العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > منتدى الصيانة العام > المنتدى التعليمى والمكتبة الفنية

المنتدى التعليمى والمكتبة الفنية كتب وشروحات ومقالات تعليمية عن كل فروع هندسة وميكانيكا السيارات

قديم 01-12-2011, 10:27 PM
emadwady emadwady غير متواجد حالياً

emadwady has a spectacular aura aboutemadwady has a spectacular aura aboutemadwady has a spectacular aura about
افتراضي رد: قواعد اختيار زيت الموتور.. إزاي تعرف الزيت المناسب؟؟؟

اخى الفاضل انا معايا 125 لسة عاملها عامرة ياريت نصيحتك فى نوع الزيت اللى تنصحنى بية
قديم 01-12-2011, 11:51 PM
الصورة الرمزية borio1704
borio1704 borio1704 غير متواجد حالياً
من انا؟: أعشق السيارات، أحب اليابانية، الكورية، ولا أفضل الأوروبية
التخصص العملى: استشاري نظم جودة
هواياتي: السيارات - الكمبيوتر

borio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمود زيزوو مشاهدة المشاركة

سؤال تانى معلش يا استاذ بوريو تعبتك معاية عن كاسترول ايدج بس هو فى حاجة غريبة شوية ان هو 10w40 صح كدة طب دة هيتحمل درجة الحرارة بتاعت الصيف فى مصر لان هى بتوصل لحد45 درجة فى الصيف
اللزوجة دي بالذات لا يفضل استخدامها... الرجاء الرجوع إلى الموضوع الأصلي... فيه الرد على سؤالك

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة teto2007 مشاهدة المشاركة

اخى الفاضل بوريو انا معايا رينو رينبو موديل 99 عاملة 168000 كيلو انا حاليا بستخدم زيت توتال كوارتز 5000 50w20 هل دة مناسب ولا استخدم زيت اخف شوية ارجو النصيحة وشكرا لك
أهم حاجة نرجع للكتالوج بتاع العربية... الرجاء الرجوع إلى الموضوع الأصلي

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة emadwady مشاهدة المشاركة

اخى الفاضل انا معايا 125 لسة عاملها عامرة ياريت نصيحتك فى نوع الزيت اللى تنصحنى بية
أي نوع زيت حيشتغل كويس جداً... الرجاء الرجوع إلى المشاركة رقم 23 ورقم 21 ورقم 35 في نفس الموضوع

...
قديم 02-12-2011, 10:17 AM
الصورة الرمزية teto2007
teto2007 teto2007 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: شركة بترول

teto2007 has a spectacular aura aboutteto2007 has a spectacular aura aboutteto2007 has a spectacular aura about

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة borio1704 مشاهدة المشاركة

اللزوجة دي بالذات لا يفضل استخدامها... الرجاء الرجوع إلى الموضوع الأصلي... فيه الرد على سؤالك

أهم حاجة نرجع للكتالوج بتاع العربية... الرجاء الرجوع إلى الموضوع الأصلي

أي نوع زيت حيشتغل كويس جداً... الرجاء الرجوع إلى المشاركة رقم 23 ورقم 21 ورقم 35 في نفس الموضوع

...
انا معنديش الكتالوج بتاع العربية وانا لسة شاريها من كام شهر فهل استخدم اللزوجة 50w20 ام اقل منها وشكرا لك
قديم 02-12-2011, 12:23 PM
khaabas khaabas غير متواجد حالياً

khaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة borio1704 مشاهدة المشاركة

أنا آسف إني اتأخرت في الرد... ساعات الواحد بيهيس وينسى إنه ما ردش

الزيت التقيل مشكلته إنه بيعمل إعاقة نسبية لدوران الموتور ... الموضوع ممكن نشبهه بالفرق بين المية والعسل... جرب تجيب كوباية مية وكوباية عسل وحاول تحرك معلقة فيهم... المية أكيد أسهل بكتير
ميزة الزيت الثقيل إنه حيعمل طبقة سميكة على الأجزاء اللي بيحصل فيها الاحتكاك وبكده حيقلل التآكل وعمر الموتور يطول... بس في المقابل استهلاك البنزين حيزيد شوية لإنك حتضطر تدوس بنزين زيادة عشان العربية تأدي نفس الأداء الأصلي

الزيت الخفيف بالعكس.. حيديك أداء أحسن (مؤقت)، بمعنى إنه حيساعد في السحب وحيوفر في البنزين... بس تآكل الموتور كمان حيزيد...

فلو عندك عربية بتأجرها.. جرب حط فيها زيت خفيف عشان توفرلك بنزين، وكده كده حتبيعها بعد 3-4 سنين.

خلي بالك... لو كتالوج العربية بيوصي باستخدام أو بعد استخدام لزوجة معينة يبقى لازم نلتزم بيها
خد مثال العربية الأفيو زي ما أ. محمود زيزوو كتب... واضح إن الخلوصات في الموتور ضيقة جدا ومحتاجة زيت لزوجته منخفضة عشان يقدر يوصل لكل أجزاء الموتور بسهولة

بالنسبة لموضوع التحويل للغاز.. بصراحة معلوماتي فيه قليلة شوية لإني ما جربتوش... واللي أعرفه إن استخدام الغاز ممكن يزيد معدل التآكل في الموتور .. بالذات جوه السلندر بسبب ارتفاع نسبة مركبات الكبريت في الغاز... وده السبب إن سمعة الغاز الطبيعي وحشة شوية بالنسبة لعمر الموتور... ده غير إن سحب الموتور بيقل شوية... ومتهيألي كمان لازم نغير زيت بمعدل أسرع عشان نشيل بقايا مركبات الكبريت اللي ممكن تترسب في الزيت.

بس لازم نرجع في النقطة دي للي عندهم خبرة مع الغاز الطبيعي.

...
الف شكر على التوضيح وسؤال كمان علشان الموضوع يبقى مرجع متكامل
ياريت حضرتك تكلمنا عن الاضافات للزيوت زى

هل يفضل استخدامها مع تغيير الزيوت سواء فى المواتير الحديثة والقديمة

انا مثلا ماشى بالعربية حوالى 55 الف هل يفضل استخدامها وما هى طرق الاستخدام

: 0369B3~177::0 369B3~177:
قديم 31-12-2011, 11:43 PM
الصورة الرمزية diaahsn
diaahsn diaahsn غير متواجد حالياً
من انا؟: veterinarian
التخصص العملى: veterinarian
هواياتي: playstation

diaahsn is a jewel in the roughdiaahsn is a jewel in the roughdiaahsn is a jewel in the roughdiaahsn is a jewel in the rough

شكرا

سبحان الله وبحمدة سبحان العظيم