان علشان عن تجربه شخصيه الصالون تقفيله من جوه وحش جدا وخامات رديئه وموتورها ضعيف وشنطتها عاليه اوى , وعندك الافيو مش منتره فى مصر خالص وانا بشوفها فى الطريق حجمها صغير وحاسس انها ضيقه , انما بالنسبه للفيرنا تعتبر افضلهم علشان منتشرة فى الشارع المصرى والبتالى قطع الغيار سواء كانت فى التوكيل او خارجه متوفره جدا وموتورها جيد.
لذلك الفيرنا تعتبر افضلهم من وجهة نظرى. وبالتوفيق

قديم 01-07-2011, 01:15 PM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute
افتراضي رد: الى اهل المشورة

بالنسبة لاوليات حضرتك فى عربيه عملية اقتصادية فالاقرب لده هو الهيونداى فيرنا

الافيو مشاكلها كتير اوى وقطع الغيار مش رخيصة وبقت تقيلة فى اعادة البيع والاتوماتيك بتاعها معدى ال 85

اللوجان قطع غيارها غالية غالية مقارنة بالهيونداى والكورى وكل عربيات فئتها السعرية ومعتقدش فيها اوتوماتيك اصلاً

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 01-07-2011, 01:20 PM
الصورة الرمزية خالداعزالناس
خالداعزالناس خالداعزالناس غير متواجد حالياً
من انا؟: مهندس/ خالد
التخصص العملى: مهندس اتصالات
هواياتي: التنزه - السفر

خالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond repute
افتراضي رد: عايز جوده مع التوفير - افيو - فيرنا - لوجان

افضل السيارات الثلاثه

هيونداى فيرنا ...... او تشترى هيونداى نيو اكسنت ...... وتقسط الباقى

اللهم احفظ بناتنا ونسائنا فى كل مكان من شياطين الانس
قديم 01-07-2011, 02:26 PM
الصورة الرمزية RENAULT 18
RENAULT 18 RENAULT 18 غير متواجد حالياً

RENAULT 18 has a reputation beyond reputeRENAULT 18 has a reputation beyond reputeRENAULT 18 has a reputation beyond reputeRENAULT 18 has a reputation beyond reputeRENAULT 18 has a reputation beyond reputeRENAULT 18 has a reputation beyond reputeRENAULT 18 has a reputation beyond reputeRENAULT 18 has a reputation beyond reputeRENAULT 18 has a reputation beyond reputeRENAULT 18 has a reputation beyond reputeRENAULT 18 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: عايز جوده مع التوفير - افيو - فيرنا - لوجان

السلام عليكم

انا رأى الشخصى انك تستبعد خالص اللوجان علشان عن تجربه شخصيه الصالون تقفيله من جوه وحش جدا وخامات رديئه وموتورها ضعيف وشنطتها عاليه اوى , وعندك الافيو مش منتره فى مصر خالص وانا بشوفها فى الطريق حجمها صغير وحاسس انها ضيقه , انما بالنسبه للفيرنا تعتبر افضلهم علشان منتشرة فى الشارع المصرى والبتالى قطع الغيار سواء كانت فى التوكيل او خارجه متوفره جدا وموتورها جيد.
لذلك الفيرنا تعتبر افضلهم من وجهة نظرى. وبالتوفيق
يا رااااااااااااااجل !!!!!!!!!!!!!!

يعنى حضرتك عايز تقول أن تقفيل الفيرنا أحسن من تقفيل اللوجان ؟؟؟!!!!!! أو خامات الفيرنا أنضف من خامات اللوجان ؟؟؟؟!!!!!!!! ............... أستحالة

عموما اللوجان مش هتنفع للأستاذ لأن منزلش منها أوتو .... و بردو أنا أنصحه بالفيرنا فى الحالة دى لأن الآفيو مش قد كدا .......... و لو يقدر يجيب نيو أكسنت يبقى أحسن من الفيرنا

That is My Renault