العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > Hyundai هيونداى > Accent Verna RB اكسنت فيرنا

Accent Verna RB اكسنت فيرنا Hyundai Accent - Verna - RB جميع اجيال اكسنت وفيرنا Hyundai Accent - فيرنا الجيل 2 Hyundai Accent - اكسنت الجيل 1 Hyundai Accent - نيواكسنت الجيل 3 Hyundai Accent - اكسنت ار بى RB الجيل 4

قديم 07-05-2013, 05:04 PM
amrmousa2007 amrmousa2007 غير متواجد حالياً

amrmousa2007 will become famous soon enough
جديد تكرار سيناريو فرامل الفيرنا والحل يا رجالة !!!

صباح الخير ياشباب
دلوقتي اولا باركولي عالفيرنا الجديدة بتاعتي ( مو 2009 مانيوال 1600 نبيتي راشة حزام بس ماشية 82 وخلصت على 52.5 ج )
ايه رأيكم ؟؟

ثانيا كام ملاحظة عايز رأيكم ومش محتاج طبعا ثقة في انكم هتدلوني عالصح كالعادة

طبعا ماشاء الله العربية سحبها روعة بعد تجربة شاهين طويييلة وحبة اوكتافيا A5
لكن فراملها بقى سييييييئة جدا مقارنة بA5
انا عارف طبعا الفرق بس احساس وحش لما تتعود عال Abs وترجع للزحف تاني
المهم هيا فرملة كويس عالسرعات البطيئة لكن المشكلة في زحف قدام وورا مبحسش العجلتين فيهم فرامل توك توك حتى
مبيمسكوش نهائي مع العلم ان فرامل اليد مش وحشة يعني
انا عاوز حل بسيط مش مكلف لان انا اعرف ان الحل هو تغير الطنابير بديسكات بس مفيش ميزانية تماما
هل في حل مثل زي تغيير بلف الفرامل اللي بيوصل مواسير الزيت مع خراطيم الماستر لكل عجلة زي اللي في الموضوع ده http://masrmotors.com/vb/showthread.php?t=99055
؟؟؟

هل حد مجرب حل كويس يظبط اللي ورا بس عشان يتساوو مع اللي قدام ؟؟؟
مع العلم ان نوع الكاوتش Maxxis Surpasa MA V1 195/50/15 82V

ثالثا ملاحظة ان التكييف بيخلي العربية تكركر شوية لو طالع من مطب مثلا عالتاني
هل طبيعي ؟؟

رابعا البور بتاع العربية انا حاسس انه خشن يعني جربت النوبيرا وكانت ناااااعمة قوي اوي وبعدا الاوكتافيا وبعدها اللانسر بومة بس الفيرنا اخشن منهم كلهم
هل برضو طبيعي ؟؟؟

معلش طولت عليكم
مستني ردودكم ان شاء الله
قديم 07-05-2013, 07:02 PM
الصورة الرمزية حسام البورسعيدى
حسام البورسعيدى حسام البورسعيدى غير متواجد حالياً
من انا؟: م.حسام راشد
التخصص العملى: civil engineer
هواياتي: خبير فى قيادة وميكانيكا السيارات / التجارة

حسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond repute
افتراضي رد: تكرار سيناريو فرامل الفيرنا والحل يا رجالة !!!

كل اللى انت سالت عليه ده طبيعى فى الفيرنا ..

بالنسبه للفرامل .. للاسف فعلا فرامل الفيرنا كده لان العربيه خفيفه .. طبعا مينفعش خالص تقارن فرامل الاوكتافيا "الشعره" بالفيرنا او الكورى عموما .. معروف عن فرامل الكورى انها ضعيفه كده ..

بالنسبه للتعديل معنديش فكره بصراحه .. لان الفرامل بتكلبش يعنى مش ضعيفه .. .. انت لازم تحاول تتكيف معاها لان العربية خفيفة وبتزحف بسهوله فلو حسيت انها بتزحف معاك شيل رجلك ودوس تانى ..
ولو الكاوتش حالته سيئة هيسهل موضوع الزحف معاك ..

رحـــمـــــــــــة الله عـــلــــــيـــــــك يا حــبـيـبـنــــــــا

ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــ

قديم 07-05-2013, 07:54 PM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حسام البورسعيدى مشاهدة المشاركة

كل اللى انت سالت عليه ده طبيعى فى الفيرنا ..

بالنسبه للفرامل .. للاسف فعلا فرامل الفيرنا كده لان العربيه خفيفه .. طبعا مينفعش خالص تقارن فرامل الاوكتافيا "الشعره" بالفيرنا او الكورى عموما .. معروف عن فرامل الكورى انها ضعيفه كده ..

بالنسبه للتعديل معنديش فكره بصراحه .. لان الفرامل بتكلبش يعنى مش ضعيفه .. .. انت لازم تحاول تتكيف معاها لان العربية خفيفة وبتزحف بسهوله فلو حسيت انها بتزحف معاك شيل رجلك ودوس تانى ..
ولو الكاوتش حالته سيئة هيسهل موضوع الزحف معاك ..
هو طبعا انا مش بقارن لكن بس بوضح ان الفرق من دي لدي ضايقني
بس انا نفسي الفرامل اللي ورا تبقى زي اللي قدام
يعني لو الاربع عجلات يزحفو مهما كان نوع او حالة الكاوتش هيتحسن الاداء بفرق كبير
لكن ازاي بقى اعمل كده ؟؟
ياريت حد مجرب اي طريقة يقول
قديم 07-05-2013, 10:18 PM
الصورة الرمزية memodina1
memodina1 memodina1 غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد مصطفى..01223907706
التخصص العملى: محامى..حقوق عين شمس
هواياتي: السوفت وير وعالم السيارات

memodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond repute

اولا موضوع التكييف دا طبيعى جدا اما بالنسبة للفرامل فمتحاولش تعدل فيها هى بتتلكك اصلا لانى واحد صديقى عمل تعديل على الخراطيم والطنابير وشوية حوارات كدة خلت العجل قفش ومش راضى بتحرك من مكانة واضطر يجيب جنبين استيراد كامليين
الطبيعى انك تتعود عليها واعرف امتى بتفرمل بعربيتك وهتلاقى الدنيا تمام
قديم 08-05-2013, 03:05 AM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة memodina1 مشاهدة المشاركة

اولا موضوع التكييف دا طبيعى جدا اما بالنسبة للفرامل فمتحاولش تعدل فيها هى بتتلكك اصلا لانى واحد صديقى عمل تعديل على الخراطيم والطنابير وشوية حوارات كدة خلت العجل قفش ومش راضى بتحرك من مكانة واضطر يجيب جنبين استيراد كامليين
الطبيعى انك تتعود عليها واعرف امتى بتفرمل بعربيتك وهتلاقى الدنيا تمام
ياساتر
جنبين كاملين عشان عدل الفرامل ؟؟؟
طيب وحضرتك شايف ان الكاوتش كويس ؟؟
انا كنت معتقد انه عشان جنط 15 هتكون الفرامل حلوة
امال الجنط ال13 مع الكاوتش الاصلي بتاعها عامل ازاي مع الفرامل لما ال15 عامل فيا كده