العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > منتدى السيارات العام

منتدى السيارات العام المنتدى الرئيسي بالموقع ، حيث يحتوي على كل المواضيع العامة عن السيارات نقاشات المنتدى اخبار السيارات فى مصر والخليج والعالم

قديم 12-01-2009, 10:31 AM
الصورة الرمزية bmkbmk
bmkbmk bmkbmk غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد كمال
التخصص العملى: Oracle systems consultant
هواياتي: العربيات ... الكمبيوتر ... الجيم

bmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond repute
افتراضي انا لوحدى ولا كل الناس زيى؟؟؟

صباح الخير يا جماعة .. عاملين ايه؟
يا رب كلكم تكونوا تمام

النهاردة حبيت احط موضوع بلاحظه كتير جدا و هو

هل أداء السيارة يظل كما هو كل يوم ؟ أم تحس بتغييرات و لو طفيفة من يوم للآخر؟؟

يعنى انا متعود كل يوم الصبح بسخن العربية لحد ما المؤشر يتحرك فوق أول علامة و بعدين اتوكل على الله بس الغريب ان يوم تبقى العربية ماشية ناعمة و زى الفل و مش حاسس لا بصوت الموتور ولا الشارع و تمام الاتمام و ايام تانية احس ان الشد مش هو و الصوت عالى و الفرامل بتصفر
مع العلم انى دايما بسوق و انا فاتح الشباك و بسمع الكاسيت بصوت واطى ,,, يعنى احتمال ان الواحد يكون مسطول و مرة فاتح الشبك و مرة قافله مش قائم قوى

و لو حد من حضراتكم بيحس بالتغييرات دى زيى ممكن يكون سببها ايه

هل حرارة الجو بتفرق (الكام درجة اللى بين كل يوم و التانى) (امبارح و النهاردة) ؟
هل كمية البنزين فى التانك بتفرق ؟

انا مش عارف ممكن يكون ايه السبب و ايه هى انسب الحلول للحصول على افضل اداء من السيارة فى جميع الاوقات؟
و شكرا

......................... ..

يا ترى جاهزين لتجربة السواقة اللى جاية ؟؟؟؟؟!!!!!!!
قديم 12-01-2009, 11:42 AM
sam ram sam ram غير متواجد حالياً

sam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond repute
افتراضي رد: انا لوحدى ولا كل الناس زيى؟؟؟

هو انا دايما بحس بالموضوع ده عند تغيير الزيت ... وعند الصيانات الدوريه
لكن من يوم للتاني دي يوم ما تحصل بشك ان في حاجه مش مظبوطه في العربيه ... وتفضل دماغي رايحه جايه لحد ما اعرفها .. وساعات بتكون حاجه بسيطه زي موضوع صوت الفرامل ... ممكن يكون في طين مثلا عند التيل او الطنابير و لما يقع يروح ... او غسله في محطه البنزين

ممكن يكون موضوع الصوت و الشد من البنزين و لو اني اشك انهم بيضربوه في الكويت ... المفروض الناس تمون من الابار على طول ( هيا الكويت كلها اد ايه .. بدل ما يعملو محطات بنزين ... يركبو مكن على الابار على طول )

لكن من يوم للتاني و ساعه تروح و ساعه تيجي ... كدا العربيه يبقى عندها شعره
ونشوف سي لطفي ايه رأيه في الموضوع ده ptmnlo123per154ptmnlo123p er154
صباح الفل م/ محمد

من تواضع لله رفعه
The ultimate car
would be designed by Italians
engineered by Germans
built by Japanese &
قديم 12-01-2009, 12:54 PM
الصورة الرمزية bmkbmk
bmkbmk bmkbmk غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد كمال
التخصص العملى: Oracle systems consultant
هواياتي: العربيات ... الكمبيوتر ... الجيم

bmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond repute

صباح الفل يا باشا.... يا اما هى عندها شعرة
يا أما الشعرة دى عندى انا
والله جتلى فكرة دلوقتى حالا ,,, ممكن يكون الكمبيوتر بيهيس و تكون عايزة اعادة برمجة ....

......................... ..

يا ترى جاهزين لتجربة السواقة اللى جاية ؟؟؟؟؟!!!!!!!
قديم 12-01-2009, 03:17 PM
sam ram sam ram غير متواجد حالياً

sam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond repute

لا بعد الشر يا ريس
اكيد الشعره في العربيه ...
طالما انت حاسس ان في حاجه مش مظبوطه يبقى السنس تمام و مش عايزين نقر ... ربنا يديك الصحه
و ده اللي بيفرق واحد عن التاني ... انك تحس بالعربيه لو في اي حاجه مش مظبوطهptmnlo123per171
ان شاء الله تكون حاجه بسيطه ...

من تواضع لله رفعه
The ultimate car
would be designed by Italians
engineered by Germans
built by Japanese &
قديم 12-01-2009, 03:50 PM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute

والله عندك حق

بص اولا فيه ناس فعلا عندها شعره (وانا بعتبر نفسى منهم) ptmnlo123per1127

وده لانى بحس بكل حاجة فى العربية وبحب افضل حاسس بكل حاجة معرفش سبب ده ايه بس انا بحب كده وده بيدنى شعور بالامان وانا فى العربية

ثانياً نوع العربية
اقدر اقول ان العربيات اللى تجميعها شرقى وده يشمل (المصرى طبعا والكورى والماليزى والايرانى والهندى والصينى ) عربيات عندها شعره بطبيعتها
وده لان اعتماديتها (والكلام عام) مش عالية وقطع الغيار فيها اعمارها قليلة فطبيعى تلاقى شهرياً مثلا (حسب معدل الاستخدام) حركات واننات وتأوهات مختلفة المصدر والشكل ptmnlo123per1146

ثالثاً الظروق
يعنى مثلا لو العربية انا بس اللى راكب فيها اداء وصوت مجموعة التوجيه هيختلف عن لما يكون فيها 3 او اربعة
الثبات كمان هيختلف واداء المساعدين والسوست مع المطبات هيختلف حتى صوت الكوتش بيختلف ptmnlo123per160

نوع البنزين ومصدرة بيأثر

شحن البطارية ساعات كتير بيأثر خاصة على العربيات اللى محركاتها مدارة الكترونياً

حالة العربية من حيث النظافة (اسفل العربية) بتأثر

حالة الجو (حرارة / رطوبة / اتجاة رياح الخ الخ بيأثر

طبيعة الطرق ونوعية الاسفلت بتاثر

وهكذا فيه عوامل بلانهاية بتأثر على اداء العربية وخاصة لو انت حساس زيادة حبتين

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش