العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > تكييف السيارة

تكييف السيارة ساحة مختصة فى تناول المواضيع الفنية الخاصة بأنظمة التكييف بالسيارة

قديم 25-06-2012, 02:45 AM
الصورة الرمزية borio1704
borio1704 borio1704 غير متواجد حالياً
من انا؟: أعشق السيارات، أحب اليابانية، الكورية، ولا أفضل الأوروبية
التخصص العملى: استشاري نظم جودة
هواياتي: السيارات - الكمبيوتر

borio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: تركيب تكيف ساندن يابانى للشاهين 1300 CC و تعليقى على ادائه و سعر خاص لاعضاء مصر موتورز

بالنسبة للناس اللي بتشتكي من ارتفاع درجة الحرارة

لازم يحصل تعديل بسيط على مروحة الرادياتير لإن الكوندسر بتاع التكييف بيطلع حرارة على الرادياتير ... ده زائد الحمل الزيادة على الموتور.... والاتنين دول حيقللوا كفاءة التبريد في الرادياتير

كل العربيات الخليجي بتبقى عاملة قميص على الرادياتير عشان المشكلة دي

أنا كنت عملت مشاركة في موضوع واحد بيشتكي إن عربيته الشاهين بتسخن على الطوالي بس وجوه البلد لأ... ولما شال سربنتينة التكييف الموضوع اتظبت.

أنا رديت عليه اللي مكتوب في الاقتباس

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة borio1704 مشاهدة المشاركة

فيه احتمال كبير إن تدفق الهواء على الرادياتير مش كفاية

وأعتقد لسه فيه حلول الأعضاء قالولك عليها وإنت ما جربتهاش

أول حاجة ... لو المروحة ليها سرعتين.. اتأكد إن السرعة البطيئة بتشتغل الأول وبعدين السرعة العالية

تاني حاجة ... ركب قميص للرادياتير... والمقصود بالقميص (بالانجليزي fan shroud) هو الجزء البلاستيك اللي حوالين المروحة زي اللي في الصور دي:

القميص مهمته إنه يجبر تيار الهواء إنه يعدي من كل الرادياتير .. مش من قدام المروحة بس.. وكده يحسن كفاءة التبريد

وآخر حاجة... لو عايز تزود كفاءة التبريد ممكن تركب مروحتين زي اللي في الصور.. واحدة تشتغل عادي والتانية تشتغل مع التكييف

...

التعديل الأخير تم بواسطة borio1704 ; 25-06-2012 الساعة 03:05 AM
قديم 25-06-2012, 03:24 AM
kimooo_asrag kimooo_asrag غير متواجد حالياً

kimooo_asrag is on a distinguished road
افتراضي رد: تركيب تكيف ساندن يابانى للشاهين 1300 CC و تعليقى على ادائه و سعر خاص لاعضاء مصر موتورز

السلام عليكم
انا عربيتي فليشيا 96 كنت عايز اركبلها تكييف بس خايف من موضوع السخونية وهل هي تستحمل تكييف ولا لأ عشان في ناس بتشتكي من تكييفها
وياريت العنوان والرقم .. شكراً
قديم 25-06-2012, 02:37 PM
الصورة الرمزية sayed2077
sayed2077 sayed2077 غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مش فارس ولا فتى احلام انا زحمة وربكه وشغل جنان
التخصص العملى: طالب هندسة قسم اتصالات
هواياتي: الكمبيوتر و السيارات

sayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة kimooo_asrag مشاهدة المشاركة

السلام عليكم
انا عربيتي فليشيا 96 كنت عايز اركبلها تكييف بس خايف من موضوع السخونية وهل هي تستحمل تكييف ولا لأ عشان في ناس بتشتكي من تكييفها
وياريت العنوان والرقم .. شكراً
انا شوفت عنده عربيه تاكس فليشيا مركبة تكيف وبيعمل بكفائة تامه واعتقد علشان يحلوا مشكلة السخونية غيروا المروحة بمروحة اقوى وعلشان كده التكيف مع الفليشيا اللى شوفتها شغال بدون ادنى مشاكل تماما
وتم ارسال رقم التليفون والعنوان على الخاص

جروب رابطه هيونداى اكسيل على
Facebook
اضغط هنا
-------------------------
للبيع قطع غيار السيارة هيونداى اكسيل
وكل السيارات الكورى
اضغط هنا
--------------------------
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
اللهم اغفر للمؤمنين والمؤمنات والمسلمين والمسلمات الاحياء منهم والاموات

سيد عصام
قديم 25-06-2012, 08:30 PM
Islam abu rahmah Islam abu rahmah غير متواجد حالياً

Islam abu rahmah will become famous soon enough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sayed2077 مشاهدة المشاركة

لا هو عموما لو حضرتك مركب مروحة شاهين يفضل تشيلها وتركب مروحة الاوبل الاتنين سرعه كله جربها و بيشكر فيها جدا لانى مروحة الشاهين للاسف ضعيفة شوية مع التكيف فالافضل حضرتك تركب مروحة اوبل بس لو درجة الحرارة مش بتزيد عن 95 يبقى خلاص مالهاش لازمه ولو المروحة حصلها حاجه يبقى حضرتك هات مروحة الاوبل الاتنين سرعه الكل بيشكر فيها وصحيح حضرتك مقولتلناش ايه رائيك فى التكيف دلوقت وايه الاخبار غير مشكلة الحرارة
شكرا يا برنس على المجهود الى انت عملوا............اما التكييف فهو شغال معيا كويس جدا حتى تحت الشمس لما تكون عمودية عليك.............. طيب مقولتيليش اجيب مروحة الاوبل ام الاثنين سرعة منيين وشكرا. بمعنى موديل المروحة واى نوع اوبل.
قديم 25-06-2012, 10:14 PM
الصورة الرمزية sayed2077
sayed2077 sayed2077 غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مش فارس ولا فتى احلام انا زحمة وربكه وشغل جنان
التخصص العملى: طالب هندسة قسم اتصالات
هواياتي: الكمبيوتر و السيارات

sayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Islam abu rahmah مشاهدة المشاركة

شكرا يا برنس على المجهود الى انت عملوا............اما التكييف فهو شغال معيا كويس جدا حتى تحت الشمس لما تكون عمودية عليك.............. طيب مقولتيليش اجيب مروحة الاوبل ام الاثنين سرعة منيين وشكرا. بمعنى موديل المروحة واى نوع اوبل.
الشكر لله عز وجل انا معملتش حاجه

وبالنسبه للمروحة فحضرتك ادخل على الرابط الجاى ده واحد زى حضرتك كان معاه شاهين وركب تكيف فطبعا مروحة الشاهين ضعيفه مع التكيف فنزل وجاب مروحة اوبل فيكترا
والموضوع اهه بالصور كمان

http://masrmotors.com/vb/showthread.php?t=37811

وان شاء الله كله هيبقى تمام وحضرتك مادام الحرارة مش بتزيد عن 95 يبقى متشلش فى بالك خالص ولما المروحه تبوظ ابقى هات بتاعت الاوبل فيكترا هتقضى الغرض وزياده

اخوك سيد

جروب رابطه هيونداى اكسيل على
Facebook
اضغط هنا
-------------------------
للبيع قطع غيار السيارة هيونداى اكسيل
وكل السيارات الكورى
اضغط هنا
--------------------------
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
اللهم اغفر للمؤمنين والمؤمنات والمسلمين والمسلمات الاحياء منهم والاموات

سيد عصام