العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > تعديل السيارات والاكسسوارت > تعديل السيارات العــام

تعديل السيارات العــام منتدى تعديل السيارات والاكسسوارات والسانود سيستمCar Tuning - Pimp My CaR!!!!!

قديم 19-05-2011, 07:14 PM
SIKO_AU2008 SIKO_AU2008 غير متواجد حالياً

SIKO_AU2008 will become famous soon enough
افتراضي رد: انا معايا عربيه اسمها 1979 Chrysler Simca

انا معايا تالبوت سيمكا باردووو " horizon "
الصور المرفقة
نوع الملف: jpg DSC00227.JPG‏ (91.9 كيلوبايت, المشاهدات 3)
قديم 23-09-2013, 02:50 PM
lala saper lala saper غير متواجد حالياً

lala saper is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bodycar مشاهدة المشاركة

انا معايا عربيه اسمها 1979 Chrysler Simca
ممكن تتعدلها
ممكن الاقي ليها اكسسوارات و تظبيطات في اسبير كار
انا مش عارف اعمل فيها اه و معايا 5000 ج
و مش ممكن ابيعها علشان ده انا واخدها من ابويه و ابويه واخدها من جدي يعني من الاخر عربيه عزيزه علي بابا
بس لازم اظبطها مش اركبها كده
على فكرة يا كوتش انا مشكلتى نفس مشكلتك انا معايا عربية نفس النوع وعايز اشدها ومش عارف بردة اعمل اية انا هسيبلك الايميل بتاعى ضيفنى عندك علشان نتابع مع بعض jumper_street@yahoo.com
قديم 23-09-2013, 10:38 PM
الصورة الرمزية ramy safwt
ramy safwt ramy safwt غير متواجد حالياً
من انا؟: The Toy maker
التخصص العملى: CEO
هواياتي: innovation

ramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bodycar مشاهدة المشاركة

انا معايا عربيه اسمها 1979 Chrysler Simca
ممكن تتعدلها
ممكن الاقي ليها اكسسوارات و تظبيطات في اسبير كار
انا مش عارف اعمل فيها اه و معايا 5000 ج
و مش ممكن ابيعها علشان ده انا واخدها من ابويه و ابويه واخدها من جدي يعني من الاخر عربيه عزيزه علي بابا
بس لازم اظبطها مش اركبها كده
بص لو عندك استعداد تغير الموتور والفتيس ممكن اعملك خطة تعديل مرعبة فى حدود ال 5000 دول الموتور عندك 4 سليندر 1118 cc المشكلة مش هنا بس المشكلة ان الشوط قليل جدا 65 مم معامل الانضغاط عندك مقبول 9.6 اكيد كنت بتستغل ده للبنزين 80

البودى هيتعمله اولد فيشن ابديت و هيتعمل معاه الايرو دينامك بتاعة

مش هينفع تتصرف بجموح مع العربية دية عشان كده بقترح اننا نمشى على النمط السبعيناتى و الرسومات تكون بالدهبى تنين حصان اسد جو السبعينات الاطارات هتفضل زى ما هيا لكن هنحط تيسلا ايفيكت عليهم طول ما انت ماشى هيبان الاطارات كأن فيهم برق بنفسجى و ازرق بيحصل الاطار الخلفى بفكر اخفيه مع الايرو دينامك كيت بكاب زعانف هوائية تتحرك بمواتير صغيرة

الموتور الجديد هنعرف قدرته قد ايه و نعدله بالتربو او الشارجر المناسب و هنعمل فتحات بالكابوت هندمج بين البرونز و خشب الماهوجنى و فى التابلوه من جوه هنغير الدرج و راس عصاية الفتيس للخشب نفس الكلام الكلام بخصوص عدادات السرعة

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MmFFoR مشاهدة المشاركة

بصراحة سيمكا دي عربيه فرنسي تم انشاءها من قبل فيات ايطاليا في فرنسا, ثم تم شراءها لفورد فرنسا و بعدين تم الاستحواذ عليها من قبل كراسلر اوروبا و لما كرايسلر اوروبا صفت اعمالها تم تصفية سيمكا معاها و بكده اختفت العلامه التجارية تماما! مش حتعرف تبيعها لان الشركة اصلا قفلت و ملهاش قطع غيار جديد او استيراد الا انك توفقلها او تفبركلها! كانت معروضه قدامي ب 3 الاف جنيه و كله كان خايف يشتريها !
عموما طالما انك وارثها يبقى اتمنى انها حالتها ممتازه و مش محتاجه صيانه, خليك حذر و حريص و انت بتقودها .
بلاش تعدل فيها لان لو 128 يبان فيها التوضيب بس العربيه دي مبيبانش فيها تعديل! اركبها و اعتبرها وسيلة مواصلات مش وسيلة روشنة

انت صعب تلاقى هيكل بالمتانة دية دلوقت

قديم 25-09-2013, 12:25 AM
cars admire
Guest

Talking رد: انا معايا عربيه اسمها 1979 Chrysler Simca

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة elmanahry مشاهدة المشاركة

الغريب ان اليوم كانت هذه السيارة على بالى لانى اقتنيتها وانا فى فرنسا عام 1983 ولكن كانت مخالفة للتى فى الصورة التى كانت معى كانت سيارة على استايل الماتريكس والتابلوه كان خشبى فى معظمه وكان يحتوى على 9 زراير كمبيوتر للكشف عن الزيت وماء الرادياتير واشياء اخرى بدون ان تفتح الكبوت ولكن سمعت ان هذه الشركة الفرنسية اغلقت ابوابها وكان الموديل الذى امتلكته اسمه سيمكا هوريزون كريزلر
استعجابى لطرح مشاركة سيادتك فى يوم تذكرت هذه السيارة وارجو ان لاتبيعها لانى اعتبرها من السيارات التى فاقت عصرها فى ذلك الوقت وسيادتك لن تعدم وسيلة لتظبيط السيارة ومن الصور واضح فخامتها وربنا يبارك
Dodge Omni and the similar Plymouth Horizon
video link
http://www.google.com.eg/url?sa=t&rc...53077864,d.Yms

video link

1986 Dodge Omni GLHS

This engine, at low boost (7.2 PSi) coupled with the car's very low weight (as low as 2,200 lb), earned this car its name. The car carried over into 1986 unchanged aside from the addition of a hatch-mounted third tail light, and production was stopped. The final 500 GLH cars were sold to Shelby, who used them as the basis for the 1986 Shelby GLHS ("Goes Like Hell (and then) Some"). These cars were modified by Carroll and sold as Shelbys. With 175 horsepower and 175 lb·ft of torque, the Shelby modified 2.2 raised boost to 12 psi (0.83 bar) with a larger turbocharger and added a front-mounted intercooler.

sunbeam horizon

the link

http://bringatrailer.com/2009/01/11/...ally-race-car/

:Bra vo:
قديم 25-09-2013, 03:46 AM
الصورة الرمزية adham.com
adham.com adham.com غير متواجد حالياً

التخصص العملى: System Administrator IT

adham.com has a reputation beyond reputeadham.com has a reputation beyond reputeadham.com has a reputation beyond reputeadham.com has a reputation beyond reputeadham.com has a reputation beyond reputeadham.com has a reputation beyond reputeadham.com has a reputation beyond reputeadham.com has a reputation beyond reputeadham.com has a reputation beyond reputeadham.com has a reputation beyond reputeadham.com has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة cars admire مشاهدة المشاركة

Dodge Omni and the similar Plymouth Horizon
video link

video link

1986 Dodge Omni GLHS

This engine, at low boost (7.2 PSi) coupled with the car's very low weight (as low as 2,200 lb), earned this car its name. The car carried over into 1986 unchanged aside from the addition of a hatch-mounted third tail light, and production was stopped. The final 500 GLH cars were sold to Shelby, who used them as the basis for the 1986 Shelby GLHS ("Goes Like Hell (and then) Some"). These cars were modified by Carroll and sold as Shelbys. With 175 horsepower and 175 lb·ft of torque, the Shelby modified 2.2 raised boost to 12 psi (0.83 bar) with a larger turbocharger and added a front-mounted intercooler.

sunbeam horizon

the link

http://bringatrailer.com/2009/01/11/...ally-race-car/

:Bra vo: