العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > تكييف السيارة

تكييف السيارة ساحة مختصة فى تناول المواضيع الفنية الخاصة بأنظمة التكييف بالسيارة

قديم 18-07-2012, 04:12 PM
الصورة الرمزية sayed2077
sayed2077 sayed2077 غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مش فارس ولا فتى احلام انا زحمة وربكه وشغل جنان
التخصص العملى: طالب هندسة قسم اتصالات
هواياتي: الكمبيوتر و السيارات

sayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: تركيب تكيف ساندن يابانى للشاهين 1300 CC و تعليقى على ادائه و سعر خاص لاعضاء مصر موتورز

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة adamlion مشاهدة المشاركة

استاذ/سيد المحترم انا اكرر شكرى لحضرتك ولو ممكن رقم تليفون الاخ احمد
والعنوان فين فى المعادى
فنى التكييف فانا اود عمل صيانة لتكييف السيارة مع وافر التقدير.تحياتى ادم
الف شكر لك على كلامك الرقيق

وان شاء الله الفنى ده شغله هيعجبك فعلا والشهاده لله بيتقى الله فى شغلة بحق الله حتى المصنعية بحق ربنا

والله يباركله فعلا

ويبارك لك

جروب رابطه هيونداى اكسيل على
Facebook
اضغط هنا
-------------------------
للبيع قطع غيار السيارة هيونداى اكسيل
وكل السيارات الكورى
اضغط هنا
--------------------------
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
اللهم اغفر للمؤمنين والمؤمنات والمسلمين والمسلمات الاحياء منهم والاموات

سيد عصام
قديم 18-07-2012, 04:21 PM
الصورة الرمزية sayed2077

sayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: تركيب تكيف ساندن يابانى للشاهين 1300 CC و تعليقى على ادائه و سعر خاص لاعضاء مصر موتورز

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة karamany مشاهدة المشاركة

السلام عليكم
انا معايا 128 موديل 89 موتور 1300cc
ياترى ينفع يتركب لها تكييف؟
ولو ينفع هل حد جربه على ال128 واخبار السخونيه وسحب العربيه ايه؟
وياريت لو حضرتك تبعت لى العنةان والتليفون بتاع الراجل ده
وجزيت خيرا
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

ينفع ان شاء الله يركبلها التكيف اخى بدون اى مشاكل

وبالنسبه لموضوع السخونية لو حضرتك مركب مروحة 128 هتضطر تشيلها وتركب مروحة شاهين او اى مروحه قوية وبالتالى مش هتتاثر بالسخونية نهائيا حتى فى عز الايام حرارة

وبالنسبه لسحب العربيه كانك مركب واحد معاك يعنى السحب بيقل كانك مركب واحد جنبك بالظبط ولو حضرتك تلاحظ هتلاقى الشاهين اللى ركب عليها التكيف فى الموضوع ده هتلاقيها 1300 وشوف جسم الشاهين اكبر من ال 128 فاكيد والشاهين سحبها كويس وبصراحه فى الجو اللى احنا فيه ده كل حاجه تهون مقابل التكيف
وعموما مسئلة قلة السحب ديه بتظهر فى اى سيارة مركبة تكيف لما بتشغل التكيف

وتم ارسال العنوان ورقم التليفون للجميع

Facebook
اضغط هنا
وكل السيارات الكورى
اضغط هنا

سيد عصام
قديم 19-07-2012, 01:42 AM
mahmoud_ray mahmoud_ray غير متواجد حالياً

mahmoud_ray is on a distinguished road

شكرا على الموضوع الأكثر من رائع
وممكن لو سمحت رقم التليفون والعنوان
وده الايميل بتاعى mahmoud_ray_m@live.com

وشكرا مقدما لحضرتك
قديم 19-07-2012, 04:08 PM
mi2009doo mi2009doo غير متواجد حالياً

mi2009doo is on a distinguished road

انا عندي عربية شاهين موديل 1997 التابلوه القديم به فتحات للتكييف وبه الترومستات ارغب بتركيب التكييف الياباني على عربيتي بس عاوز اعمل عزل كويس عشان يعتبر الماتور مفتوح على الصالون التراب والهواء الساخن بيخشو على طول

علما بأن الماتور 1300 سي سي

وانا من الفيوم الرجاء تحديد تكلفة التكييف + العزل + المروح اوبل فيكترا عشان السخونة
وارسال رقم الصنايعي عشان احدد معاه موعد للتركيب لو ينفع
قديم 19-07-2012, 09:55 PM
الصورة الرمزية sayed2077

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mi2009doo مشاهدة المشاركة

انا عندي عربية شاهين موديل 1997 التابلوه القديم به فتحات للتكييف وبه الترومستات ارغب بتركيب التكييف الياباني على عربيتي بس عاوز اعمل عزل كويس عشان يعتبر الماتور مفتوح على الصالون التراب والهواء الساخن بيخشو على طول

علما بأن الماتور 1300 سي سي

وانا من الفيوم الرجاء تحديد تكلفة التكييف + العزل + المروح اوبل فيكترا عشان السخونة
وارسال رقم الصنايعي عشان احدد معاه موعد للتركيب لو ينفع
بص

بالنسبه للتكيف فثمنه كامل وشامل كل شىء ب 2800 جنية

وطبعا علشان تاخد افضل اداء فيفضل انك تخليه يعملهولك زى الشاهين اللى حاطط صورها والفديو بتاعها وتبقى وحدة التكيف عاملة زى التكيف الاسبليت كده وفعلا تبريدها ثلج بمعنى الكلمه

نيجى بقى للعزل بالنسبه للعزل فطبعا هتحتاج تفك الطابلوه علشان تعزل الكابينة عن الحوض كويس فديه ممكن وانت بتركب التكيف تقول للراجل وهو يفك لك الطبلوه وهناك فيه سروجى قريب منه بيعمل العزل للسيارات بس زى ما قولت لحضرتك لازم تكون فاكك الطابلوه وديه الراجل وهو بيعملك التكيف اتفق معاه على كام هيفك ويركب الطبلوه ليك

واول ما يفكه ليك تروح للسروجى تخليه يعزلك الصالون عن حوض الماتور وترجع تكمل شغل فى التكيف ويركبلك الطابلوه تانى

وبالنسبه لمروحة الاوبل فالشاهين اللى انا عامل الموضوع عليها شغالة عادى جدا بمروحة الشاهين بتاعتها وعلى العموم جرب لو لقيت العربيه هتسحن معاك ابقى هات مروحة الاوبل وبعد كدا مش هتتاثر بالحرارة نهائيا حتى فى اشد الايام حرارة

وتم ارسال الرقم والعنوان

وفيه عضو من الاسماعلية راح وركب التكيف عنده على سيارة شاهين والحمد لله مبسوط جدااا من التكيف

وطبعا لازم تاخد معاد مسبق معاه علشان بيبقى زحمة جداااا وياريت تبقى تعمل تقرير عن التكيف وتركيبه
ومبروك مقدما

Facebook
اضغط هنا
وكل السيارات الكورى
اضغط هنا

سيد عصام