العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 13-06-2012, 10:47 PM
حمدى مخترع مانيوال بدون د حمدى مخترع مانيوال بدون د غير متواجد حالياً
من انا؟: فنى ميكانيكا السيارات
التخصص العملى: لم يحالفنى الزمن لاتمام الدراسة
هواياتي: اى حاجة فيها فكر ومنطق

حمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ممكن مساعدة "عندى اختراع جديد" خاص بناقل الحركة العادى

ربنا يوفقك ويكرمك بس عندى استفسار بس قبل ما اسال عاوز اقل حضرتك انا عامل اختراع بلغى بيه الدبرياج فقط وقائد السياره هوا الى بينقل الغيارات لان المعناه فالدبرياج وليس الغيارات وبدون شريحة الاكترونية دى فكرتى هل اختراع حضرتك بيلغى الدبرياج وعصايت الفتيس وهل الاختراع بيفرق فاوقات التسارع يعنى لو حبيت اطلع بالراحة او اامرك ده موجود فالطلعة والطلعة سابته فكل الغيارات سواء فالطلوع او فتبديل الغيار وهل بيغير اسناء الضغط على دواسة البنزين زى الاتوماتك ام لازم ترفع رجلك وتضغط تانى لتبديل الغيار تقبل مرورى واطالتى فانا مبصوط ان فيه حد بيفكر وعاوز يغير ويطور وربنا يوفقك
قديم 13-06-2012, 11:01 PM
الصورة الرمزية sayed2077
sayed2077 sayed2077 غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مش فارس ولا فتى احلام انا زحمة وربكه وشغل جنان
التخصص العملى: طالب هندسة قسم اتصالات
هواياتي: الكمبيوتر و السيارات

sayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حمدى مخترع مانيوال بدون د مشاهدة المشاركة

ربنا يوفقك ويكرمك بس عندى استفسار بس قبل ما اسال عاوز اقل حضرتك انا عامل اختراع بلغى بيه الدبرياج فقط وقائد السياره هوا الى بينقل الغيارات لان المعناه فالدبرياج وليس الغيارات وبدون شريحة الاكترونية دى فكرتى هل اختراع حضرتك بيلغى الدبرياج وعصايت الفتيس وهل الاختراع بيفرق فاوقات التسارع يعنى لو حبيت اطلع بالراحة او اامرك ده موجود فالطلعة والطلعة سابته فكل الغيارات سواء فالطلوع او فتبديل الغيار وهل بيغير اسناء الضغط على دواسة البنزين زى الاتوماتك ام لازم ترفع رجلك وتضغط تانى لتبديل الغيار تقبل مرورى واطالتى فانا مبصوط ان فيه حد بيفكر وعاوز يغير ويطور وربنا يوفقك

هل فائدة الاختراع ان حضرتك من فترة كبيرة مش راضى تعلن عن تفاصيل او تنفيذ للاختراع بتاع حضرتك او مثالا تعمله بشكل تجارى بحيث تقوم بعمله للناس مقابل مبلغ من المال ولكن هكذا اعتقد ليس له فائده واتمنى تنفذه فى اقرب وقت لتثبت صدق كلامك
طيب انا عندى حل وسط حضرتك ممكن تعمله على عربيتك وتصوره فيديوا مش تصور الاختراع طبعا انا قصدى يعنى حضرتك مثالا تصور فيديوا وتطلع بالعربيه اول وتانى وتالت وكدا بدون ما تحط رجلك من على الدبرياج وبكده هيكون فيه اثبات لصدق كلامك ولكن بهذه الطريقه لا يوجد اى فائده لاى اختراع مادام موجود بداخل الورق

تحياتى لك

جروب رابطه هيونداى اكسيل على
Facebook
اضغط هنا
-------------------------
للبيع قطع غيار السيارة هيونداى اكسيل
وكل السيارات الكورى
اضغط هنا
--------------------------
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
اللهم اغفر للمؤمنين والمؤمنات والمسلمين والمسلمات الاحياء منهم والاموات

سيد عصام
قديم 13-06-2012, 11:48 PM
حمدى مخترع مانيوال بدون د حمدى مخترع مانيوال بدون د غير متواجد حالياً
من انا؟: فنى ميكانيكا السيارات
التخصص العملى: لم يحالفنى الزمن لاتمام الدراسة
هواياتي: اى حاجة فيها فكر ومنطق

حمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sayed2077 مشاهدة المشاركة

هل فائدة الاختراع ان حضرتك من فترة كبيرة مش راضى تعلن عن تفاصيل او تنفيذ للاختراع بتاع حضرتك او مثالا تعمله بشكل تجارى بحيث تقوم بعمله للناس مقابل مبلغ من المال ولكن هكذا اعتقد ليس له فائده واتمنى تنفذه فى اقرب وقت لتثبت صدق كلامك
طيب انا عندى حل وسط حضرتك ممكن تعمله على عربيتك وتصوره فيديوا مش تصور الاختراع طبعا انا قصدى يعنى حضرتك مثالا تصور فيديوا وتطلع بالعربيه اول وتانى وتالت وكدا بدون ما تحط رجلك من على الدبرياج وبكده هيكون فيه اثبات لصدق كلامك ولكن بهذه الطريقه لا يوجد اى فائده لاى اختراع مادام موجود بداخل الورق

تحياتى لك
حاضر هعملو على عربيتى واصورهولك فديو بس ادينى وقت عشان الظروف ملخبطة والله يسامحك على تكذيبك ليا انا مش زعلان
قديم 14-06-2012, 01:04 AM
الصورة الرمزية sayed2077
sayed2077 sayed2077 غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مش فارس ولا فتى احلام انا زحمة وربكه وشغل جنان
التخصص العملى: طالب هندسة قسم اتصالات
هواياتي: الكمبيوتر و السيارات

sayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond repute

حاضر هعملو على عربيتى واصورهولك فديو بس ادينى وقت عشان الظروف ملخبطة والله يسامحك على تكذيبك ليا انا مش زعلان
انا مش بكذب حضرتك بس عاوز حضرتك تثبت صدق كلامك

ومنتظر حضرتك

جروب رابطه هيونداى اكسيل على
Facebook
اضغط هنا
-------------------------
للبيع قطع غيار السيارة هيونداى اكسيل
وكل السيارات الكورى
اضغط هنا
--------------------------
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
اللهم اغفر للمؤمنين والمؤمنات والمسلمين والمسلمات الاحياء منهم والاموات

سيد عصام
قديم 14-06-2012, 10:08 PM
king2islam king2islam غير متواجد حالياً

king2islam is a jewel in the roughking2islam is a jewel in the roughking2islam is a jewel in the rough

انا سعيد جدا بأهتمامك بموضوعاتى
انا جهاز لله الحمد تم بحمد الله على اكمل وجه فى جهاز 3 انظمه للقياده
الاول : هو انك تكون اتوميتك كامل بمعنى انك مش هتحتاج تنقل الغيرات تمام او انك ترفع رجلك من على دواسة البنزين فى وقت الغيار الجهاز اتوميتك ينقل وبيعشق الغيار بسلاسه على شان العربيه مش تنط بالبلدى على السرعه العاليه كأنك بالظبط بتتعامل مع عربيه اتوميتك كامله
الثانى : النصف اتوميتك وهو الى نفس فكرت حضرتك ده انى بلغى الدبرياج تماما وبيكون الغيارات بتم عن طريق يدوى ولكن دون ضغط دواسة الدبرياج
ثالثا : هو النظام اليدوى الكامل وده بيكون جهازى مفصول تماما من التحكم فى الغيارات
اتمنى انى اكون وضحت لحضرتك الفكره بشكل افضل اما بالنسبه لموضوع انى اصور فيديو واطرحه على المنتدى فده بيتم فعلا بس ده خاص بشركة التسويق الكوريه الى بتتولى تسويق المشروع