العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 23-02-2013, 12:40 AM
الصورة الرمزية ahmedraafat00
ahmedraafat00 ahmedraafat00 غير متواجد حالياً

ahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to behold
افتراضي الفتيس بيقفش فى المرشدير !!

السلام عليكم
انا يا جماعه حصل معايا اكتر من مره انى اكون ماشى بالعربيه شويه وبعدين اجيب مرشدير عشان أركن وبعدين اجى اجيب الاول الاقى الفتيس معلق !
حد ممكن يسألنى يقولى بتحصل كتير ؟
أقوله انا حاليا بخرج بالعربيه مره او اتنين فى الاسبوع وغالبا بروح بيها كارفور بمشى بيها بمعدل 20 دقيقه سواقه وبعدين اوصل كارفور وانا بحب اركن بضهرى فبجيب المرشدير وادخل بظهرى وبعدين اجى اجيب الاول الاقى التفيس مش عاوز يتحرك وقافش فى المرشدير طبعا بضغظ جامد اووووووووى عشان اجيب الاول
والغريب ان بعد كده ممكن اجيب اول ومرشدير عادى جدا مفيش اى مشكله خالص المشكله بتحصل أول مره بس بعد المشى 20 دقيقه وانا بركن اول مره !!
حد عنده تفسير للى بيحصل ده ؟

قديم 28-02-2013, 04:09 AM

ahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to behold
افتراضي رد: الفتيس بيقفش فى المرشدير !!

؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ !!!!!

قديم 28-02-2013, 04:44 AM
الصورة الرمزية svneleven
svneleven svneleven غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس قوي و الات كهربيه
هواياتي: السيارات و الكمبيوتر

svneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond repute

المشكلة ديه كانت بتحصل معايا في عربية دايهاتسو و كانت علي التالت لكن لو حصلت و الغيار قفش علي التالت ما ترجعش تاني و كانت حاجة جوا الفتيس تقريبا الدراع اللي بيحرك الغوايش جوا الفتيس أنا مش فاكر كويس لأن ده من ييجي 8 سنين. لكن حضرتك ممكن يكون الدبرياج عاوز يتظبط و ممكن تشوف بردو زيت الفتيس و ان شاء الله فيه ناس كتير هتساعدك في المنتدي لأن أنا معلوماتي علي أدي. ربنا يسهلك و تتحل.
قديم 28-02-2013, 07:25 AM
حمدى مخترع مانيوال بدون د حمدى مخترع مانيوال بدون د غير متواجد حالياً
من انا؟: فنى ميكانيكا السيارات
التخصص العملى: لم يحالفنى الزمن لاتمام الدراسة
هواياتي: اى حاجة فيها فكر ومنطق

حمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond repute

مشكلتك فلافيه المرشدين اما بيقفش فالفوول او برميل الغيار واسع

قديم 28-02-2013, 06:53 PM

ِشكرا يا جماعه على الرد والاهتمام
بس عايز اوضح حاجه وهيا ان الفتيس فى باقى الغيارات زى الفل زى السكينه فى الحلاوه مفيش مشكله فى اى غيار الا المرشدير ده ومش دايما يعنى مثلا لما بستعمله وانا فى الجراج عشان اخرج بالعربيه بيبقى عادى بدى مرشدير واول عادى جدا امشى بعد كده بالعربيه بتاع نص ساعه واوصل مثلا كارفور واجى اركن بظهرى وادى مرشدير اجى بعد كده اجيب الاول عشان اطلع قدام الاقى الفتيس معلق مش عاوز يتحرك وبروح بضغط بقوه عشان افكه من المرشدير واجيب الاول وبعد كده ممكن اجيب الاول والمرشدير كذا مره و ميحصلش حاجه
انا وقت من الاوقات حسيت الموضوع مرتبط بكارفور ههههههه
اصل انا مره بعد ما روحت كارفور والمشكله دى حصلت طلعت من كارفور على سموحه وخدت تقريبا نفس المده فى السواقه ومع ذلك وانا بركن محصلش الموضوع ده وجيبت مرشدير وبعدها الاول عادى جدا
انا تفسيرى للى بيحصل والله اعلم انى ممكن مثلا لما برجع بالمرشدير مسافه طويله بيقفش ولما برجع حته صغيره مش بيقفش ؟! هل ممكن يكون الكلام ده منطقى ؟
مع العلم ان انا السنه اللى فاتت مغير اسطوانه وديسك ومستر دبرياج علوى ومستر دبرياج سفلى يعنى تقريبا مغير طقم دبرياج كامل وكمان انا مش بخرج بالعربيه كتير يعنى كبير يومين فى الاسبوع يعنى الحاجات ملحقتش تستهلك