العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > منتدى الصيانة العام > المنتدى التعليمى والمكتبة الفنية

المنتدى التعليمى والمكتبة الفنية كتب وشروحات ومقالات تعليمية عن كل فروع هندسة وميكانيكا السيارات

قديم 13-04-2011, 01:48 PM
الصورة الرمزية khaled al sharif
khaled al sharif khaled al sharif غير متواجد حالياً
من انا؟: عابر سبيل في الدنيا شوية أكعبل فيها وشوية أكعبلها
التخصص العملى: دبلومة إدارة مالية و بكارليوس محاسبة
هواياتي: السباحة وصيد السمك والقراءة ورياضة المشي

khaled al sharif has a reputation beyond reputekhaled al sharif has a reputation beyond reputekhaled al sharif has a reputation beyond reputekhaled al sharif has a reputation beyond reputekhaled al sharif has a reputation beyond reputekhaled al sharif has a reputation beyond reputekhaled al sharif has a reputation beyond reputekhaled al sharif has a reputation beyond reputekhaled al sharif has a reputation beyond reputekhaled al sharif has a reputation beyond reputekhaled al sharif has a reputation beyond repute
افتراضي رد: معلومه فى غايه الاهميه نفسى اتاكد منها.......

طيب أنا عايز أقول رأي كمان ودي حاجه أنا عملتها كتير وفي المواقف الطارئة ... وجابت نتيجة كويسة بس في العربيات المنوال مش الأوتوماتيك

1- تدوس فرامل متوسطة القوة أو زياده شوية بدون دبرياش عشان العربية متعومش منك
2- تدي غيار عكسي ... يعني لو كنت علي الخامس إنزل للرابع أو التالت وده يستدعي تدوس دبرياش وأرفع رجلك من علي الدبرياش وها تحس العربية بتكلبش في الأرض معاك ... كمل ودوس فرامل جامد ها تلاقي العربية وقفت تماما في زمن قياسي ده من خبرتي في السواقه من 1980
طبعا الموضوع منصحش بيه في الأتوماتيك ... لاكن عادي جدا مع شوية تمرين في المنوال

:playing_m usic:

قديم 13-04-2011, 02:15 PM
الصورة الرمزية sad-bird
sad-bird sad-bird غير متواجد حالياً

sad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة khaled al sharif مشاهدة المشاركة

طيب أنا عايز أقول رأي كمان ودي حاجه أنا عملتها كتير وفي المواقف الطارئة ... وجابت نتيجة كويسة بس في العربيات المنوال مش الأوتوماتيك

1- تدوس فرامل متوسطة القوة أو زياده شوية بدون دبرياش عشان العربية متعومش منك
2- تدي غيار عكسي ... يعني لو كنت علي الخامس إنزل للرابع أو التالت وده يستدعي تدوس دبرياش وأرفع رجلك من علي الدبرياش وها تحس العربية بتكلبش في الأرض معاك ... كمل ودوس فرامل جامد ها تلاقي العربية وقفت تماما في زمن قياسي ده من خبرتي في السواقه من 1980
طبعا الموضوع منصحش بيه في الأتوماتيك ... لاكن عادي جدا مع شوية تمرين في المنوال

:playing_m usic:

انت كده دخلت في قصة تانية وهي Engine Breack مع الفارمل العادية
ودي فكرة كويسة بس اللي يحلق يفكر ويعملها

بس المهم ميتدربش كتير على العربية لحسن هتجيب ديسك واسطوانة بسرعة

إن العين لتدمع وإن القلب ليحزن وإنا على فراقك يا خالد لمحزونون
ولا نقول إلا ما يرضي ربنا
إنا لله و إنا إليه راجعون
قديم 13-04-2011, 02:18 PM
الصورة الرمزية sad-bird

sad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة pointer مشاهدة المشاركة

يعني ايه اصلا فرمله الموتور
هل ها توقف السياره تماما
هل هي فعاله اساسا ولا طريقه لابطاء السياره غي حلات الطوارئ بس و عشان نلبس علي 40 بدل 70 مثلا
بتتعمل ازاي الفرمله دي

هل نسيب الفرامل و تحاول نعمل بتاعه الموتور
بتتعمل في كام خطوه
دي اسئله مهمه جدا قبل ما نفول هنستفيد بالحاجه ولا لأ
شكرا
المقصود انه يستعمل فرملة الماتور او الغيار العكسي مع الفرامل الاصلية للعربية وبالتالي التأثير يكون اقوي

قديم 13-04-2011, 05:05 PM
الصورة الرمزية pointer
pointer pointer غير متواجد حالياً

مشرف فولكس و رينو
هواياتي: كتير اوي

pointer has a reputation beyond reputepointer has a reputation beyond reputepointer has a reputation beyond reputepointer has a reputation beyond reputepointer has a reputation beyond reputepointer has a reputation beyond reputepointer has a reputation beyond reputepointer has a reputation beyond reputepointer has a reputation beyond reputepointer has a reputation beyond reputepointer has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sad-bird مشاهدة المشاركة

المقصود انه يستعمل فرملة الماتور او الغيار العكسي مع الفرامل الاصلية للعربية وبالتالي التأثير يكون اقوي
ايوة يا يا باشا الليله دي كلها انا فهمهاوانت كمان فاهمها وكويس كدا علي شان نتناقش علي نور
بس الفرامل اذا ما قفلتش تبقي بايظه و مالهوش لزمه الكلام ده كله لو كانت الفرامل سليمه
و لسه كنت هاقول هتجيب دسك و اسطوانه و هتغير معاهم البليه زي ما تفضلت انت وقلت
الفرامل اخرها تيل بكام عشرايه
الدسك مشكله علي شان المضروب مالي البلد و الفني اللي هيركب
ال Engine Breack ده فيلم تاني في المنازل وكدا ميصحش القياس عليه في حلات الطوارئ وكدا و تكنيك تاني خالص و ظروف تانيه
ولا ايه يا كبيرنا

اكتب ان شاء ولا تكتب انشاء , بارك فيكم

teto2005 سابقاً
اعتزار عن التاخير في الرد و المتابعه
ادعوا لوالدتي بالرحمه و لوالدي بالشفاء

التعديل الأخير تم بواسطة pointer ; 13-04-2011 الساعة 05:15 PM
قديم 13-04-2011, 05:29 PM
الصورة الرمزية sad-bird

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة pointer مشاهدة المشاركة

بس الفرامل اذا ما قفلتش تبقي بايظه و مالهوش لزمه الكلام ده كله لو كانت الفرامل سليمه
ياعم حسام ركز
الكلام مش على ان الفرامل سايبه وهو عاوز يوقف العربية ومفيش فرامل
الكلام على ان لو حد ماشي على سرعة عاليه يستعمل الفرامل ازاي علاشن مش يخبط في حد
ستعمل الفرامل لوحدها
يستعمل الفرامل ومعاها الدبرياج

احنا بقى في النقاش طلع موضوع فرملة الماتور علشان يساعد اكتر