العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > كيا KIA > برايد Pride

برايد Pride اقدم سيارات كيا انتشاراً فى مصر تم اعادة تجميعها استنادا على موديل فورد - مازدا المسماه فورد فيستيفا او مازدا 121 ويعاد تصنيعها فى ايران وسوريا حتى الان

قديم 13-08-2010, 04:26 AM
علي الامامي علي الامامي غير متواجد حالياً

علي الامامي is on a distinguished road
افتراضي مشكلة الحماوة في السايبا 132 افيدوني

انا اشتريت سايبا 132 وبرتفاع درجة الحرارة هذه الايام في العراق ترتفع درجة الحرارة عندما اشغل تبريد السيارة وتصل تقريبا الى الثلاث ارباع فماذا افعل ؟
قديم 13-08-2010, 05:53 AM
corsair
Guest

افتراضي رد: مشكلة الحماوة في السايبا 132 افيدوني

مفيش اودامك غير انك ممكن تسلك الريداتير وتحطله ميه خضرا او حمرا علشان تعمل عملية تبريد اكبر للماتور وتغير فلتر الهوا للماتور علي فترات قريبة كل 10000 كيلو
قديم 13-08-2010, 09:25 PM
علي الامامي علي الامامي غير متواجد حالياً

علي الامامي is on a distinguished road

اخي الكريم السيارة جديدة والماء في الراديتور الاصلي الاخضر ... وهيه لم تمشي سوى 3000 كيلو . انا اعتقد انها لم تصمم للاجواء الحارة جدا وخصوصا الجو عندنا في العراق ... وكنت اسال الخبراء هل من الممكن التحوير او عمل تحوير على السيارة لتواكب الاجواء الحارة ؟
حيث اني سالت وقالوا لي من الممكن رفع ولف الحماوة او ابدال مايسمى بجوزة الحماوة والتي تجعل المروحه تعمل عندما يكون كيج الحماوة ربع وليس نصف .
قديم 14-08-2010, 02:51 AM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute

بص يا استاذ على البرايد ممكن تشتغل معاك فى الحر لدرجات 50 - 60 حتى والمؤشر هيبقى ما بين النص وما بعد النص بشرطة تشتغل المروحة ينزل للنص تانى
بس غالباًَ عندك (ترموستات الكوع ) زى ما بنسمية هنا بايظ وده ترموستات شغلته انه لما تكون بتسخن العربيه لسه فى البرد يقلل كفائه دورة التبريد فتسخن بسرعة كتير الترومستات ده بيعلق ويسبب المشكلة زى ماحضرتك بتوصفها درجة الحرارة تبقى على الشرطة اللى بعد النص وتعلى ومنتزلش عنها حتى بعد تشغيل المروحة
فحضرتك تشيل الترموستات ده وتلغيه خالص او حتى تغيرة براحتك بس هو مش مفيد قوى الا فى البلاد الباردة
الترموستات ده هتلاقية واصل بين الريداتير والموتور اى ميكانيكى او فنى ريداتير كويس ممكن يشيلهولك وجرب وقولنا النتيجة

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 18-08-2010, 03:57 AM
sherif sadeek sherif sadeek غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس

sherif sadeek has a spectacular aura aboutsherif sadeek has a spectacular aura about

نبدا الكلام بلسلام اما بعد انا يا جماعه اشتريت العربيه من شهر بس التوكيل بيقول ما فيش كتلوجات وانا محتاجه ضرورى فهل ممكن اى اخ من الاخوة يرفعو لى واكون مدين له بوافر الشكر وربنا يجعلو فى ميزان حسنتكوا بأذن الله وشكر ا.